Jump to content

Båtførerprøven bestått!

my lady

Recommended Posts

Eg held på å lese til båtførerprøva no, blir sikkert til at eg skal ta prøva rett etter påske.

Får du vite kva du svarer feil på i ettertid, eller får du kun resultatet?

Eit lite vellmeint tips; på tastaturet har du ein knapp som det står: "Caps lock" på. Om du trykker på den, så lyser/ikkje lyser eit lys på tastaturet ditt. Når det ikkje lyser, så skriver du med små bokstaver. Dette blir meir behageleg å lese :)

For å få stor bokstav i begyndelsen av setninga, så kan du halde ned "shift"-knappen mens du trykk på den første bokstaven i setninga. "Shift"-knappen er den med ei pil som peiker oppover, mest sannsynleg plassert under "caps lock"-knappen.

Edit: Glømte såklart å sei gratulerer med båtførerbeviset :)

Redigert av Kasund (see edit history)
Jeg og madammen tok båtførerprøven på messa og begge bestod

Dette var oppløftende lesing. Gratulerer begge to. Nå kan dere diskutere kardinalmerkene når dere seiler. Det tok lang tid for meg å huske kardinalmerkene og savnet ofte noen å diskutere disse med. Kardinalmerkene bør "sitte spikret i minne" når man er ute og seiler. Lykke til med seilasen.

Takk for det :smiley:

( Det tok lang tid for meg å huske kardinalmerkene og savnet ofte noen å diskutere disse med. Kardinalmerkene bør "sitte spikret i minne" når man er ute og seile)

Pil opp=nord

Pil ned=sør

2 piler fra hverandre kan minne om en Ø som er øst

2 piler mot hverandre minner om en V (>) som er vest.

Svart topp mot nord, mest svart mot øst (svart,hvit,svart)

Slik lærte vi det for å klare å huske..... :yesnod:

Redigert av marolita (see edit history)

Da har begge hovedinvestorene i Rederiet Amica avlagt båtførerprøven i kveld. Rederen klarte alle oppgavene med glans, mens rederinnen selvfølgelig måtte kludre det til med to feil, på spørsmål som jeg egentlig visste svarene på. Får vel bare finne meg i at jeg kommer til å bli 2. styrmann. Nå er vi akkurat kommet til feiringen og sitter her med hver sin :drink: (ikke brus).

mvh

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Trodde ikke det fantes noen motstandere av båtførerprøven, jeg.

Jeg har observert av vi er endel som er motstandere av obligatorisk båtførerprøve, men ikke av å ta dette frivillig.

Jeg mener dessuten å ha observert gjennom disse diskusjonene, at de aller fleste som er motstandere av obligatorisk prøve faktisk har tatt denne på frivillig basis.

Gratulerer forresten, til alle dere som har bestått prøven nå i vinter. :flag:

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Gratulerer med bestått. Nå må kona mi snart til pers også!

2. styrmann høres for dårlig ut. Som investor med båtsertifikat burde du minst få være 1. styrmann, etter kapteinen.

1. styrmann, jo det hadde jeg ikke tenkt på, jo jeg liker den tittelen, tror at jeg allerede nå forfremmer meg selv :wink:

Dette er gode forbilder for alle motstandere av båtførerpøven, gratulerer :flag:

Motatander eller ikke, det har jeg faktisk ikke tatt standpunkt til, men jeg synes faktisk jeg lærte noe på kurset. Jeg var ikke så trygg på dette med kurser, misvisning og deviasjon før jeg begynte på kurset. Dessuten fikk vi mange fine kvelder med mye utveksling av erfaringer og mye båtprat. Dette hadde vi gått glipp av dersom vi hadde tatt kurset på nett.

Ella

"Ja ha, ho e blank no, Folda;berre helgedagen. Men du skal få sjå henne ein dag når ho snakkar alvor. Da er ho eit vaksemenneske." (Olav Duun)
Amicas blogg
Jøa kystlag

Heisan og Vel bestått her også :smiley:

Vi tok kurset/prøven i regi av båtforreningen. Kursleder var skipperen på Svelvikferga, som forøvrig hadde fult opp med historier slik at kurset i tillegg også ble en artig affære.

Selve prøven ble avlagt i går og gikk fohåpentligvis bra. Jeg har selv vært på vannet siden -79, men innømmer gladelig at dette var meget positiv. Her får man frisket opp teorien og en del ny kunnskap kommer også på plass. Hva viste vel jeg om at to seilbåter på kolisjonskurs, med vinden inn på samme side, da skal den som har vinden på babord halser vike.... Dessuten, ved nattseilas på fyr, hold deg i skiftet mellom to farger, der møter du antagelig ikke de "Store Gutta".

Alt i alt meget positivt og full oppfordring til alle som ikke har "Lappen" !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...