Jump to content

ladac-spørsmål


enter4u

Recommended Posts

Ja! Den har ingenting med landstrøm å gjøre, men er en ekstern regulator som kan erstatte den (dårlige) innebygde regulatoren i dynamoen din.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Selvfølgelig monteres regulatoren inn till batteriet nedi batterikassen.

Ladac hadde tidligere faktisk et prosjekt der en sensor som ble

senket ned i selve elektrolyten i batteriet, men det droppet de i følge

Paul Rosenquist hos Ladac. Det hadde jo selvfølgelig vært ennå bedre.

Synd at de droppet dette.

 

ladac_krus.jpg

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, Lars, i grunnen hadde det vært optimalt med å senke sensoren ned i syren.

Men det finnes jo flere grunn for at det ikke går.

Hovedgrunnen er kanskje sikkerhet og funksjonsduktighet over lang tid,

ellers kommer det ikke særlig an på 2 grader.

 

Men det ikke jeg forstår er hvorfor at ikke Ladac trekker denne sensoren ut av regulatoren.

Hva er forskjellen, 50 Øre ved produksjonen og 1 Krone for et stykke kabel?

Å montere regulatoren rett på batteriene er jo verken praktisk eller effektiv,

selv hvis det er bedre med litt enn komplett uten temperaturkompensasjon.

 

Vel vel, den ene gjør det sånt, den andre gjør det annerledes.

 

 

:smiley: ...at du tørr å sette en kopp på tastaturen?!

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

De har vel lagt inn litt ekstra for egenoppvarmingen fra regulatoren? Ikke vet jeg, men her er det vel ikke snakk om finregulering på tiendedelsgraden?

Her er kurven for ladespenning kontra temperatur for et vanlig bly/syre batteri. Kilde Ladac.

 

volt-temp.gif

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
:smiley: ...at du tørr å sette en kopp på tastaturen?! :seeya: Jørg

Det må da et kvalitetstastatur, utviklet av meg selv tåle? De tastaturene jeg utviklet under min tid hos Tandberg Data, skulle i hvert fall tåle å sittes på. Ved et uhell kom en gang min sjef Mona til å sette seg på tastaturet mitt, og det gikk fullstendig i "heng". Etter det innførte vi en test med en plate som dekket alle tastene og med en vekt av et voksent menneske, som vi plasserte på tastaturet, og etter at platen var fjernet, skulle tastaturet virke like godt. (noe ikke alltid Windows gjorde!) Testen ble selvfølgelig kalt "Mona testen".

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Na ja, Lars.

Man behøver sikkert ikke å regne med tidelsgrader.

Men hvis man ser det riktig kan den sensor ikke jobbe presis.

 

Problemet med egenoppvarming som Lotus sa er en ting, dette kan kanskje kompenseres litt.

Men ellers har denne sensoren ikke noe mulighet for å reagere kjapt så snart det finnes en oppvarming på batteriet.

Da tror jeg reagerer sensoren mer på fellestemperaturen, kraftige forandringer som leveres hart strålingsvarme o.a.

Men Ladacregulatoren behøver jo ikke å reagere kjapt, fordi den kan jo ikke mer enn å regulere litt på spenning.

Sikkerhetstiltak mot kraftig overvarming som kunne resultere at regulatoren slås av finnes jo ikke hos Ladac.

 

En annen problem er et det ikke finnes en annen mulighet for montering enn direkte på sidene av batterier,

der det er flat.

Skulle den side det sensoren sitter ikke få rett kontakt, da finnes det luft mellom batteriet og sensoren.

Og hvordan luften ledes temperaturer behøver vi kanskje ikke å diskutere.

 

Alt i alt er en Ladacregulator sikkert bedre enn en standard-W regulator,

men den tilbyr bare for lite for det den koster.

 

Da finnes det noe som tilbyr mye mer mens dette koster det samme som regulatorer fra Ladac.

Men siden trådstarteren har Ladacen allerede er det jo bare å måle om det finnes en grunn for å bruke den.

 

Det eneste som ville meg mase mest er at man må fjerne eller øddelegge originalregulatorene ved bruk av Ladac.

Med det man hører om antall feil av disse regulatorer ville ikke jeg har en bra magefølelse siden man er avhengig av den.

 

:seeya:

Jørg

 

Obs: da skrev du når jeg har blitt ferdig med det ovenfor.

 

:smiley: Her finnes det også en Mona som sjef i huset :smiley:

Men jeg tror hu egner seg ikke særlig for en slik sitte-test.

Hu kan sikkert nesten danse på tastaturen uten påvirkning på Windows heller, fordi hu har ikke noe som kan kalles vekt.

 

Men forbud for kopp og glas i nærheten av tastaturer og fjernstyringer, det fikk hu fort og med god grunn. :rolleyes:

 

Så, slutt for i dag.

Snakkes

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Jaha? Så grunnen er fordi aulatoren i dynamoen min sannsynligvis er gåen altså?? Hvis ikke, så er det jo ingen mening i den vel?

 

Som du leser her er det altså snakk om en forbedret lading, men det som er vel så viktig å være klar over er at om dynamoen din er klargjort for bruk av LADAC eller YA-12 (en konkurrent) så er den interne regulatoren koplet vekk. (det er en omstendelig prosedyre der du åpner dynamoen og klipper en kabel eller to) - slik at om motoren ble levert LADAC, bør du nok bruke den - leser litt mellom linjene her at du gjerne dropper den - men det vil sannsynligvis bety at du ikke får lading.

 

Vær også klar over at LADAC også leverer landstrømsladere - men du skrev regulator så resten av gjengen her har antatt at det er en regulator -

er det noe 220volt støpsel på den ?

 

-koh :sailing:

Redigert av koh (see edit history)
Link to post
Men ellers har denne sensoren ikke noe mulighet for å reagere kjapt så snart det finnes en oppvarming på batteriet.
Men er det noen grunn til å reagere raskere enn temperaturen på batterikassen?
Da tror jeg reagerer sensoren mer på fellestemperaturen, kraftige forandringer som leveres hart strålingsvarme o.a.
Strålingsvarme fra hva?
Men Ladacregulatoren behøver jo ikke å reagere kjapt, fordi den kan jo ikke mer enn å regulere litt på spenning.
Riktig, den skal regulere på spenning og temperatur, og hva mener du med "regulere litt på spenning"? Den sørger for maksimal spenning selv ved tomgang, og når spenningen når 14,4volt, ved 20gr. går ladestrømmen nedover og nærmer seg null når batteriet er fullt. Men som du sikkert kommer til å kommentere, går ikke spenningen ned til 13,6volt for vedlikeholdslading. Dette er imidlertid ikke ønskelig før etter flere timer med 14,4volt. Da er det påkrevet med 12 - 18 timer med vedlikeholdslading ved denne lavere spenningen. En slik ladekarakterestikk er grei nok for båter som går fra Kirkenes til Strømstad kontinuerlig, men ikke for det store flertallet som ikke har mer enn et par timer til hjemmehavnen etter en helg i uthavn.
Alt i alt er en Ladacregulator sikkert bedre enn en standard-W regulator, men den tilbyr bare for lite for det den koster.
Ja, den er bedre en de fleste innebyggede regulatorene, selv de med senseledning. Den er faktisk mye bedre, og lader maksimalt selv ved lavt turtall. Men at prisen for en slik regulator er høy, er jeg enig i.
Da finnes det noe som tilbyr mye mer mens dette koster det samme som regulatorer fra Ladac.
Og der kom snikreklamen for dine produkter!
Det eneste som ville meg mase mest er at man må fjerne eller øddelegge originalregulatorene ved bruk av Ladac.
Ja, hva så? Hvilken funksjon skulle den innebyggede regulatoren ha? Sikre mot overspenning? Det er inkorporert i Ladac sin regulator.
Med det man hører om antall feil av disse regulatorer ville ikke jeg har en bra magefølelse siden man er avhengig av den.
Har du noe tallgrunnlag for denne påstanden? Sammenlignet med originalregulator? Sammenlignet med den regulatoren som du så panisk forsøker å reklamere for her på forumet?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei,

 

Godt svar der Lars. Jeg skjønner heller ikke at denne temperaturføleren trenger å være kjapp. I hovedsak er jo denne for å kompenesere for den utvendige temperaruren -20 til + 50 grade, dernest til å forhindre at batteriene begynner å koke.

 

En svakhet som kan oppstå med Ladac regulator er at om man fjerner den innvendige regulatoren i dynamoen kan man kanskje også fjerne regulering for intern temperatur i selve dynamoen (at den ikke skal brenne opp). Selv har jeg en 120 A dynamo og her lot Paul Rosenquist begge regulatorene jobbe i parallell slik at alle ting ble ivaretatt.

Link to post

Jeg synes også Lars sitt innlegg var bra, men som JRK allerede har kommentert, er det ikke nødvendig å ødelegge den originale regulatoren. Ladac leverer to regulatorer, 1204 og 1205 som henholdsvis regulerer på minus og pluss.

 

Man må bare velge riktig type.

 

Med hensyn til temperaturregulering, så er det erfaringsvis best å måle temperaturen på en av batteripolene, men så har vi da kanskje flere batterier som da øker muligheten for at man må forholde oss til flere verdier samtidig. I det store og det hele er det flisespikkeri, for det virker greit for de fleste med en føler i batterikassen.

 

Å spre reklame er noen ganger det samme som økonomisk motivert religion fordi man ikke kjenner til alternativene og samtidig skal ha et levebrød. For meg er det mer et spørsmål om hva man ønsker å bli flink til, noe som da ofte representerer kjernevirksomheten i en bedrift.

Man kan etter min mening ikke kjenne til alt i denne verden, og derfor er det passende i en del sammenhenger å ikke uttale seg eller å sammenligne for mye.

 

Jeg har selv behov for komponenter til systemer med svært varierende kapasiteter og som i tillegg skal operere / snakke sammen, og derfor så utelukkes både Ladac og Sterling. Men dette betyr jo ikke at Sterling og Ladac er dårlig. Delene virker jo innefor de bruksområdet de har.

Link to post

... du har vel vært klar over at det følger noe? :smiley:

 

 

Men er det noen grunn til å reagere raskere enn temperaturen på batterikassen?

Ja, Lars, temp.-sensoren skal sense på batteriene, men ikke bare et stedt på kassen.

En hver lufttrekk holder for å forandre denne temperaturen ganske ordentlig.

 

I hvert fall synes jeg at det er verken lurt med "å stappe" hele regulatoren i en batterikasse,

eller å legge den på batteriene.

 

Med det blir dette også automatisk svare på spørs nr. 2 du skrev.

Strålingsvarme fra hva?

Men for at andre også forstår: Det finnes uendelig mange tilfeldigheter som kan forandre denne temperaturen.

Dette kunne være varmeslanger, strålingsvarme av motoren, men omvent også kraftig nedkjøling av regulatorens sensor

hvis den ligger i veien av omtalt "lufttrekk" eller annet.

Det som er vel mer avgjørende er at hele regulatoren lagrer temperatur, bl.a. pga. sin egen masse men også egen temperaturutviklingen.

Med det kan den ikke reagere kjapt som jeg ville ønske det.

Bortsett av det ville en slik opplegg reagere alt for treg på skadelige batteritemperaturer som kan hendes.

Men dette ville "bare" blir aktuellt så sannt en regulator tilbyr tilsvarende sikkerhetsfunksjoner,

ellers hvis ladeforløpet er programmstyrt slik at reguleringen blir tilpasset til variablene (!) som finnes.

 

Eneste veien for å gjøre det riktig er enten å montere sensoren fast på batteriet

(på side eller polsko som overfører batteriets kjernetemperatur mest direkt),

ellers alternativt ved nedsenking av sensoren i batteriet.

Men for sistnevnt mulighet finnes det jo ingen mulighet, som vi fant ut allerede

 

Hvilken funksjon skulle den innebyggede regulatoren ha? Sikre mot overspenning? Det er inkorporert i Ladac sin regulator.

Ja, slår den av høyeffektladingen når det finnes feil?

Andre regulatorer slår av høyeffektladingen ved minste feil for å unngå større problemer.

Men slike feil er ofte "kun" overtemperatur eller spenningsfall et sted.

Slår man da av høyeffektladingen da holder det allerede, fordi dynamoets effekt minkes drastisk.

Det er bedre med lite lading og strømforsyning enn absolut ingenting, enig?

Og hva skjer da med en dynamo som blir styrt bare av en ensestående eksternt regulator....

 

Riktig, den skal regulere på spenning og temperatur, og hva mener du med "regulere litt på spenning"? Den sørger for maksimal spenning selv ved tomgang, og når spenningen når 14,4volt, ved 20gr. går ladestrømmen nedover og nærmer seg null når batteriet er fullt. Men som du sikkert kommer til å kommentere, går ikke spenningen ned til 13,6volt for vedlikeholdslading. Dette er imidlertid ikke ønskelig før etter flere timer med 14,4volt. Da er det påkrevet med 12 - 18 timer med vedlikeholdslading ved denne lavere spenningen. En slik ladekarakterestikk er grei nok for båter som går fra Kirkenes til Strømstad kontinuerlig, men ikke for det store flertallet som ikke har mer enn et par timer til hjemmehavnen etter en helg i uthavn.

Ja, hvis både turtall og dynamoets konstruksjon tillatter det og bare til innstillt ladesluttspenningen, og dette er alt.

Kanskje jeg har ikke forstått riktig fordi jeg mangler litt tid, men bortsett av det du sier

glemmer du her en faktor: Fleksibelt lading etter ønsket karakteristikk av type batteriet man lader.

Kompensasjonslading av så mange timer gjelder sikkert Gel og AGM, men ikke bly-syre.

Så, hvorfor skal dynamoen levere så høy spenning så lenge?

 

Men at ladestrømmen minker er ikke avhengig bare av regulatoren, dette blir regulert stortsett av batteriets mottakelighet.

At W-regulatorer minkes kjappere på både spenning og strøm vanligvis er uomstridelig.

Men også derfor finnes det gode unntak.

Ser man f.eks. på standardregulatorer fra Hitachi da vil jeg si at den lader minst like godt som f.eks. Ladac,

bare at den ikke kompenserer for temperatur.

 

Men mange gode W-regulatorer tilbyr eksternt sense på spenningen og,

så blir det bare den upresise småbiten "temperaturkompensasjon" som plusspunkt for Ladac igjen.

Men hvis den kompensasjonen ikke går direkte, da blir det for meg bare et ord som virker som salgsforsterker,

men det blir ikke noe argument.

 

Ja, den er bedre en de fleste innebyggede regulatorene, selv de med senseledning. Den er faktisk mye bedre, og lader maksimalt selv ved lavt turtall. Men at prisen for en slik regulator er høy, er jeg enig i.

Ang. begge settninger nr. en og tre er vi enig om , ellers er nr. to bare avhengig av dynamoets karakteristikk og levert feltspenning.

Men bare å levere fullt feltspenning på dynamoet er lite lurt hvis man ønsker å ta hensyn på slitasje på dynamoet og dynamoets drev og

både batteriets tilstand og ønskelig ladekarakteristikk, som er avhengig av batteriets tilstands ved oppstart av ladingen.

 

Og akkurat den drømmen, "full effekt også ved lav turtall" er et godt argument,

men samtidig den verrest tenkelige feilen som kan tas hvis ikke dynamoet får temperaturovervåkning og.

 

Det er forresten hovedgrunn for at jeg skjelden anbefaler Sterlings andre regulator DAR12.

Heller den, liksom Ladac, tilbyr ingen temperaturovervåkning av dynamoet og egner seg for min skyld ikke for saktegående motorer

fordi dynamoets turtall holder i så fall skjelden for å kjøle dynamoets kjerneviklinger tilstrekkelig.

Husk: Overvarming og rust er det som dreper dynamoer tidelig, skjelden er det noe annet.

 

Dette svarer delvis men også automatisk på spørs nr. 6.

Vanlige W-regulatorer har ikke behov for verken temperatur eller overspenningsvern,

fordi mer enn 25% effekt gjennomsnittlig leverer ingen dynamo med det.

Ikke noe effekt = ingen fare.

 

Men gjør man dynamoer avhengig av regulatorer som krever full effekt av en dynamo uten å ta hensyn til mer enn batteritemperatur,

da er vedkommene dynamoet utsatt den verreste finden den kan får: Varme nemelig.

Og dette både programmert, per forhånds og uten unntak.

 

Har du noe tallgrunnlag for denne påstanden? Sammenlignet med originalregulator? Sammenlignet med den regulatoren som du så panisk forsøker å reklamere for her på forumet?

Nei, unntatt Ladac har vel ingen oppsummert hvor mange feil som fantes.

Men for et sund hjerne skulle det holde å bedømme situasjonen direkte ut av det som er tilgjengelig allerede.

Til det tilhører en hver øffentlig diskusjon om velkjennte problemer pluss "havneprat", skadeanalyser osv.

 

Jeg selv kan tilregne det som jeg hører direkte av kundene mine som har opplevd problemer med Ladacregulatorer.

Men det finnes jo ingen som virkelig ønsker å defamere regulatorer fra Ladac, unntatt andre produsenter som fortjener penge med det

og meg som ikke skjønner at man kan utsette seg slike problemstillinger helt bevisst.

Ville noen være interessert i det da hadde man sikkert startet flere diskusjonstråder om akkurat disse problemer og innkrevet forandringer fra Ladac.

Senest siden mange behandler dette firmaet som en slags familiemedlem som får tilattelse for å gjøre det samme feil over så mange år.

 

Synes du at en vidreforarbeidende produsent ville kjøpe mer en en gang deler av en produsent som fororsaker skader om og om igjen,

hvis det finnes bedre alternativer?

På sjøen er vi i ørkenen, liksom de som reiser ut i verdensrom og "in the outback".

Ingen av de andre utsetter seg bevisst til en problem som er kjennt, så hvorfor skal ekskvisittLadac-regulatorer få lov til det?

Nei, sorry, verken med meg eller med noen som spørr meg.

 

Og så avslutter jeg dette her med å svare til nr. 5

Og der kom snikreklamen for dine produkter!....

....som du så panisk forsøker å reklamere for her på forumet

Snikreklame?

Men jeg sa ikke et ord om Sterling eller salg, skjønner du. :smiley:

 

Det som skjer er at du og mange andre forutsetter det, fordi alle vet at jeg selger produkter fra Sterling.

Altså takk for det, det er deg som lager reklame for meg.

 

Men du snakker jo også om Ladac og om hvor bra det er.

Hvorfor skal da ikke jeg fortelle hva jeg synes og argumentere forskjell.

 

Ellers er det vel heller ikke min feil at

a) jeg er den eneste -i Norge- som er direkte forhandler til alle produkter fra Sterling

b) jeg tørr å si i fra at det finnes annet enn både Ladac og andre "høyglansreklame"-produsenter

c) Sterling er "Number 1" i hele Europa på maritimt område ang. batteriladere og dynamoregulatorer,

og det uten høyglans.

 

"The best wins" og "vi teller på slutten av hele regningen".

Så er det bare, da hjelper det ikke noe med å gjemme seg bak store navn som ble produsert av reklame men ikke pga. fremragende produkter.

 

Men, også dette sa jeg allerede flere ganger på andre tråder: "Husker du at det finnes mer enn Ladac?"

Alt i alt finnes det 16 produsenter som leverer eksterne regulatorer og mer enn halvparten av disse tilbyr mer enn hver regulator fra Ladac,

mens det bare er 2 som leverer både dårligere kvalitet og færre funksjoner enn regulatorer fra Ladac.

Men selv de som er virker likeverdig med Ladacregulatorer er alle billigere (les gunstigere) enn regulatorer fra Ladac.

 

Et spørsmål til deg, på denne basis og det som er nevnt ovenfor:

Kan du se bare en teknisk grunn for at man behøver å kjøpe regulatorer nå spesiellt fra Ladac?

 

Den eneste grunn jeg klarer å skjønne at Ladac er så sterk på skandinaviske markedet er

at det faktisk ikke finnes mer enn tre tilbud om produkter av andre produsenter ellers.

 

Men forklaringen for dette er enkelt og.

Nr. 1 er at det finnes bare få selgere i Norge som bryr seg om det,

nr. 2 (gjelder de fleste forhandlere) er at det som kommer av en "velkjennt" produsentnavn selges best,

nr. 3 er ofte rabatten som forhandlere får

nr. 4 er at mange av de som jeg vet om enten ikke har peil om det de selger, eller

nr. 5 at den ikke vet noe om forskjell som finnes eller flere produkter i det hele tatt.

 

"Nr. 5" er dessuten ofte produkt av Nr. 1 til 4.

Det finnes flere grunn til, men hovedpoeng er at alle disse grunn til slutten treffer "Deg" .

 

Du synes at jeg sniker litt?

Det jeg gjør er å tenke høyt om oppfatningen min og det gjør jeg alltid.

Forskjellen mellom andre og meg er at jeg både vet hva jeg tilbyr,

og at jeg kan står bak produktene jeg selger fordi jeg har erfaring med den.

 

Neste forskjellen er at en produsent blir kastet ut av sortimentet mitt hvis den ikke lengre leverer det som holder oppdatert mål.

Men, og uansett Sterling, ville ikke jeg selge slike regulatorer verken fra Ladac eller andre produsenter

hvis denne regulatoren er på teknisk stand som f.eks. Ladac sine er i dag.

I så fall finnes det, spesiellt til den pris, alltid både andre og bedre muligheter.

Ang. det er det forresten helt egal for meg om jeg har jobbet med en leverandør i mange år eller ikke.

Jeg og firmaet mitt heter "Jørg Becker", men verken "A/S", "Herr Sterling", Ladac, eller annerledes.

Og hvis man først har skjønnt det, da skjønner man også hvorfor at ikke jeg heier navn, men produkter som er bra.

 

Ferdig med det og tilbake på hovedspørsmålet, nemelig regulatorer fra Ladac:

 

Hvis vi altså sammenlikner regulatorer da er det spørs for meg om en regulator kan tilbyr dette,

fordi siden dette finnes er det mål:

 

- IUoUo-ladekarakteristikk (4-trinns)

- heldigitalt softwarestyring

- kan tilpasses nesten hver 12V og 24 V-dynamo

- valgmulighet for positiv eller negativ induksjon

- kan tilpasses alle batterityper (AGM, AGM-USA, Gel, åpent og lokket bly/syre)

- kontrollerer spenningen direkte på batteriet

- utgjevner alle spenningstap fram til batteriene, også via skilledioder

- parameter batteritemperatur er inkludert i ladekontrollen

- eksternt sensor medfølger

- kan brukes som enestående regulator, men kan også jobbe parallelt med standardregulatoren uten at man må øddelegge/fjerne den.

- 100 %- lading av batteriet = opp til 25 % høyere utnyttelse av kapasiteten

- 4 - 20 ganger kortere ladetid = mindre løpetid av motoren

- ingen sulfatering pga. for lav ladning = lengere levetid for batterier

- helautomatisk kalkulasjon av kompensasjonladningen etter hver start.

 

Sikkerhetsfunksjoner som:

- dynamo-overspenningsbeskyttelse

- batteri-overspenningsbeskyttelse

- batteri-overtemperaturbeskyttelse

- dynamo-overtemperaturbeskyttelse

- eksternt sensor medfølger

- ekstra negativ-spenningstap-overvåkning

- mulighet for tilkobling av et fjernkontroll

 

Så ser vi deretter på priser og ferdig er vi med hele problemstillingen.

 

....helt "upanisk", selfølgelig. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Mye reklame her! :yesnod::wink:

 

LADAC har jeg hatt på 2 båter og den har fungert prikkfritt. At den monteres ved batteriene er da ingen problem. Der sitter den fint, og som oftest tørt.

At "elektronikken" er godt beskyttet slik LADAC har gjort er likevel et "must" i en båt. Ikke alle produkter er det. Jeg har forresten også hatt YA-12 i en båt. Den fungerte også helt fint.

 

Behold tdin LADAC du, den holder nok mange år til.

Link to post

Meget bra skrevet igjen..., Jørg, og argumentene for den tekniske biten og sammenligningene er gode, men du må ikke la han Lars H. få lov til å "terge deg" slik da gitt! :lol: :lol: :lol:

 

GOD HELG ! :seeya::smiley:

 

OBS!

For ordens skyld så kan jeg nevne at jeg har erfaring både med Ladac og Sterling PDAR i forskjellige båter, og begge deler har virket bra, men jeg ser også fortrinnene til PDAR'n hvis noe skulle inntreffe av "feil" på anlegget og/eller varmgang av dynamo o.l. ------, så jeg er ikke i tvil hva jeg skal gå for også neste gang behovet for en nyanskaffelse er til stede, - Jørg!

Redigert av Seastar (see edit history)
Link to post

Takk Seastar.

Men det ønsker jeg og å stille klart her.

Det som Lars og alle andre skriver er helt o.k. for meg og jeg oppfatter det som vanlig krittik.

For meg gjelder det altså verken som krangling eller provokasjon.

Forresten: Jeg er jo tysk, ikke så god på norsk og trenger "det i så fall litt tydeligere",

hvis noen en gang virkelig skulle ønske å krangle med meg. :wink:

 

Men akkurat det er det fordi vi alle bør være krittiske.

Bare på den vei kan en hver finne sin egen vei, fordi ingen er likt en annen.

 

Forresten deler jeg også meningen av Olpi, glemmte det bare a skrive.

Hvorfor skulle han trådstarteren ikke bruke den Ladac han har, spesiellt siden han har den allerede?

 

Lykke til, men vær obs at alt passer.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Hei.

 

Jeg får vel komme med noen ord jeg også siden det var jeg som fikk Jørg til å komme med denne utrolig lange utredningen.

 

Først, så tviler jeg ikke et øyeblikk på kvaliteten til Sterling sin regulator.

Men, jeg tviler heller ikke på Ladac sin regulator's kvalitet.

Jeg har heller ikke noe personlig imot deg Jørg, du er så absolutt en resursperson som står på for å følge opp dine kunder.

Og som en ren bruker, hverken produsent eller leverandør, føler jeg meg helt fri til å fremheve et hvilket som helst produkt med navn.

 

Men så var det jo det lange innlegget ditt Jørg, "Es war ja eine grausame Salbe!" (eller hva det nå heter på norsk/tysk) :wink:

Det var mye jeg skulle ha kommentert der, både hva jeg er enig i og hva jeg er uenig i, men da hadde resten av kvelden og langt inn i natten gått med.

 

Selv hadde jeg opprinnelig en Hitachi 55A generator med innebygget regulator. Denne fungerte selvfølgelig, men ga ikke optimal lading, hverken ved lavt turtall eller totalt. Spenningen var for lav, og jeg burde nok fått adskillig flere amperetimer inn i batteriet på turene hjem etter en helg. Litt fiksing og triksing med regulatoren hjalp mye. Bl.a. fjernet jeg den fra generatoren og monterte den i batterikassen slik at temperaturkompensasjonen fikk en mening. Jeg hentet også spenning til magnetiseringsviklingen direkte fra B+ slik at jeg fikk en meget bedre lading ved tomgang. Samtidig trakk jeg en ledning fra regulatoren direkte til batteri pluss slik at ladespenningen nådde 14,4volt ved 20gr.C. Jeg la også inn en mulighet for forhøyet spenning for desulfatering. (For spesielt interesserte finnes Hitachis originale kobling og min modifiserte kobling her.)

 

Men da jeg for 10 år siden skiftet generator fra 55A Hitachi'n til en 70A Valeo generator uten senseledning, ble det skilledioder og Ladac regulator. Og dette fungerer meget bra. Jeg har aldri hatt problemer med hverken generatoren, regulatoren eller batteriene i disse 10 årene. Dette systemet gir meg en levetid på 9 - 10 år på mine vanlige bly/syre batterier, og det er jeg fornøyd med. Dette selvfølgelig i forhold til mitt båtbruk med turer skjelden over 2 timer, men med vedlikeholdslading fra solcellepanel pluss mulighet for ekstra lading fra landstrømlader (Ladac 30A!)

 

Ladac sin regulator er en temmelig enkel konstruksjon sammenlignet med Sterling regulatoren. Men den fungerer! Og den har ikke noe dataprogram gående som kan svikte på grunn av et bit feil! Det enkleste er ofte det beste, ref gamle dieselmotorer kontra nye comon rail motorer med all verden elektronikk!

 

Men som den data og elektronikfrik jeg er, skulle det ikke forundret meg om jeg hadde endt opp med en Sterling regulator dersom det var nå jeg skulle byttet ut Hitachigeneratoren min.

 

Men nå er det "freddan". Ha en god kveld alle sammen.

 

Lars H. :cheers:

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jo Lars.

Sorry, jeg må nesten vane meg til å skrive enklere.

Dette er så typisk tysk, mange mange ord som man egentlig kunne skrive enklere og.

 

Klart det at man ikke blir enige om alt, men det behøves jo heller ikke.

Jeg ville heller ikke uttrykke at Ladac er dårlig, selv om man kunne oppfatte det sånt etter en slik "prek".

Ladac`s regulatorer virker sikkert fint, så lenge den virker.

 

Men det som irriterer meg er hovedsakelig at Ladac har dette know-how,

men bruker det ikke for å oppgradere litt mer på detaljert styring og (viktig) sikkerhet.

Og da havner man på priser og sammenlikning, tja og da er det "schluss mit lustig" for meg.

 

How ever, vi har sagt vårs og jeg tror at alle har forstått hva vi snakker om.

 

Ønsker også en fin kveld, helg og fortsatt mange spennede diskusjoner.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Jeg synes også Lars sitt innlegg var bra, men som JRK allerede har kommentert, er det ikke nødvendig å ødelegge den originale regulatoren. Ladac leverer to regulatorer, 1204 og 1205 som henholdsvis regulerer på minus og pluss.

 

Man må bare velge riktig type.

Nettopp. Helt riktig

Velger man feil type, må man selvfølgelig kutte ut den interne, men har man f.eks minusregulert som original og så kobler til en ekstern minusregulert, går det helt fint. Det vet jeg fordi jeg har det slik og det funker utmerket.

 

Nå har jeg en Sterling, men kan ikke se noen grunn til at det ikke hadde funket akkurat like bra med en Ladac.

 

Ladacens store styrke er at den er enkel og har alt støpt inn i epoxy. Full forsegling. Aldri fuktig. 

Jeg skjønner imidlertid ikke at den unngår å bli grillet i sin egen epoxy. Sterling har en stor kjølefinne og en 5A sikring. Det går jo tross alt en stor feltstrøm via regulatoren og det avgis varme..... men, det går jo faktisk utmerket i praksis.

 

Sterling kan konfigureres for 4 forskjellige typer batteriteknologi.

I tillegg kan den gå ned til vedlikeholdslading. For min del betyr det bare 0,5V ned fordi den originale regulatoren tar over når sterlingen senker ladespenninga under settpunktet til den originale regulatoren. Det funker imidlertid. En halv volt ned er dårligere enn 1 volt ned men bedre enn null volt ned.

 

Uansett er funksjonen sjeldent i bruk fordi mesteparten av tiden er problemet at man har for lite strøm, ikke for mye.

 

Nå koster ikke en sterling og en ladac like mye. Sterling er faktisk en del dyrere.

Har man valget så får man vurdere om

1) Har man bruk for den betydelig utvidede funksjonaliteten?

2) Vil man betale det ekstra som det koster?

 

Og svaret får hver enkelt finne ut sjæl.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...