Jump to content

Båtliv rundt frysepunktet

ter-av

Recommended Posts

I dagene fram til palmehelgen er det meldt 2-6 plussgrader på dagtid, men også noen grader under frysepunktet natterstid på Østlandet. Hva gjør dere som har båten ute i forhold til nattefrost? Motorrom og vannrør/slanger?

mvh

ter-av

(som skal ha skuta på vannet 14.mars)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Har hatt båten ute i hele vinter med fulle tanker. En ovn nede i lasterommet har holdt rommet med plussgrader. En temperaturgiver har fortalt meg at jeg har ligget på det kaldeste nede i 3 plussgrader. Den står på termostat og slår seg på når det blir kalde netter/dager.

Denne vinteren har vært utrolig fin. Mange fine helger på sjøen, ter-av!

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Selv om det er lidt varmere her sydpå, så har vi også haft et par dage med frost. Jeg har ikke haft motoren konserveret men har haft et termometer liggende i motorrummet. På trods af frostgrader på 4-5 minus har det ikke været koldere end +1 grad i motorrummet. For en sikkerheds skyld har jeg også monteret en 60-watts pære (skot-lampe) i motorrummet som er med til at hæve tempen - og give lys oven i købet. Men vandet har været tappet af vandtanken og der har været frostvæske i toilet og brus. Og så har jeg tømt den udendørs bruser på badeplatformen - belært af flere uheldige episoder her på BP...

Men jeg har været lidt overrasket over hvor godt motorrummet holder på varmen fra vandet. Jeg vil tro, at der skal rigtig meget frost (-5-10 grader) til i flere dage for at der bliver nogen fare på færde.

Andy

.... En ovn nede i lasterommet har holdt rommet med plussgrader. ...

mvh Astor

Har du fått deg lastebåt? :lol:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Har samme erfaringer som MajorAndy. Det som flere som jeg har snakket med om "eventuelle frostproblemer" forteller at det mest utsatte punktet hvis noe fryser i tilknytning til motoren/motorrommet er fra 10 - 20 cm. av saltvannsinntaket rett på innsiden av skroggjennomføringen, spesielt der hvor kjølevannet går direkte fra gjennomføringen og inn i et bend. Dette punktet ligger oftest lavt og litt unna motoren, videre står vannet helt stille og sjøvannet klarer bare å varme opp de første 5 - 10 cm. innover.

Hvis du har ferskvann på tanker og anlegg, må man kanskje passe på om det blir noen minus. Ellers er min erfaring at det først kan bli skummelt når det blir lavere en 10 minus over 3-4 dager eller mer. Har hatt båt ute om vinteren i mange år, og det skal endel til før det fryser der jeg ligger i allefall. :smiley:

Har du fått deg lastebåt? :lol:

Jeg har et "lasterom" som er ganske stort, hvor jeg har tilgang til moterens bakre del og gear, alle vannslenger og i det hele meget praktisk til oppbevaring av div. Her er det fritt tilgang også mot vanntanken med tanke på varme.

Jeg har i hele vinter hatt vanntanken full. Etter helgturene har jeeg tatt med meg 10 liter med ferskvann som jeg har etterfyllt hver gang jeg har vært i båten. Ingen havner jeg kjenner til har kunne gitt meg fylling, da de stenger for dette vintertid. I Horten har en kran vært tilgjenglig, men da måtte vi tatt med vannslange selv.

Det samme gjorde jeg forrige vinter jeg hadde den ute på vinteren. Det har fungert fint når varmeovnen har stått på termostat. Den laveste temperaturen jeg har målt i "lasterommet" i vinter er pluss 3 grader.

Jeg vil legge til at jeg er ombord rundt 3 dager i uken og har kontroll på det hele.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...