SeaRaymond Startet 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2008 Hei! Kjøpte meg i sommer en båt med 99 modell 5 liter mercruiser forgassermotor på 220 hk, motoren var gått 223 timer, og er uten varmeveksler. Ved ca 300 timer oppstod det en feil, når en går på fullt med motor eller i nærheten av fullt, begynner temperaturmåleren å stige til maks! For så begynne å vandre hurtig (som om det er dårlig kontakt) opp og ned, samtidig høres den akustiske alarmen. Så snart en redusere pådraget stabiliserer instrumentet seg og alarmen går av. Har sjekket fysisk motor, og ingen ting tyder på varmgang, har også varmet opp pressostat i kjele, og ser ut å fungere som den skal. På pressostathuset finnes to givere, har kommet frem til at den ene er for temperaturinstrumentet, og at den andre må være for overopphetingalarmen. Finnes det andre her som har vært borti lignende problem og kan fortelle meg hvordan jeg skal gå frem for å finne ut av dette? Det kan også nevnes at det skal sitte en computer på motor som overvåker driften og "styrer" motoren for optimal ytelse kontra bensinforbruk, og at viss denne ikke for riktige informasjon kan det resultere i dårliger prestsjon samt økt forbruk, noe jeg føler er tilfelle. Forøvrig begynnte motoren etter en stund også å ikke ville gå på tomgang etter oppstart når motor var kald, og en må dermed ha den på litt turtall til den er varm. Ved en inspeksjon viste det seg at ene forgasserporten iser, slik at spjeldet "lugger". Kan dette også skyldes denne feilen på motor, eller at noen av pluggene på den Banken (sylinderrekken) på motoren som forgasser iser på ikke er helt gode? Alle invendiger, forslag og erfaringer mottaes med takk Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Denne alarmen går før temperaturen blir kritisk. Sist jeg hørte denne på min motor var det lageret til vannpumpa som gikk føyka med det til følge at serpentinerbeltet falt av og impellerpumpa (sjøvannsinntaket) stanset (Bravo 2 drev, ergo ingen impeller i drevet). Temperaturnåla flyttet seg meget raskt fra rett opp til rett høyre... Siden jeg da ikke hadde kjøling i det hele tatt gikk det en stund før temperaturen sank. Byttet vannpumpe, ingen skade på motor. Jeg antar at du har et alphadrev. Kan det tenkes at impelleren i drevet er sliten, eller at det er mye groe i vanninntaket i drevet slik at du ikke får nok kjøling ved høyt turtall? For øvrig er muligens manifolder og risere inbound for inspeksjon/bytte om båten har gått i saltvann siden 1999. Riserne skal ikke bli så varme at du ikke kan la hånda bli liggende på dem. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Tanken min rundt dette er at feilen hos meg skyldes ett eller annet elektrisk, nettopp skiftet impelleren i mitt alphadrev, den gamle var forøvrig i ok tilstand, minimalt med småkjell ble fjernet fra vannintaket. Kan ikke helt huske at jeg har lagt hånden på riserene under fullt pådrag, men min oppfatning forøvrig er at disse er ok, uvisst for meg om disse er skiftet eller syret ut siden 99, men tror ikke det, da den hadde beskjedne 223 timer da jeg kjøpte den, utvendig er motor meget strøken (som ny) og ingen rust eller avleiringer. Vedrørende temperaturinstrumentet oppfører jo dette seg "unormalt"? når det først skjer noe, for nåla skal vel være stabil enten den måler 80* eller 120*, men det er ikke slik i mitt tilfelle, da den vandrer opp og ned som en jojo. Er nærliggende å tro at giveren er defekt, men dersom jeg har rett, er jo alarmen på giver nummer 2, som også utløser seg samtidig, ergo er det mer sansynlig at det er noe annet elektrisk som "klikker" ved høyt pådrag. Fordi motor og temperatur virker helt normalt. Det jeg ikke helt skjønner er hva som oppstår av forandringer i det elektriske systemet fra en går med 3800 omdreininger til 4600 omdreininger. DET JEG HAR GLEMT Å NEVNE I DENNE TRÅDEN ER AT LADESPENNINGEN LEST PÅ DET ORGINALE VOLTMETERET MONTERT PÅ DASJBORDET HAR TIL TIDER VIST SEG Å DETTE FRA RUNDT 13,5-14 VOLT TIL 12-13 VOLT..... Uten faktisk tidligere ha satt dette i perspektiv, ser jeg nå at dette kanskje kan ha en sammenheng, ettersom jeg fra før mistenker en svikt i det elektriske systemet. Noen med peiling som kan gi hette tips Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Dersom du har en (litt for) fleksibel slange mellom sjoevannsinntaket og sjoevannspumpa, kan denne slangen "suges flat" naar du kjoerer motoren paa fullt turtall, spesielt dersom det er restriksjoner i inntaket eller mellom pumpa og inntaket. Dette har jo ingenting med det elektriske anlegget aa gjoere, men kom til aa tenke paa denne forklaringen siden problemet ditt bare gir seg til kjenne paa hoeyt turtall. Sitér dette innlegget Link to post
borref Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Siden begge giverne dine (motor temp og temp alarm) oppfører seg sammenfallende ville jeg først sett på dårlig kjøling. Jeg mener å huske at giverne sitter i eller nær termostathuset som vil være kjøle-kretsens høyeste punkt. Får du ikke tilstrekkelig med kjølevann vil du kunne blottlegge hele eller deler av giverne og da vil du få avlesninger/alarmer deretter. Det er heller ikke usannsynlig at dette først vil merkes ved høyt turtall/belastning. Da er det å sjekke hele veien fra kjølevannsinntak på drevet, impeller, sirkulasjonspumpe og frem til vannet kommer ut igjen. Når du har direkte sjøvannskjøling bør motoren gjennomspyles skikkelig etter hver sesong og i ditt tilfelle (1999) bør du kanskje også bruke mer enn vann. De selger noe "lurium" på bensinstasjoner for radiator-rens som kan hjelpe til med å løse opp skiten. Noen rigger seg til med bøtte og egen pumpe (slik at "luriumet" kan sirkulere) for å gjøre dette skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Systemrens er et slikt "lurium". SKal suges inn ved åpen termostat og stå i ca ett døgn før det skal ut igjen. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Takker for respons Tja, det angående at slangen suges flat er vel ikke tilfelle?, da sjøvannspumpen (impelleren) ligger ute i drevet og dermed gir "trykk" hele veien inn i systemet. Tenker å sjøsette til påske, kanskje det kunne være en idet å kjøre SYSTEMRENS inn på systemet for ett døgns tid før båten sjøsettes, kan vel ikke skade. Motoren har stått med 30/40 % frostvæskeblanding gjennom vinteren.... Men hva tenkes det angående den "merkelige" oppførselen angående temperaturinstrumentet, spenningen og at motoren ikke vil gå på tomgang når den er kald, samt isingen i ene forgasserporten? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Takker for respons Tja, det angående at slangen suges flat er vel ikke tilfelle?, da sjøvannspumpen (impelleren) ligger ute i drevet og dermed gir "trykk" hele veien inn i Det stemmer, dersom impelleren ligger i drevet kan ikke slangen suges flat. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Slangen mellom termostathuset og vannpumpa kan vel suges flat, selv om det ikke er så sannsynlig? Fant en avrustet fjær (for å holde slangen åpen?) i den ved konservering et år. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Dersom en har varmeveksler, har en jo også en sirkulsjonspumpe på ferskvannet, dette du tenker på kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Nei, jeg tenker på vannpumpa som sirkulerer sjøvannet inne i motorblokka. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
SeaRaymond Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 er det 2 vannpumper da? Ja, det er kanskje det, eller???? Sitér dette innlegget Link to post
HomerSimpson Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Ja du har også vannpumpa på motoren som fordeler vannet runt i motoren. Impelleren presser vannet opp til denne pumpa. Vannpumpa på motoren er lik den som sitter på bilmotorer. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.