catano Startet 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Mars.2008 Fikk en tanke. Siden jeg driver egen næring og ikke har annet kontor en hjemme i stuen tenkte jeg på om jeg da kan trekke fra for kontor i båten? (selvsakt innstalere et også) og hva kr beløp kan en evt trekke fra ? Andre i min bransje trekker jo for kontor i garasjen med kr 2-3t pr måned så hvorfor skulle det ikke gå ? mvh Catano Snart med ny båt. Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Bützfleth Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Litt flåsete svar her men..generelt sett så er det vel en pekepinne på hvor du står. Liknings(u)vesenet bryr seg vel mindre om hvor du har kontor. De er vel heller mer interresert i dokumentasjon for betalt husleie. Når jeg drev for meg selv ga jeg rett og slett blaffen, og kjørte alle utgifter på firma. Til syvende og sist skjønnslikkner de deg. Og da spiller det ikke noen rolle hva du synes. Mao vil de ta deg så gjør de det. Ergo kjør alt på selskapet og håp på det beste. Bare husk kvitteringer for alt. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Du trenger ikke kvittering for hjemmekontor. Du kan trekke fra 1500 eller noe i måneden. Hør med revisor. Sitér dette innlegget Link to post
catano Svart 6.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Hei Ja hjemmekontor som per definisjon ikke er kontor, men en del av huset kan en trekke fra 1500 for. I mitt spørsmål ligger det mer i retning på om de godtar båt som kontor. For om så kan en trekke fra mer mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Skipper Worse Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 I prinsipp skal du kunne føre til fradrag den del av kostnadene med båtholdet, som refererer seg til yrkesbruk. Det beste, vil jeg formode, er å regnskapsføre (i et eget "båtregnskap") alle kostnader som relaterer seg til båten. Og føre pinllig nøyaktig loggbok over all bruk slik at du kan dokumentere hvilken bruk som var yrkesrelatert. Foholdet mellom yrkes- og privatbruk vil da komme frem. F. eks. 20 dager yrkesbruk og 80 dager privatbruk i året = 20% av kostnadene kan du føre over i næringsregnskapet. Det er mulig at du må differensiere mellom ren drift (kjøring om du vil) og "alt annet" siden motorimene blir veldig dyre. Men gjør du det, fortsatt med pinlig nøyaktig logging av yrkes-/privatbruk, bør mulighetene være gode for å å et fradrag i næringsregnskapet som ingen vil stusse over. Men alt vil nok avhenge mer enn bare en smule av hvorvidt det å bruke BÅTEN som kontor har en fornuftig forretningsmessig begrunnelse dvs. at den bruken "i og av seg selv" vil bidra til inntektens ervervelse. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
catano Svart 6.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 hei. Worse- Det forstår jeg godt, men jeg lurte på å ha kontoret for min virksomhet i båten og trekke fra evt 2000 kr i måneden for kontor drift. mvh Catano Sitér dette innlegget Mvh catano Link to post
Skipper Worse Svart 6.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Mars.2008 Den går nok sikkert ikke. Det er for lettvint, ser De. Det blir på en måte som å "lage seg" er rent sjablonfradrag på likningen. Og det kan du dessverre ikke. Men en ren utgiftsfordeling er det vanskelig for utplyndringsvesenet å innvende mot, når grunnlaget for fordelingen er "dokumentert" (det ordet har en klar seksuell undertone for offisielle personer). Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Bützfleth Svart 7.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Mars.2008 På den andre siden er det vell ikke så vannskelig å ta en telefon til dem og spør. Evnt spør en advokat. Har en jeg kan anbefale som tidligere var opp i toppen hos "uvesenet" i Bærum. Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Du trenger ikke kvittering for hjemmekontor. Du kan trekke fra 1500 eller noe i måneden. Hør med revisor. Maksimalt fradrag for hjemmekontor er 1500 PER ÅR med mindre kontoret fyller flere krav. Disse er: Egen inngang til kontoret (ikke gjennom leiligheten), firmaskilt utenfor bygget, ..., og mange andre krav. Sitér dette innlegget Link to post
Grizzly Svart 18.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 18.Mars.2008 Når jeg drev for meg selv ga jeg rett og slett blaffen, og kjørte alle utgifter på firma. Kvalmt spør du meg Men.... her har du noen linker du kan sjekke ut: En To Kan du dokumentere at båten (eventuelt rommet i båten) BARE benyttes til kontor? Isåfall kan man kanskje utgiftsføre utgifter tilknyttet til dette kontoret, men å utgiftsføre drivstoffutgifter er vel litt søkt... Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 (redigert) Nå vet jeg ikke om firmaet ditt er såpas maritimt rettet at du vil benytte båten aktivt, for eksempel for å besøke kunder, demonstrasjoner e.l. Da stiller du nok en del sterkere i forhold til utgiftsføringen vil jeg tro. Ellers ville jeg prøvd meg med standardfradraget på kr. 1500/mnd for kontorhold i hjemmet. Tror ikke ligningsmyndighetene da sjekker om du har kontoret hjemme eller i båten. Og så utgiftsfører du selvsagt ALT som har et snev av "kontorhold" over seg. PCer, programvare, telefoner og internett er selvsagt, men det finnes mange flere muligheter her. Du behøver ikke gå så langt at grizzly blir kvalm og revisor protesterer før det blir en del penger av det. Vær ryddig og ha i minne på at bokettersyn KAN komme. Jeg hadde bokettersyn i fjor. Ingen problemer av betydning. Fikk godkjent 4500/mnd for kontor i egen bolig, men da er vi tre ansatte (kone, sønn og meg selv) i eget AS. Jeg hengte firmaskilt over terrassedøren og fikk det godkjent som kontorinngang. Jeg kunne også legge frem husleiekontrakt med DOKUMENTERTE utgifter til strøm, vann, slittasje,...... Redigert 19.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Snekker'n Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 For ordens skyld: Standardfradraget er kr. 1.500,- pr ÅR og ikke pr måned. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 (redigert) Sorry, trykkleif fra meg. Men jeg har fått godkjent 4500/mnd! Jeg ville prøvd meg med 1500/mnd og laget leieavtale med henvisning til utgifter som andel strøm, slittasje, møbler, oppvarming, vann, rengjøring, osv. Det skal lett kunne påvises at en ikke kan drive firmakontor for kr 125/mnd, forutsatt at dette er et kontor for et registrert firma. Redigert 19.Mars.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Snekker'n Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Hvis din næringsvirksomhet er organisert som et AS stiller saken seg annerledes. Som Personlig næringsdrivende kan du ikke betale husleie til deg selv. Som Aksjeselskap er selskapet og du to ulike skattesubjekter, og fornuftig markedsleie kan betales. Når NilsPils har fått godkjent 4.500,- pr måned må dette henge sammen med at han driver et AS. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
NilsPils Svart 19.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2008 Stemmer det. Men som personlig næringsdrivende kan du vel få godtgjort UTGIFTENE til permanent kontorhold? Mulig jeg er på jordet her, men 125 kr/mnd dekker vel ikke engang andel strøm? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.