Jump to content

Båtførerprøven bestått!


my lady

Recommended Posts

Var det Arild dere hadde?

Vet du om han holder kurs i vhf?

 

Det var Arild som holdt kurset ja, artig og underholdende "lærer" må jeg inrømme, fullav historier fra tiden han var på "Holder Kanskje".

Vet ikke om Arild holder vhf-kurs.

Jeg tok vhf sertifikat høsten 2007 og da hadde vi besøk av Gunnar Larsen i Sjøassistanse (anbefales på det varmeste, han har jobbet i mange år både i redningstjenesten og på hovesredningssentralen. Han har også vært i tjeneste for FN med ansvar for komunikasjon)

 

Hvor lang tid tar det før man får "lappen"?

Regner med at den kommer i posten?

 

Det skal ta ca 14 dager, så kommer den i posten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Humpf...

bestod den prøvetesten på www.livredd.no, (første forsøk 10-15 minutter. 83%, fikk feil på omtrent alle om misvisning, og blandet lydsignal for "jeg kommer inn i trangt farvann"/ "Jeg forstår ikke din manøver", det der med misvisning satt spikret tidligere, før jeg fikk meg GPS...(bommet (kraftig) på en tur til Sverige engang, så der lærte jeg "The hard way" :crazy: , fikk sett mere av Svenskekysten enn først tenkt, grei tur egentlig).

 

Tok båtførerprøven på ungdomsskolen i forrige årtusen (75-76? var ikke noe skolelys på ungdomsskolen, så det var enten i 9 eller 10 klasse :blush: ), men har tustet bort papiret, har henvendt meg til skole og MS sjøkurs ved Kristiansand, for å få kopi, men de finner det ikke, synd og skam, men mitt eget problem, så jeg må vel til pers på nytt.

 

Men nå har jeg dessverre en båt, som gjør en tur til Kvaasefjorden (fra Bærtes, Kristiansand) til noe nærpå en ukestur.... :rolleyes:

 

Forresten; gratulerer! :smiley:

Redigert av sandman1 (see edit history)

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post

Etter at jeg tok prøven for noen år siden, så jeg hvor lite viktig denne er for store deler av fritidsflåten. Kunnskapen et slikt kurs inneholder er skivebom om man ikke er av den typen som skal kunne ta ut en kompasskurs, drive nattseilas etter fyrlykter og en del annen teori for spesielt interesserte.

 

Godt over halvparten av fritidsflåten driver ikke med slikt. De tusler rundt i sin egen lille del av skjærgården, er aldri lenger ute enn 100 m fra ytterste holme og tusler frem og tilbake langs kysten. Å sende disse på obligatorisk kurs for å lære en masse de ikke har bruk for er totalt skivebom.

 

Disse skal lese bare lese litt i et kart, vite vikepliktsregler, hvilken side av staken man kjører på og et par andre småting man kan lære i løpet av en halvtimes surfing på nettet.

 

Når man så skal utvide horisonten litt en gang i fremtiden, er det kanskje på tide med et kurs - et frivillig kurs basert på de behov man føler at skal dekkes.

 

Å gjøre dette obligatorisk for en halv million båtførere er en skivebom av dimensjoner. Har sagt det før og sier det igjen: Man blir ikke en lallende idiot bare fordi man kjøper seg sin første båt. I en slik situasjon er kompasskurs og navigasjon etter fyrlykter uaktuelt. Det viktigste er praktiske ferdigheter for å komme seg ut og inn av havna, men det lærer man absolutt intet om.

 

Det pensumet vi har i båtførerprøven er et knøttlite valgfag for en 9. klassing. Enhver oppegående voksen person lærer seg det han har behov for med en kveld foran PC'en. Det virker som om noen tror at enhver person uten båtførerprøven er en uvitende dust. Ja, så feil er det mulig å ta. Les da statistikken om hvor vannvittig få ulykker det er i forhold til antallet båter og turer på sjøen.

Link to post

Ja Lotus, kunnskap er noe dritt.... :wflag:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Jeg er ikke helt enig med deg der Lotus, selv om jeg dessverre er i den situasjonen at jeg må ta prøven på nytt, når den blir obligatorisk.

 

Dersom prøven er obligatorisk, så er det dermed også noe som også kan tas bort fra den som kjører som en idiot (miste lappen).

 

Der ser jeg fordelen. Enig i at en kan lese seg til dette på et par kvelder, også enig i at en ikke dermed skal vurdere de som ikke har denne prøven som "uvitende idioter". Men det er litt for mange tilfeller av uheldige epsoder (mange med fatalt utfall) til at det kan fortsette som nå uten å få inn en viss mulighet til å få kontrollert/ reversert den utviklingen. Deler av "båtmiljøet" har dessverre rett og slett ikke vist seg tilliten verdig, om en kan bruke den ordlyden.

 

Trist...

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Ja Lotus, kunnskap er noe dritt.... :wflag:

Er kunnskap noe dritt? Kunnskap er alltid greit å ha.

 

Imidlertid er det slik at de fleste oppegåede mennesker tilegner seg kunnskap på det området de har et kunnskapsbehov og lar være å oppdatere seg på områder der de ikke har et behov.

 

Hvis man er en normal bilfører, kurser man seg ikke opp på klasse C og D hvis man ikke har et behov for C og D.

Hvis man aldri driver med seilas etter fyrlykter, må man vurdere om man skal tilegne seg dette eller la være.

 

Hvis man aldri er mer enn 3 natiske mil fra hjemmehavna og aldri noensinne vil være lenger enn 3 nautiske mil fra hjemmehavna, legger man kunnskapsnivået opp deretter.

 

Noen lærer seg masse om ting de aldri vil bruke, men de fleste prioriterer å lære seg ting de sannsynligvis vil komme til å bruke.

 

Noen har vanskeligheter med å se sammenhengen med hva man skal prioritere å putte inn i hodet og hva man ikke skal prioritere.

Link to post
Jeg er ikke helt enig med deg der Lotus, selv om jeg dessverre er i den situasjonen at jeg må ta prøven på nytt, når den blir obligatorisk.

 

Dersom prøven er obligatorisk, så er det dermed også noe som også kan tas bort fra den som kjører som en idiot (miste lappen).

 

Det er nok ikke slik at du kan miste Båtførerbeviset. Norboat jobber for å få det slik, men her håper jeg faktisk de ikke vinner frem. Dette fordi jeg ser på Båtførerbeviset som en kunskap man bør tilegne seg, ikke en "lapp" som skal indras om man skulle forbryte seg mot en regel. Til det har man bøter.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Dersom prøven er obligatorisk, så er det dermed også noe som også kan tas bort fra den som kjører som en idiot (miste lappen).

Der ser jeg fordelen.

 

Nå er det for øvrig slik satt sammen at i forslaget som ligger til obligatorisk båtførerbevis, så er dette et kompetansebevis som ikke kan fratas noen ved uvettig kjøring eller liknende.

Det blir antagelig altså ikke noe sertifikat som du kan miste, så den fordelen oppnår du nok ikke sandman1.

 

Red. Ser Sundberg er raskere på tastaturet enn jeg.

 

mvh tuffff

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Norboat jobber for å få det slik, men her håper jeg faktisk de ikke vinner frem. Dette fordi jeg ser på Båtførerbeviset som en kunskap man bør tilegne seg, ikke en "lapp" som skal indras om man skulle forbryte seg mot en regel.

 

Vel, dersom en skal "tilegne" seg kunnskapen på det mest generelle, så er det jo også eksempler på noen som har kjøpt store båter.... Stor nok båt, så må jo de fleste styre unna... Eller mere korrekt; de vil jo etterhvert prøve på det, iallefall. :sweat:

 

Må presisere at jeg er veldig todelt på dette området. Er veldig for at det må innføres noe som tvinger enkelte til å oppføre seg, samtidig som jeg ikke vil ha begrensninger på meg selv... :rolleyes: Promillegrensa var jeg f.eks imot (og er fremdeles, men bare for meg selv). Det er forskjell på å surre av sted i ei lita bøtte med maksfart på 6 knop (meg), og på å flerre avsted i 20-60 knop, men jeg innser at regelverket ikke kan ta med den forskjellen. Så jeg får bare oppføre meg, spesielt når jeg vet at jeg er himla lett å innhente. :lol:

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 5 måneder senere...

Har sett fram til å svare på denne tråden i lang tid... :yesnod: nå er dagen kommet! Meldte meg opp for prøve hos redningsselskapet som privatist. Gikk veldig bra; 46 av 50 rette. Greit å få børen om å ta prøven bort fra skuldrene!

 

Men ett spørsmål, som jeg lurer på: Hvem har ansvaret for at det er redningsvester til alle ombord i båten?

 

1. Eier?

2. Fører?

3. Eier og fører?

Link to post
Men ett spørsmål, som jeg lurer på: Hvem har ansvaret for at det er redningsvester til alle ombord i båten?

 

1. Eier?

2. Fører?

3. Eier og fører?

 

Eier og fører er ansvarlige for at det er egnet flyteutstyr til alle om bord. Punkt 3 er altså rett svar.

 

Redigert sitat og lagt til:

 

Gratulerer så mye med bestått båtøførerprøve!

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Her er forskriften som regulerer svaret på spørsmålet ditt, 27 knop:

 

FOR-1995-05-08-409 Forskrift om flyteutstyr på fritidsfartøy

 

Her er et utdrag fra forskriften:

 

Kap. II. Generelle bestemmelser

 

§ 3. Ansvar

 

Eier og fører av fritidsbåt er ansvarlig for at bestemmelsene i denne forskrift overholdes.

 

0 Endret ved forskrift 3 feb 1999 nr. 191 (i kraft 1 mars 1999).

 

Kap. III. Flyteutstyr, kontroll

 

§ 5. Flyteutstyr ombord

 

Alle båter skal under seilas være utstyrt med egnet flyteutstyr til alle personer om bord. Flyteutstyret skal oppbevares lett tilgjengelig.

 

0 Endret ved forskrift 3 feb 1999 nr. 191 (i kraft 1 mars 1999).

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post
Her er forskriften som regulerer svaret på spørsmålet ditt, 27 knop:

 

 

 

FOR-1995-05-08-409 Forskrift om flyteutstyr på fritidsfartøy

 

Her er et utdrag fra forskriften:

 

Kap. II. Generelle bestemmelser

 

§ 3. Ansvar

 

Eier og fører av fritidsbåt er ansvarlig for at bestemmelsene i denne forskrift overholdes.

 

0 Endret ved forskrift 3 feb 1999 nr. 191 (i kraft 1 mars 1999).

 

Kap. III. Flyteutstyr, kontroll

 

§ 5. Flyteutstyr ombord

 

Alle båter skal under seilas være utstyrt med egnet flyteutstyr til alle personer om bord. Flyteutstyret skal oppbevares lett tilgjengelig.

 

0 Endret ved forskrift 3 feb 1999 nr. 191 (i kraft 1 mars 1999).

 

Gratulere med lappen :-)

Husker selv da vi tok eksamen way back i 86. Vi satt i ett felleskap ca 20 personer. Til slutt satt liketil sensor og diskuterte oppgavene med oss. Var endel uenigheter i forbindelse med spørsmålene og svarene:-) Vi var de første her som tok kurset så det meste var nytt også for inst. og sensor

 

hmm... er det noen som vet om dette er prøvd i en rettsal? Jeg vil se det som svært rart dersom eier skal kunne holdes ansvarlig.

Case: eier låner ut en båt til 4 personer. Disse har alle flytevester som er tilpasset vekt. De legger ut på tur og i neste havn pluker de opp to personer til. Hvordan skal eier kunne holdes ansvarlig for dette? Så kan man si at hvis båten er registrert på 6 personer skal det være 6 vester ombord. eiers ansvar, men da må man jo fylle båten med vester pga forskjellige vektklasser?

Jeg stiller spørsmålet fordi jeg ikke vet svaret selv. Er det noen på BP som har innsikt på dette området?

Redigert av fomle (see edit history)

I think, therefor i am......confused!!!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...