Jump to content

Oppgradering av BMW D636 til MerCruiser kjøleanlegg


Nimitz

Recommended Posts

Hei alle BMW guruer der ute.

 

Har en Scand Baltic med en BMW D636 som selvfølgelig sliter med kjølinga (surprise surprise!).

 

Har kjørt en megarunde med "debugging" men det blir liksom ikke riktig bra.

 

Nå har verkstedet mitt tilbudt meg kjølesystemdeler fra en sjøvannskadet MerCruiser 4,2 320 HK til en fornuftig penge.

 

Etter litt forskning på www.marinepartsexpress.com har jeg konkludert med at ombygging skal være relativt likefrem.

 

D.v.s. den kritiske komponenten er det nye termostathuset som grenser til eksosmanifolden og erstatter det gamle integrerte BMW varmeveksler-termostathus-oljekjøler-ekspansjonstankboksen.

 

Deretter kan den nye varmeveksleren med oljekjøler kobles med slanger til eksisterende vannpumper o.l.

 

Så er det å bestemme seg da....

 

Har snakket med "guruen" hos Solberg motors som kjenner disse motorene. Han påstår det er mulig å få BMW's originale kjølesystem til å fungere OK og at Mercruiser sitt system ikke har vesentlig større kapasitet.

 

På den andre siden er det erfaren mekaniker på verkstedet som sier at BMW'en ikke blir bra kjølemessig før man konverterer.

 

NB! Etter en slik ombygging vil motoren i praksis være lik en MerCruiser D3,6L, en annen kuriositet: det nye kjølesystemet er bygd av VM Motori, Mercruiser bare lakkerer motorene.

 

Så er det min egen logikk:

 

1: BMW er kjent for å ha "følsomt" kjølesystem - d.v.s. tåler lite før det ikke leverer nok kjøling (Se egne bulletin fra MerCruiser).

2: MerCruiser D3,6L er IKKE beryktet for dette

3: Kjølesystemet på D3,6L er bortimot identisk med systemet på D4,2L (denne har kraftigere pumper, dog er pumpene som sitter på min BMW samme som D3,6L)

4: Deler og kunnskap om dette systemet er mere tilgjengelig enn BMW sitt noe sære

 

Jeg heller mot ombygging men er fortsatt litt i tvil.

 

Nå er jeg spent på å høre om andre har erfaring med slik ombygging????

 

Er også spent på å høre om dere tror dette evt. gjør båten vanskeligere å selge senere. (solberg kommenterte da også at maskinen ikke lengre er "original", hvor viktig dette er på en motor som er 23 år og produsenten av aktuelle deler er borte vet ikke jeg)

Link to post
Share on other sites

Hvor store kjøleproblemer har du?

Jeg har samme motor med drev, (eget sjøvannsinntak, ikke gjennom drev)

 

Over lengre tid med turtall over 3400 så stiger motor temperaturen noe over 90 grader og ca 110 på oljen (temperatur på instrumenter), men jeg har aldri noe koking.

 

Har original varmeveksler med ekstra oljekjøler. Planlegger å rense varmeveklser i vår for å se om temperaturen senker seg noe.

 

Hilsen

Arild

Link to post
Share on other sites

Hei Arild,

 

Motoren kokte en gang i forfjor,

 

Etter det fikk jeg rengjort v.veksler og oljekjøler (høsten 2006).

 

Våren 2007 hadde jeg fortsatt alvorlige problem, (hovedsaklig slakk drivrem) , ble noe bedre, skiftet ferskv.pumpe og renset intercooler samt kjørte systemrens på ferskvannsiden.

 

Fortsatt stiger den over 90 og kan gå så høyt som 95 ved 3000-3200 (også påvirket av sjøvannstemp).

 

Må overvåkes kontinuerlig da jeg frykter hele tiden koking med påfølgende ødelagte topper...... :confused:

Link to post
Share on other sites

Jeg vet at det ble montert større eksosbend på disse BMW`ne

 

Pga. det er for skarp vinkel og for liten dim.på røret ut i fra turboen.

Da klarer den ikke kvitte seg med varmen fra eksosen,resultatet er at toppene på 5 og 6. "vrir" seg

om du er uheldig.

Mener det ble brukt modifisert bend av Mercuiser da dem overtok agenturet.

 

Vær obs på hvilken type kjølevæske som brukes på disse motorene pga. legerinen i blokka...

 

Ved riktig stell er disse motorene kjempegode.

 

Lykke til.

"Noen ganger må en kommunisere på mottakers premisser.... evnen til å oppfatte!"

Link to post
Share on other sites

Tviler sterkt på om båten blir vanskeligere å selge pga en slik ombygging/oppgradering. Særlig ikke siden BMW motorene i utgangspunktet et tungsolgte pga rykter om kjøleproblemer. Jeg for min del ville sett det som udelt positivt at motoren hadde blitt oppgradert til Mercruiser kjøling.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for respons fra Index - hører gjerne fra flere før jeg gir meg....

 

NB! Hadde en nærmere prat med mekanikeren - han var helt bestemt: Mercruiser-motorene med ny type kjøleanlegg har IKKE hatt kjøleproblemer......

 

Et litt annet spørsmål med det samme:

 

Noen som vet å få tak i stålbørster el.lign som kan brukes for å rense rørkjølere???

(lang børste 4-7 mm dia)

 

Skal benyttes på oljekjølerne mine....

 

 

Ellers får alle ha en riktig god helg....

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du får byttet for en fornuftig penge, og da er det ikke så mye å lure på syns jeg.

 

For det første er dette en oppgradering av motoren, som bør veie positivt for fremtidige kjøpere.

For det andre slipper du (forhåpentligvis) å holde kontinuerlig kontroll på temeraturen etter oppgraderingen. Du kommer til å stole mer på motoren, noe som igjen gir deg større trygghetsfølelse og høyere båtglede.

Marex 280 Holiday / Yanmar 4LH-DTE 165hk

Marex 2300 Gambler / BMW D530 TA-Z Marine Diesel

Link to post
Share on other sites

NB! Hadde en nærmere prat med mekanikeren - han var helt bestemt: Mercruiser-motorene med ny type kjøleanlegg har IKKE hatt kjøleproblemer......

Noen som vet å få tak i stålbørster el.lign som kan brukes for å rense rørkjølere???

(lang børste 4-7 mm dia)

Skal benyttes på oljekjølerne mine....

Synes denne ombyggingen høres veldig fornuftig ut, forutsatt at det ikke blir noe rallemikk. Men det virker som om mekanikeren har peiling, så jeg hadde nok ikke vært i tvil.

 

Stålbørste???

Kan det passe med en eller annen type børste som er beregnet for å pusse rifleløp? Finnes vel flere typer og dimensjoner hos en børsemaker tror jeg.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei,

 

Jeg har samme moter, faktisk en ekstra også, og hadde store kjøleproblemer. Forsøkte mye, men til slutt fant jeg ut hva som samlet var problemet.

 

Hovedproblemet:

 

Når kjøleinnsatsene hadde vært hos Radiatorservice for professionell rensing i bad, så de veldig flotte ut. Men like før montering oppdaget jeg at det drysset ut noen små flak fra ferskvanndelen av vannkjøleren. Da tok jeg en gummihammer og begynte å dunke forsiktig på elementet, og det begynte å drysse ut store mengder med avleiringer. Dette var altså etter rensing i bad av profesjonelt verksted. Haugen på brygga ble betydelig, og representerer et skjult lag med belegg, som må ha hatt en veldig stor påvirkning av kapasiteten. Samtidig synker nivået i kjølerne til halvparten når en bruker systemrens og motoren står stille, og da renseren mye mindre enn en tror. Med å ha hatt kjølerne i bad, latt dem tørke flere dager, for så å banke ut øvrig belegg, er mye klart.

 

Da gjenstår siste del av fiksen - nemlig en solid impeller. Den impelleren som sto i min båt var tydelig av riktig størrelse, men når jeg sammenlignet den med en solid Volvo Penta impeller, var det mye mer konsistens i den.

 

Med dette fikset kan jeg nå kjøre 3600 kontinuerlig, og da ligger tempen på ca. 85 grader. Kan kjøre høyere også, men da ligger den på ca. 90. Jeg er nå veldig fornøyd og kjører motoren min ganske hardt, men har ikke fått noe problem, kun en veldig mye kjekkere båt. Har motoren i en Master 820, og har oppnådd 21 knop på sikker GPS måling, og det er ikke verst.

 

Stein

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

jeg er faktisk ikke sikker, da den impelleren jeg satte inn lå i båten som reserve da jeg kjøpte båten året før. Men jeg merket meg at den hadde tykkere impellervegger. Mistenker at den forrige impelleren har funket greit til å begynne med, men raskt har mistet styrken som er nødvendig for å skyve vannet i høye turtall. Vet ikke hvilken pumpe jeg har.

 

Stein

Link to post
Share on other sites

Forsøk med noe av dette...

 

http://www.rydlymemarine.co.uk/

 

Sett opp til sirkulasjon (egen pumpe) på sjøvannssiden, inn etter råvannspumpen, og ut i filter og tilbake til beholder gjennom enkelt filter der hvor kjølevannet møter eksosen. Sirkuler i 2 til 4 timer, så skal du vistnok ha helt rent opplegg. Et par som jeg kjenner her borte har gjort dette, med stort hell, os så slipper du mye demontering og remontering ....

Redigert av Divemaster (see edit history)

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen - har vært borte fra Båtplassen i noen dager...

 

Litt teknisk beskrivelse for de som er interessert:

 

På BMW motoren er kjølesystemet en integrert boks med varmeveklser, ekspansjonstank, kjølevannsvanntermostat, oljekjøler, oljefilterholder, oljetermostat og oljetrykksvarlser (switch??).

 

For å få denne av måtte jeg først fjerne slangene og drenere den, deretter måtte jeg fjerne sirkulasjonspumpen (kjølevæske) for å komme til mutterne som fester kjølesystemet på enden av eksosmanifoldet hvor varmtvann kommer ut av motoren. I tillegg måtte jeg ta med ut den ekstra oljekjøleren som var ettermontert da oljerør/slangene viste seg å sitte beinhardt (strammet for mye????)

 

På det nye kjølesystemet er det et separat termostathus som boltes rett på eksosmanifoldet (passer 100%). På termostathuset er det stusser for å koble slanger til inn og ut samt bypasslange. Alle disse kan bestilles ny og ferdigtilpasset fra Mercruiserforhandler og koster vel omtrent en tusenlapp.

 

På det nye termostathuset er det også en brakett som skal holde varmeveksleren på venstre side av motor sett forfra. På høyre side av moteren er det en separat brakett som erstatter braketten for det gamle kjølesystemet. Den gamle braketten hadde to festebolter til det som i praksis er oversiden av motorutrigger som holder dieselpumpa. Her er kommer vel den eneste modifikasjon som jeg er nødt å gjøre på selve motoren som sådan. Den nye braketten har tre skruhull, ett innnefor de to. Jeg må altså bore et nytt skruhull og gjenge dette opp. Den ny bolten kommer på en plass hvor det er bare luft bakom og skulle dermed ikke være risiko. Desverre tror jeg ikke det er plass til mutter på baksiden og må derfor satse på å gjenge dette opp. (Mottar gjerne tips på boring/gjenging i støpejern)

 

Så kommer det en liten komplikasjon.... :sad:

 

På det gamle anlegget sitter oljefilterholder under kjøleboks. Optimalt sett skulle jeg kunnet ta denne av og sette den f.eks på skottet men nei... Denne delen mater også oljen opp til oljekjølerdelen av kjølenalegget og får returolje derfra som skal til motoren igjen... bummer.

 

Imidlertid viser det seg (nå er jeg inne på litt håp og spekualsjoner her altså): På mercruisers nyeste modeller (4,2) er oljetermostat og switch(?!?) flyttet ned på hette som sitter over oljepumpa på blokken. Herfra går det slanger opp til oljefilterholder og til oljekjøler (ny type - som den jeg har fått tak i ). Etter litt detektivarbeide på deletegningene hos http://www.marinepartsexpress.com viser det seg at BMW motoren min som er en 3,6 liter fra 1985 har samme grensesnitt ut fra oljepumpen som en 350HK 4,2 mercruiser fra 2008. phuh.... Heldigvis får jeg tak i alle relevante deler brukt, d.v.s. slanger oljepumpehette og filterholder.

 

( For de uinvidde så var jo BMW sin motor egentlig en italiensk VM Motori med et BMW kjølesystem. VM hadde både en 3,6 og 4,2 blokk som var tilnærmet identiske hvor VM 4,2 blokken idag utgjør grunnlaget for Mercruiser sin CMD 4,2)

 

Så alt ialt - ombyggingen skal altså kunne gjøres med 100% originale deler og uten noe rallemikk :wink: Det eneste jeg trenger i teorien er skrujern og div fast og pipenøkler, også bor og gjengesett da.....

 

Budsjettet med brukte deler (varmeveksler/oljekjøler/termostathus/oljefilterholder osv.osv) + nye pakninger o.ringer osv + nye slanger fra Mercruiser er på ca 10.000 - det synes jeg er et greitt beløp for å bedre "peace of mind" når man er ut og kjører, samt enklere vedlikehold (rørkjølere enklere & noe mere robust enn platekjølere).

 

Er det noen som er interessert i at jeg tar noen bilder med beskrivelser osv?

 

 

Mvh Nimitz

Redigert av Nimitz (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En bekjent har tidligere hatt en TS-37 hvor jeg mener det satt 2 stk av denne BMW-motoren,

dvs. i utgangspunktet 2 stk kjøleproblemer :wink:

Her ble det byttet kjølesystem på begge som etter hva jeg husker minner mye om det du beskriver over.

Dette gav et 100% bra resutat med "nye" motorer på TS`en.

 

Ellers synes jeg BMW har et ufortjent dårlig rykte hvis man ser bort fra kjøleproblemene som lar seg fikse.

Jeg kjenner disse motorene som lettstartede, røykfrie og de har en fin og vibrasjonsfri gange på alle turtall

sammenlignet med andre motorer av samme årsganger.

Denne er absolutt verdt å satse på dersom du vet at motoren i utgangspunktet er lite slitt og ellers feilfri.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Veldig spennende lesning om denne ombyggingen av kjølesystemet som du holder på med.... Kunne veldig gjene tenke meg å se noen før og etter bilder her.

 

Har samme Motor (BMW D636) i min Delta 9700 som jeg kjøpte i fjor høst... Var veldig skeptisk til denne motoren etter å ha hørt allslags skrekkhistorier.........Etter et par mailer til noen andre her inne på forumet så slo jeg til på båten.

Den er lettstartet og ryker litt kun ved oppstart når den har stått noen dager uten å ha vært i bruk men sviver veldig fint.

Jeg fikk opplyst av forrige eier at det var montert ny kjøler (den som BMW kom med på garantien...) og at han ikke hadde noe problem......men det tror jeg det jeg vil om.

 

Hvis du har funnet oppskrifta med deler osv. på å løse kjøleproblematikken så er det bare å pøse på med info, hvilke deler osv. , hvor du fikk tak i osv.. Kunne tenkt meg å gjort dette selv hvis dette gjør at jeg kan slippe å sitte å følge med på temperaturen og bekymre meg for at nå ryker det noe. 10000,- synes jeg ikke var så "spenna gærnt", mye dyrere og bytte motor.

For mitt eget vedkommende så har jeg ikke fått høyere turtall en nesten 3200 omdr. ved belastning og det skyldes nok feil propell, så det er noe jeg holder på og skal få skiftet.

Jeg har et HURTH HBW 360A-2 R gear med 2,1:1. "Denne prøver jeg "vilt" å få service manual til så hvis noen skulle ha en elektronisk så takker jeg så meget :-))

Har du verkstedhåndbok til din motor...? Jeg har bare delebok og instruksjonsbok.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Heisann,

 

Veldig spennende det du beskriver Nimitz (Har "nilest" inne på bloggen din:-)).

Har du fått prøvekjørt........?

 

Er det noen på nett som driver med "hogging" og salg av brukte båtmotor deler.......?

 

Leste foresten på nettet at det var en som hadde ettermontert en ekstra varmeveksler (rørkjøler vil jeg anta) på kjølevannet og løste visstnok hele kjølevannsproblematikken....

Jeg legger ved en kopi hvis noen skulle være int.

 

Ref: Båtmagasinet.no

 

Dato: 09/17/2003

Forfatter: upperland

E-post: kat@elvelund.no

Tittel: Alle BMW D636 180 hk

 

 

BMW D636 180 hk.

Ser at det er noen om har problemer med BMW D636 (180 hk). Det er riktig at disse motorene hadde problemer med for dårlig kjøling da de ble levert på midten av 80-tallet. Dette ble riktignok rettet opp av fabrikken da det ble oppdaget. Men vær klar over at ikke alle ble fanget opp av systemet, det går fremdeles noen D636 som ikke har blitt modifisert. Årsaken til kjøleproblemene var mangedelte. Det viktigste var selvfølgelig at kjølekapasiteten var for dårlig. Det andre var at fabrikken tok ut for stor effekt av disse motorene. Det tredje var at luftmengden motoren krevde under stor belastning (ref. tatt ut for stor effekt) ofte oversteg det båtens luftsystem kunne levere. Motoren fikk derfor et luft(oksygen)underskudd ved høyt turtall som medførte at motoren måtte jobbe under "høytrykk" med derpåfølgende varmgang. Og begynnende varmgang er "selvakselererende" hvis kjølekapasiten ikke økes, dvs termostatene åpner mere og slipper mere kjølevann gjennom - men det hadde ikke D636 muligheter for. Forøvrig fungerte disse motorene som de skulle mhp temperatur og oppførsel forøvrig under de omfattende testene som fabrikken gjennomførte. Ihvetfall ifølge testrapportene. Og de som tror at det var BMW som produserte D636 tar nok littegranne feil. Det var nemlig en fabrikk i Italia som het BM som produserte motorene på lisens fra BMW. For de som har kjennskap til endel italienske fabrikker og leverandører vil det ikke være noen overraskelse å høre at det ikke alltid er samsvar med spesifikasjonene og testrapportene og det virkelige resultat. Etter at BMW fikk kjennskap til problemene tok de øyeblikkelig tak i dette og rettet opp kjøleproblemene uten kostnad for forhandler og kunde. Men da var allerede skaden skjedd og BMW fikk et dårlig rykte i båtmotormarkedet. De valgte da å trekke seg ut av dette markedet og solgte konseptet til Mercruiser, som igjen har levert et uendelig antall 3,6 liter Mercruiser motorer fra slutten av 80-tallet og et stykke ut på 90-tallet uten kjøleproblemer. Og BMW D636 og Mercruiser sin 3,6 liter er akkurat samme motoren, de er dønn like. Om det er Mercruiser eller den italienske BM som produserte vet jeg faktisk ikke. Men det jeg vet er at Mercruiser sine 3,6 litere, var og er fremdeles, skikkelig gode motorer. Har selv en BMW D636 i min båt og jeg hadde også varmgangproblemer som jeg rettet opp ved å henge på en liten varmeveksler i serie på ferskvannskjølinga. Sjøvannet går selvfølgelig også gjennom varmeveksleren. Har også utvidet luftinntakene til motorrommet. Nå kan jeg kjøre med fullt turtall (3.850 o/min) og fullt lastet båt uten at kjølevannstemperaturen går over 85 gr. og oljetemperaturen går over 95 gr. Har forøvrig en Scand Baltic 29. Hvis noen som leser dette har problemer med sin BMW D636 180 hk og har varmgangsproblemer svar gjerne her så kanskje jeg kan hjelpe deg. Eller hvis du har andre erfaringer svar gjerne her.

 

 

Men dette blir vel av typen Rallemik........?

:rolleyes::headbang::confused:

 

Muligens noen bilder av ombyggingen Nimitz....?

Link to post
Share on other sites

Hei Divemaster.

 

Vet du om forhandler her i Norge for dette rensestoffet du refererer til...?

 

Nei desverre ... har bodd i utlandet sinden 1990 .... men regner med at hvis du skriver til dem så er de behjelpelige ... http://www.rydlymemarine.co.uk/

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Hei, ser at det er "pickling" de driver med.... og da må en leie utstyret i tillegg....desverre.

 

Menmen, ser ut til at jeg får gi Systemrens en kjangs.....Har brukt det før og var rimelig fornøyd, men da var det rørkjølere.

Litt mer skeptisk her etter å ha lest diverse innlegg her på baatplassen.no siden det er platekjølere..

 

Takk likevel. :crazy:

Link to post
Share on other sites

  • 10 år senere...
Nimitz skrev On 19.4.2008 at 23.16:

Hei!

Er kommet godt igang med ombyggingen men har ikke hatt tid å oppdatert på forumet.

 

Samler alt om prosjektet i en blogg:

 

https://baatplassen.no/i/blog/nimitz/index.php?

 

Håper det er interessant.

Hei, har kjøpt en båt med denne motoren og har desverre de samme problemene med kjølingen. Er veldig interissert i hvordan du bygde om kjølingen din, men linken fungerer ikke for meg. Kunne du sendt en ny link?

Sigurd

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...