Jump to content

kontor i båten

catano

Recommended Posts

Fikk en tanke.

Siden jeg driver egen næring og ikke har annet kontor en hjemme i stuen tenkte jeg på om jeg da kan trekke fra for kontor i båten? (selvsakt innstalere et også)

og hva kr beløp kan en evt trekke fra ?

Andre i min bransje trekker jo for kontor i garasjen med kr 2-3t pr måned så hvorfor skulle det ikke gå ?

mvh

Catano

Snart med ny båt.

Mvh

catano

Litt flåsete svar her men..generelt sett så er det vel en pekepinne på hvor du står.

Liknings(u)vesenet bryr seg vel mindre om hvor du har kontor. De er vel heller mer interresert i dokumentasjon for betalt husleie.

Når jeg drev for meg selv ga jeg rett og slett blaffen, og kjørte alle utgifter på firma. Til syvende og sist skjønnslikkner de deg. Og da spiller det ikke noen rolle hva du synes. Mao vil de ta deg så gjør de det. Ergo kjør alt på selskapet og håp på det beste. Bare husk kvitteringer for alt.

I prinsipp skal du kunne føre til fradrag den del av kostnadene med båtholdet, som refererer seg til yrkesbruk. Det beste, vil jeg formode, er å regnskapsføre (i et eget "båtregnskap") alle kostnader som relaterer seg til båten. Og føre pinllig nøyaktig loggbok over all bruk slik at du kan dokumentere hvilken bruk som var yrkesrelatert. Foholdet mellom yrkes- og privatbruk vil da komme frem. F. eks. 20 dager yrkesbruk og 80 dager privatbruk i året = 20% av kostnadene kan du føre over i næringsregnskapet. Det er mulig at du må differensiere mellom ren drift (kjøring om du vil) og "alt annet" siden motorimene blir veldig dyre. Men gjør du det, fortsatt med pinlig nøyaktig logging av yrkes-/privatbruk, bør mulighetene være gode for å å et fradrag i næringsregnskapet som ingen vil stusse over. Men alt vil nok avhenge mer enn bare en smule av hvorvidt det å bruke BÅTEN som kontor har en fornuftig forretningsmessig begrunnelse dvs. at den bruken "i og av seg selv" vil bidra til inntektens ervervelse.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Den går nok sikkert ikke. Det er for lettvint, ser De. Det blir på en måte som å "lage seg" er rent sjablonfradrag på likningen. Og det kan du dessverre ikke. Men en ren utgiftsfordeling er det vanskelig for utplyndringsvesenet å innvende mot, når grunnlaget for fordelingen er "dokumentert" (det ordet har en klar seksuell undertone for offisielle personer).

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du trenger ikke kvittering for hjemmekontor. Du kan trekke fra 1500 eller noe i måneden. Hør med revisor.

Maksimalt fradrag for hjemmekontor er 1500 PER ÅR med mindre kontoret fyller flere krav. Disse er: Egen inngang til kontoret (ikke gjennom leiligheten), firmaskilt utenfor bygget, ..., og mange andre krav.

Når jeg drev for meg selv ga jeg rett og slett blaffen, og kjørte alle utgifter på firma.

Kvalmt spør du meg :puke:

Men....

her har du noen linker du kan sjekke ut:

En

To

Kan du dokumentere at båten (eventuelt rommet i båten) BARE benyttes til kontor? Isåfall kan man kanskje utgiftsføre utgifter tilknyttet til dette kontoret, men å utgiftsføre drivstoffutgifter er vel litt søkt...

Nå vet jeg ikke om firmaet ditt er såpas maritimt rettet at du vil benytte båten aktivt, for eksempel for å besøke kunder, demonstrasjoner e.l. Da stiller du nok en del sterkere i forhold til utgiftsføringen vil jeg tro. Ellers ville jeg prøvd meg med standardfradraget på kr. 1500/mnd for kontorhold i hjemmet. Tror ikke ligningsmyndighetene da sjekker om du har kontoret hjemme eller i båten. Og så utgiftsfører du selvsagt ALT som har et snev av "kontorhold" over seg. PCer, programvare, telefoner og internett er selvsagt, men det finnes mange flere muligheter her. Du behøver ikke gå så langt at grizzly blir kvalm og revisor protesterer før det blir en del penger av det.

Vær ryddig og ha i minne på at bokettersyn KAN komme. Jeg hadde bokettersyn i fjor. Ingen problemer av betydning. Fikk godkjent 4500/mnd for kontor i egen bolig, men da er vi tre ansatte (kone, sønn og meg selv) i eget AS. Jeg hengte firmaskilt over terrassedøren og fikk det godkjent som kontorinngang. Jeg kunne også legge frem husleiekontrakt med DOKUMENTERTE utgifter til strøm, vann, slittasje,......

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Sorry, trykkleif fra meg. Men jeg har fått godkjent 4500/mnd!

Jeg ville prøvd meg med 1500/mnd og laget leieavtale med henvisning til utgifter som andel strøm, slittasje, møbler, oppvarming, vann, rengjøring, osv.

Det skal lett kunne påvises at en ikke kan drive firmakontor for kr 125/mnd, forutsatt at dette er et kontor for et registrert firma.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Hvis din næringsvirksomhet er organisert som et AS stiller saken seg annerledes.

Som Personlig næringsdrivende kan du ikke betale husleie til deg selv.

Som Aksjeselskap er selskapet og du to ulike skattesubjekter, og fornuftig markedsleie kan betales.

Når NilsPils har fått godkjent 4.500,- pr måned må dette henge sammen med at han driver et AS.

Buster X med Yamaha 70

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...