Jump to content

Quality Broker vs Norwegian Broker

Bitteliten

Recommended Posts

Har tatt min årlige sjekk av forsikringer. Er i dag forsikret i Norwegian Broker - de har samme premie som i fjor - ca 18500. Sendte en mail til Quality Broker som nå ser ut til å hete Qulatiy Marine AS. De ligger plutselig nesten 5000 kroner lavere i premie !!

Quality forsikrer båten gjennom NEMI som er et norsk selskap. NB forsikrer gjennom et engelsk selskap

Er det noen her som har formening om det ene er bedre enn det andre?

Hadde inne noen forespørsler når jeg fikk den nye båten, var litt skuffet av QB da de ikke svarte på forespørselen min, sendte inn 2 ganger. Mulig det har å gjøre med bytte av navn? jeg brukte deres web skjema til å spørre på så det burde de vel se om de har byttet navn. Når jeg opplever at de ikke svarer på en slik forespørsel, lurer jeg litt på om hvor lett tilgjengelige de er i forbindelse med skade eller annen kommunikasjon.

Redigert av h2o (see edit history)

Hadde samme vurdering som deg i fjor, Bitteliten. Stusset også over prisforskjellen, og registerte at de hadde gått over til dette norske selskapet. Det er nok årsaken til prisforksjellen så vidt jeg forstod. Kunne ikke heller finne noen vesentlige forksjeller i vilkårene til de to, og valgte QB. Hadde fra før NB og har ingen negative erfaringer med noen av dem.

Ellers så synes jeg 18.500,- var mye selv på Windyen din. Betaler 6000 for min.

Jeg har hatt quality broker og hatt skade og det var imponerende hvordan de lynraskt behandlet skade , sendte takstmann og gjorde opp.

Dette var interessant informasjon. Det har vært en del diskusjoner her om disse selskapene, men få med konkret brukererfaring.

Redigert av Swande (see edit history)
Hadde samme vurdering som deg i fjor, Bitteliten. Stusset også over prisforskjellen, og registerte at de hadde gått over til dette norske selskapet. Det er nok årsaken til prisforksjellen så vidt jeg forstod. Kunne ikke heller finne noen vesentlige forksjeller i vilkårene til de to, og valgte QB. Hadde fra før NB og har ingen negative erfaringer med noen av dem.

Ellers så synes jeg 18.500,- var mye selv på Windyen din. Betaler 6000 for min.

Prisen kommer an på forsikringssummen :smiley:

Motorskade er ikke med i QB's tilbud - det kan gis mot et tillegg på 12%. Ellers ser det rimelig greit ut synes jeg.

Jeg lurer litt på hvilke betingelser dere har på de forskjellige forsikringene.

Når det gjelder fartsområde gjelder min forsikring i NB for: Europeiske farvann 50 - 65 grader nord, 0 - 25 grader øst (i tidligere forsikringer gjaldt disse kun for Norge, og jeg måtte betale ekstra hver gang jeg reiste til Tyskland, Danmark og Sverige).

Gjelder kun for privat bruk av båten, dvs ikke utleie. Forsikringen er for helårsbruk.

Ansvaret er kr 15.000.000. Kasko er 3.520.000. Maskinskade er dekket.

Jeg lurer særlig på hvilket fartsområde forsikringen dekker.

Jeg har samme som deg Roald - i NB. QB har samme fartsområde.

Forsikringssummen min er 3,3 millioner inkl maskinskade.

Seilingsområde er Europeiske farvann 50 - 65º N. , 0 - 25º E.(Ekskl. Russland, Baltiske stater og Polen)

Båten kan ikke brukes i perioden 01.11 - 01.04

Norwegian Broker koster ca 18.500/år. Forsikringsselskapet er Navigators and General - som er et stort engelsk forsikringsselskap. En av de tingene jeg er usikker på ved et eventuelt bytte til QB er å gå fra engelsk til norsk forsikringsselskap da det norske er et pyttelitet selskap.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Bitteliten, dersom du går fra NB (Norwegian Broker) til QB (Quality Broker) vil det få følger for hvilket farvann du kan seile i?

For noen år siden fikk jeg opplyst at QB høynet premien for seilas utenfor norden. Det er mulig jeg tar en tur fra Limfjorden til Helgoland til sommeren. Derfor trenger jeg en forsikring som også dekker dette området.

Noe av forklaringen på til dels store forskjeller i pris på forsikring (også i samme selskap) kan være geografi! :yesnod:

Hvis man ikke sier noe annet så vil man betale en pris basert på hjemmeaddresse/postnummer, men kanskje båten ligger i en havn/kommune med annen addresse/postnummer og det kan gjør at prisen blir en helt annen. Jeg sparer i hvertfall en god del penger på å påpeke addressen til båtens hjemmehavn!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

For å gjøre det "enkelt" :rolleyes: så kan jo også det variere fra selskap til selskap siden prisen (premien) man betaler jo er basert på statistikk (det enkelte selskaps?) og risiko. Ved tegning av forsikring har jeg vært helt åpen om dette når jeg har snakket med forsikringsselskapene og det har ikke vært noe problem. Har da valgt det som har vært billigst for meg og ingen innvendinger fra selskapet om det. Et eksempel; seilbåten kunne jeg enten forsikre med addresse Asker hvor jeg bor, annet postnummer i Asker hvor båten har båtplass eller ved hytta i Kragerø og brukt det som båtens hjemmehavn. Spurte om pris for alle alternativer og valgte det billigste!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Bitteliten, dersom du går fra NB (Norwegian Broker) til QB (Quality Broker) vil det få følger for hvilket farvann du kan seile i?

QB's fartsområde er

Europeiske farvann 50 - 65º N. (t.o.m. Namsos) , 0 - 25º E. I

perioden 1/6 - 15/8 er fartsområdet utvidet til 6º W

Vet ikke helt hvor langt W 6grader W er

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...