Capitaine Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 hmm... er det noen som vet om dette er prøvd i en rettsal? Jeg vil se det som svært rart dersom eier skal kunne holdes ansvarlig. Case: eier låner ut en båt til 4 personer. Disse har alle flytevester som er tilpasset vekt. De legger ut på tur og i neste havn pluker de opp to personer til. Hvordan skal eier kunne holdes ansvarlig for dette? Så kan man si at hvis båten er registrert på 6 personer skal det være 6 vester ombord. eiers ansvar, men da må man jo fylle båten med vester pga forskjellige vektklasser? Jeg stiller spørsmålet fordi jeg ikke vet svaret selv. Er det noen på BP som har innsikt på dette området? Det blir vel litt drøyt å prøve en slik sak i retten etter min mening, og det vet jeg ikke om noen som har gjort. Fører og eier av fritidsbåten er begge ansvarlige for at det er egnet flyteutstyr til alle om bord under seilas. Men fører skal ikke ta om bord de to personene i eksemplet ditt når han vet at han ikke har flyteutstyr til dem. Man trenger ikke ha flyteutstyr til antallet båten er godkjent for. Forskriften sier at man skal ha egnet flyteutstyr til alle om bord under seilas, verken mer eller mindre. Jeg tror ikke man skal prøve å gjøre dette verre enn det er. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Det blir vel litt drøyt å prøve en slik sak i retten etter min mening, og det vet jeg ikke om noen som har gjort. Fører og eier av fritidsbåten er begge ansvarlige for at det er egnet flyteutstyr til alle om bord under seilas. Men fører skal ikke ta om bord de to personene i eksemplet ditt når han vet at han ikke har flyteutstyr til dem. ja , men da må jo ansvaret til eieren bortfalle ikke sant. derfor blir det noe kategorisk å si at eieren ER ansvarlig . loven burde vel hatt med at eierens ansvar bortfaller når eieren ikke lenger har herredømme over antall personer i båten. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Ronald Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Skjønner i og for seg logikken, hifo, men på sjøen er ofte regelverket anderledes enn hva vi ofte forbinder med landbaserte regler. I alle fall med bil. Sånn er det bare, enten det føles logisk eller ikke. Jeg tror det er bare å akseptere. Her kommer to eksempler, den første har vel vært diskutert i tråder her tidligere. Båt A kjører inn i båt B mens B ligger stille. Det fører til betydelige skader på båt B. Årsaken viser seg å skyldes teknisk feil hos A, eks låsing av styring. Hvem må dekke skadene på båt B? Jo, det må B selv (eller Bs forsikringsselskap, om han/hun har kasko), fordi skadene A påførte ikke skyldes uaktomhet hos A, men teknisk feil. Ulogisk, synes jeg, i alle fall om vi legger praksis fra f.eks bilbruk til grunn. Båt A og B er begge motorbåter. B kommer inn 90 grader på As kurs, på As styrbord side. Ergo er det A som har vikeplikt. Båtene kolliderer, og vi får kanskje sjøforklaring. Hvem får skyda? Svaret er med langt over 90 prosent sikkerhet: Begge! A får nok mest skyld, men også B får skyld fordi han/hun ikke svingte unna. Rettferdig? Igjen - tja.... - men sånn er det på sjøen. Derfor tror jeg også et eier av båten kan bli holdt ansvarlig for vestene, selv om vedkommende ikke er med ombord. Redigert 2.Oktober.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Gratulerer, Det er kjekt å ha dette beviset. Eg har det eg og. Fekk gode resultater og, Veit aldri kva tid radaren leser avsnekka når du skynder deg! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
milo Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Gratulerer til alle som har tatt båtførerprøven. Jeg og fruen tok kurset sammen og prøven i vår. Vil anbefale på det varmeste att begge tar prøven, begge vet da hva det er snakk om, og en kan bedre avløse hverandre til rors og navigering. sikkrere er det også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.