Zach Startet 4.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 4.Mars.2008 (redigert) Jeg har 2kW ringkjernetrafo i båten og merker ingen vibrasjon eller during. Men den "røsker til" med strøm ved tilkobling. Har laget en enkel softstart (seriemotstand som kortsluttes vha. et 230volt relé), men det hender i havner hvor det er små og ekstra "flinke" sikringer, at de slår ut på første forsøk. Og dersom det er en annen båt som allerede er tilkoblet med samme sikring, er det ikke noe gøy når han mister strømmen et øyeblikk. Kanskje han har en "dum" lader som da starter ladecyklusen fra start med "full peising".Noen som har koblingsskjema til en bedre softstart eller tips om hvor en slik eventuelt kan kjøpes? Sitatet er hentet fra emnet om "skilletrafopåbud". Jeg vet ikke om jeg får bruk for softstart ombord til skilletrafo på 1000 VA. Den har "vanlig" trafo og startstrømmen skal ikke være større enn at 10 A sikring skal holde. Hjemme har jeg imidlertid en ringkjerne variac hvor 16 A sikring faller ut nesten hver gang den slåes på. Avhengig av når på "AC-kurven" strømmen starter (tror jeg). Nå har jeg laget en softstart etter en tegning med bruk av et 24 volt rele. Se skjema: Det funker, men må modifiseres fordi relespenningen ble bare 18 volt DC, dvs. i grenseland (releet trenger 18-26 volt). Motstanden R3 på 750 ohm (2 x 1,5 K) - som er inntegnet i originalskjema, skal jeg bytte ut med 500 ohm (2 x 1 K). Regner med å få en relespenning på 20-22 volt, og da bør det bli OK. Forsinkelse ca 0,5 sek. Størrelsen på seriemotstandene skal visst være noe avhengig av kapasiteten på trafoen, men 22-33 ohm bør være OK, i alle fall når det funker. Har sett kommentar på mellom 10 - 50 ohm. Jeg har sett en annen tilsvarende løsning med bare en seriemotstand og 1-pol rele. A, B og C var koblet til den andre lederen, men spiller neppe noen rolle kanskje bortsett fra motstandsverdiene. Hvis det funker like bra, kan det ikke være behov for å bruke seriemotstand i begge lederne? Noen kommentarer? Så vidt jeg forstår av Lars H sin løsning, har han montert et rele med 230 volt spole foran motstanden som kortsluttes. Men det kan neppe være en god løsning? Da antas releet å koble momentant uten forsinkelse (hvis det ikke er forsinkelse iselve releet). Bedre må være å koble relespolen etter motstanden? Redigert 5.Mars.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Sitatet er hentet fra emnet om "skilletrafopåbud". Jeg har sett en annen tilsvarende løsning med bare en seriemotstand og 1-pol rele. A, B og C var koblet til den andre lederen, men spiller neppe noen rolle kanskje bortsett fra motstandsverdiene. Hvis det funker like bra, kan det ikke være behov for å bruke seriemotstand i begge lederne? Noen kommentarer? En endring må du foreta. Spolen på relæet må kobles mellom begge fasene og ikke mellom fase og jord. Sitér dette innlegget Link to post
BMP Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Har brukt en løsning med en trepolet minikontaktor og en 5 oms efektmotstand til 16A skilletrafoer. Her står motstanden i en av tillederene til trafoens primærside og et av kontaktsettene på kontaktoren kortslutter motstanden når den slår inn. de ander to kontaktsettene brukes for og bryte lasten på teafoens sekundærside. Spolen på kontaktoren er da koblet inn på trafoens sekundærside. Det fungerer da slik at teansformatoren magnetiserer seg opp via motstanden, når spenningen kommer opp på sekundørsiden legger kontaktoren inn og kortslutter motstanden samt kobler inn lasten. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 En endring må du foreta. Spolen på relæet må kobles mellom begge fasene og ikke mellom fase og jord. Jeg har montert som i skjema, dvs. at relespolen er koblet mellom den ene lederen og jord. Og det funker! Releet kobler inn med ca 0,5 sek. forsinkelse. Men er litt usikker på om denne koblingen er avhengig av at det er samme spenning mellom begge lederne og jord. I så fall mye bedre å koble relespolen mellom lederne/fasene slik som du sier. Det bør jeg kanskje gjøre uansett, så er jeg ikke avhengig av jord. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Koblingen din vil nok virke. Men med denne koblingen lager du en jordfeil, derfor må du bruke fasene til å gi spenning til relæet. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 5.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 OK Nemo, skjønner. Da er valget enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.