Rastløs Startet 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 5.Mars.2008 (redigert) Lurer jo litt nå.... Hadde en båt som ble solgt i fjor. Den hadde en tracking enhet fra Guard systems installert. Jeg trodde jeg ga melding til Guardsystems i fjor om at båten ble solgt, men det kan hende at jeg ikke gjorde. Allikevel... Fikk faktura fra selskapet i forrige uke for ny periode. ( ca 2000 kr) Kontaktet dem og ga beskjed om at båten ble solgt for wn stund siden og at det ikke var aktuelt med fornyelse. Da kom overraskelsen: - Selv om jeg ikke eier båten lengre så må jeg betale for nytt år, fordi avtalen ikke var sagt opp 3 måneder før avtaleperiodens utløp. Det må jeg si var en utrolig "forbrukervennlig avtale"; Tvinges til å betale for abonnement på en båt jeg ikke eier lenger . Noe sier meg at jeg ALDRI skal installere modul fra det selskapet på min nye båt iallefall Noen som har lignende erfaring med dette selskapet ? Redigert 5.Mars.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 5.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Mars.2008 Jeg hadde abonement for mange år siden men sa dette opp med øyeblikkelig virkning fordi det ikke holdt hva det lovet. Jeg ville ha klaget på at produktet ikke leverer hva det har lovet. Jeg har flere båtvenner som ofte passerer peilegrensa omkring Drøbak. Det hender både titt og ofte at de får mobiltelefonalarm mange timer etter passering. Jeg stoler i dag mer på andre systemer. Medn det er min vurdering. Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 - Selv om jeg ikke eier båten lengre så må jeg betale for nytt år, fordi avtalen ikke var sagt opp 3 måneder før avtaleperiodens utløp. Ta en tlf til forbrukerrådet eller hva det nå heter, spørs om dette er lov. 3mnd oppsigelse skulle tilsi 3 mnd oppsigelse. At de i tilegg forlanger at du sier opp avtalen 3 mnd før hovedforfall tror jeg er litt på kanten. Jeg vil tro de enten må forholde seg til 3mnd oppsigelse eller oppsigelse før hovedforfall. Sitér dette innlegget Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Instaler en AIS sender. Der får du posisjon og sanntid på fart og kurs, og er billig? Kan hente opp informasjonen på båten enkelt på internett. Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
Akult Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Instaler en AIS sender. Enkelt for tyven å sette ut av drift. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Jeg har også en tracker fra samme selskap. Mulig det er noe forskjell men jeg betaler pr. mnd. Jeg sa opp dene ene trackeren for et års tid siden.og de stoppet den med en gang. Jeg har kjøpt trackerne og de drifter det hele. Godt fornøyd så langt. (Jeg bruker de i bilene mine.) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
KOB Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Jeg ville kontaktet Guard Systems på nytt. Dette er helt urimelig. Det er vel ikke usannsynlig at ny eier vil videreføre abonnementet? Det bør være uproblematisk (og ønskelig) for GS. Jeg avsluttet mitt abonnement på min forrige båt sist vår uten at det var noen spm om oppsigelsestid. Oppga også ny eier, slik at de kunne kontakte vedk. Antar at de har tegnet nytt abb. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Rastløs Svart 6.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 He he. Nå har jeg kontaktet dem på nytt pr. mail. Nå var det mye enklere. Faktura kreditert og alt i orden. - Så da er det mulig det blir en ny tracker i den nye båten Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Hei, Jeg har også en slik i Svanen, tror det er 10 år siden jeg anskaffet den. Men nå så jeg at If har en egen tracker som gjør mer eller mindre samme jobben. http://www.if-sikkerhet.no/butikkno/?Id=238 Denne koster 4-5 tusen i innkjøp, er gratis i tre år å så må man betale Kr.250,- i årlig abbonement etter dette. Dette virker jo som et my rimeligere system, men den har vel neppe sporing med VHF teknologi. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 men den har vel neppe sporing med VHF teknologi. Nei, her er det GSM som benyttes, en kan ikke peile på samme måte som med VHF. Og dessuten er det ikke noe flysøk inkludert, noe det er hos Guard. Guard har svært høy gjenfinningsprosent, men det betinger jo at en oppdager tyveriet før båten er over alle hauger. For større båter (som vanskelig kan fraktes bort på bil) i Oslofjorden innenfor Drøbak er Guard bedre enn andre steder, fordi det er en "radiomur" like syd for Drøbak. Stjeles båten nord for denne og en setter kursen sydover (det er ikke noe annet sted å dra) så blir du varslet med tekstmelding når båten passerer radiomuren. Varsler du da Guard så er søket igang. Og muligheten stor for at båten er funnet før den passerer Horten. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Trond Aasvoll Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 (redigert) Enkelt for tyven å sette ut av drift. Den lille boksen til Guard er like enkel å hive overbord. Om det er Guard eller AIS er hipp som happ. AIS er billigere i drift. Og begge produktene går an å gjemme i båten, et sted. Guard har vi brukt mange år som tracking på regatta, men er upålitelig med sendingen. AIS kommer til å ta over som tracking. Redigert 6.Mars.2008 av De Cåsta (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
KOB Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Den lille boksen til Guard er like enkel å hive overbord. Derfor må den gjemmes godt, helst et sted hvor det også er vanskelig å komme til.... Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Astor Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 3Dtracking som vi bruker i konvoien har mange funksjoner. Vi har testet den i vinter og gir oss både historikk og varsling på definerte områder. Den bruker sim-kort og man betaler kun for de kb den sender. Rimlig i drift og innkjøp. Sendingsintervallen kan reguleres mellom hvert 2 sek. til hver halvtime. I tillegg har den en funksjon som gjør at man kan f.eks. slå på lys/varme eller lensepumpe på komando hjemme i fra. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.