Jump to content

Quality Broker vs Norwegian Broker

Bitteliten

Recommended Posts

Prisen kommer an på forsikringssummen :smiley:

Forsikringssummen min er 3,3 millioner inkl maskinskade.

Joda, det vet jeg jo, men blir like overrasket hver gang jeg ser den fulle og hele prisen på en Windy. Det er 3x min båt :lol: (og selvsagt 7 fot mer båt og 3 x mer finish vil jeg tro :lol:) og da var jo forsikringssummen grei nok.

Jeg hadde en prat med Sindre Ek fra Norwegian Broker på Lillestrømmessa i dag. Han anbefalte å ringe til selskapet og drøfte forsikringspremien. Han sier at NB har en klar filosofi at hverken sporingssystemer eller båtførerdokumenter i form av båtførerbevis, D5L eller D5LA gir rabatt. Han er en grei kar og jeg tror det kan være lurt å snakke med ham før man vurderer overgang til QB. Han fortalte videre at det var en utvikling innen finansieringssystemene innen båtforsikringsbransjen som kunne virke positiv. Han garanterte at premien min i alle fall ikke ville gå opp den nærmeste tiden.

tror jeg har vært borti Nilsen brokers

edo:

Ettersom du har en rask båt - sjekk at speed boat clause er opphevet - det er viktig. Om den ikke er opphevet ligger det en begrensning i forsikringen din på at skader på bunn og drev ikke dekkes om du skulle kjøre på noe

Takk for tipset, har sjekket alt OK :yesnod:

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Jeg fikk ned premien min med ca 3000 kroner i Norwegian Broker - så da matchet de tilbudet til QB. Fikk så revidert tilbud fra QB i dag der de går ytterligere et par tusen ned - men det synes jeg er litt useriøst. Når jeg ber om et tilbud vil jeg ha det beste tilbudet med en gang.

En annen sak som var positivt fra NB var at med den nye forsikringen kan jeg bruke båten hele året. Har faktisk fundert på det seriøst. Må vel fikse noe frostsikring - men resten burde være kurant.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Jeg har snakket med flere norske forsikringsselskap. Sammenlignet med Norwegian Broker har etter min oppfatning de norske selskapene noe begrenset erfaring med trawlere. NB er helt uinteressert i om det er sporingssystem i båten. De sier at internasjonal statistikk tilsier at denne type båt ikke stjeles. Videre har representanter fra NB i samtaler jeg har hatt med dem vist så pass mye innsikt i skadeomfanget av denne typen båter sammenlignet med agentene hos eksempelvis If og Gjensidige, at jeg har mer tiltro til NB. Nå skal det riktignok sies at jeg hittil ikke har hatt behov for å bruke forsikringen. Dermed har jeg begrenset grunnlag for å vurdere kvaliteten til NB.

Skipper Worse nevnte i en tilsvarende tråd om diverse "broker-selskaper" at man måtte være oppmerksom på at hvis man havnet i en rettstvist vedrørende båten, så var det viktig å være oppmerksom på at de utenlandske selskapene ikke har rettshjelpdekning på polisene sine.

Ellers så ymter jeg frampå om Norske Sjø. Mine erfaringer så langt er at de er uslåelige på pris, uten at jeg kan se at de har noen dårligere betingelser.

I utgangspunktet har Norske Sjø en grense på 3 mill. Og skal man forsikre noe dyrere enn det, så oppfordres du til å ta kontakt med dem for å diskutere dette.

Jeg kjenner til ett eksempel der vedkommende skulle forsikre en (betydelig) dyrere båt. Jeg fikk inntrykk av at det gikk rimelig greit.

Lagt til: Jeg ser nå at de har en absolutt grense på 5 mill.

Ellers skriver de: Du kan ikke få forsikring i Norske Sjø hvis båten eies av et firma, brukes i kommersiell virksomhet, er over 50 fot, har en verdi på over 5 millioner kroner, er eldre enn 50 år eller går fortere enn 50 knop.

Redigert av Akult (see edit history)

Ja, det tar deg ett minutt å finne ut hva det vil koste deg å forsikre båten din.

Premiekalkulator

Og mine erfaringer er at den prisen som kommer opp der, den gjelder. Det er ikke noe å hente på småprat over telefon. Men prøv gjerne.

Her er vilkårene.

I tillegg til premien kommer det et tvungent medlemskap i KNBF. Du vil også se noe om besiktigelse av båten som skal forsikres. Det gir minus 15% og besiktigelsen er holdbar i 5 år. Dette gjelder selv om båten er ny. Jeg syns det var litt rart, men besiktigelsesmannen som var hos meg hevdet å ha vært med på å sende nye båter tilbake til verftet. At det er nytt er ingen garanti for at alt er 100% Når vi tenker oss om, så kjenner vel de fleste eksempler på at det er riktig.

For meg ble Norske Sjø 12% billigere enn de nest billigste. Som var NB.

Forhold nevnt i innlegg # 40 var også med i vurderingen. Samtidig var jeg litt skeptisk til et selskap som "ingen" har noen erfaringer med når det gjelder skadeoppgjør den dagen man måtte trenge det. Mange har forsøkt å få frem erfaringer her på baatplassen - gode eller dårlige - men jeg kan ikke se at de har lykkes.

Muligens burde dette i stedet tolkes positivt. Elende kommer som regel kjapt frem i lyset.

Jeg tilhører "hengerfolket" under 21 fot og synes Norske sjø er veldig interessant og utrolig rimelig i forhold til f.eks. Terra(transportskade utenfor vinteropplag på båt på 21 fot eller større dekkes ikke av Norske sjø). Jeg ringte og spurte spesiellt om dekning under transport da dette for min del kanskje er noe av det viktigste. Dekning under transport fra Norske sjø var veldig uklart syntes jeg, men ser nå at vilkårene må være endret?? Alt som har med uhell under transport dekkes(?), untatt grov uaktsomhet. Denne besiktigelsen som utgjør 15% rabatt: Hvis du kjøper ny båt langt borte, må den også forsikres under transport fra forhandler. Besiktigelsmann kan vel da kreve reiseutgifter i tilleg til sine 400 kroner(tror det var det). En midlertidig forsikring må vel kunne ordnes her? Det er dyrere med Terra, men alt virker enklere enn Norske sjø.

mvh

Redigert av bindaling (see edit history)

Kom ut med 12.300 med Norske sjø sin priskalkulator. Har en premie på ca.8000 i QB ca. samme vilkår.

I tillegg så har jeg fullforsikret en ny RIB m/50hk som slepejolle for et par-tre hundrelapper. Det gikk fint så lenge den ble brukt til å slepe etter hovedbåten og den var tydelig merket med "tender sheila".

Det kaller jeg gode vilkår.

Redigert av Leading Edge (see edit history)

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Denne besiktigelsen som utgjør 15% rabatt: Hvis du kjøper ny båt langt borte, må den også forsikres under transport fra forhandler. Besiktigelsmann kan vel da kreve reiseutgifter i tilleg til sine 400 kroner(tror det var det).

Det er ukomplisert å få båten forsikret før den er besiktiget, så som ved eksempelet du nevner der det ikke er praktisk å få den besiktiget før du har brakt den hjem. Men det må utføres inne rimelig tid etter hjemkomst.

Har du lang vei fra besiktigelsesmannens utgangspunkt til båthavnen, må du regne med å betale noen kroner ekstra for transport.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...