Jump to content

Quality Broker vs Norwegian Broker

Bitteliten

Recommended Posts

Kikket kjapt på vilkårene til Norske Sjø kontra QB-vilkåtene fra 2006.

Norske Sjø skiller klart mellom forsikringssum og forsikringsverdi. Det betyr at dersom båten totalhaverer, får du erstattet verdien av båten på havaritidspunktet - den summen det vil koste å skaffe en tilsvarende båt av samme årgang.

I QB får du forsikringssummen - den summen du har forsikret båten for. Disse to er ikke alltid identiske. Videre opererer Norske Sjø med aldersfradrag for erstatning på motor, rigg, instrumenter, etc.

I QB heter det at "intet fradrag skal gjøres med hensyn til nye materialer som erstatter gamle bortsett fra seil, sideskjerm, kalesjer, løpende rigg, utenbordsmotorer, batterier, joller etc.

Et viktig punkt for oss som ligger ute hele året er frostskader. Dette dekkes ikke i Norske Sjø, bortsett fra om bobleanlegget skulle svikte. I QB dekkes frostskader "dersom forholdsregler anbefalt av fabrikanten er tatt for å beskytte gjenstanden og sikkerhetsforskrifter er overholdt".

Det kan godt være at andre vilkår slår ut til fordel for Norske Sjø.

Som sagt, tok bare et kjapp kikk på noen viktige punkter. Forsikringspremien i de to selskapene var for meg bortimot den samme.

• 7 måneder senere...
Jeg har hatt quality broker og hatt skade og det var imponerende hvordan de lynraskt behandlet skade , sendte takstmann og gjorde opp.

Var der en tid og fikk skade. For det første oppdaget jeg at det ikke var et forsikringselskap men et meglerselskap som solgte forsikringen min 1,2 og 3 ganger videre.

Takstmannen måte jeg betale. Og virket som han jobbet kun til fordel for meglerselskapet.

For å få ut noe forsikring, måtte jeg henvende meg til advokat. Og meldte da til meglerselskapet at nå var advokat satt på saken.

Da hadde det gått nesten et år og fikk ut 50% av taksten av skadekostnaden.

Jeg forskuterte jobben med hele jobben på skaden.

Forsikringen min havnet tilslutt fra meglerselskapet hos Gothard et Tysk forsikringselskap. Og dem forlangte skademeldingen skrevet på Tysk.

Jeg tror det er veldig avhengig av hvor forsikringen din blir solgt og havner til slutt?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Jeg tror det er veldig avhengig av hvor forsikringen din blir solgt og havner til slutt?

Forsikringsavtaleloven gjelder overfor QB sålangt jeg vet, så det er de du skal forholde deg til. Du inngår en avtale med QB, og hva de gjør bakenfor, spiller ingen rolle for deg.

For ca et eller to år siden, skulle alle skader gå via Best Claims, som står for selve oppgjøret. Min erfaring er at dette er til stor hjelp for alle parter, bare man gjør som de sier. Dersom man ikke gjør det, bør man få klarert at ens egne handlinger stemmer over ens med gjeldende poliseregler. Vær OBS på at vi innen norsk forsikringsrett har noe som kalles "skjulte handlingsklausuler". Dette sensureres lett overfor forbruker, og gir deg ytterligere rettigheter. Jeg har for liten tid til å forklare deg betydningen av dette nå, men du finner en del info om det på nettet.

Uansett så anbefaler jeg aldri å være i et selskap man ikke selv stoler på, så det er opp til hver og en hvor man trives best. De billige selskapene har jevnt over en ting annerledes enn de store: de er noe mer firkantet, og de er også noe mer regelryttere. Holder man seg innenfor dette, er det lite de kan stille opp med i en tvist.

Nå må jeg ta noe forbehold her i forbindelse med at jeg ikke har finlest polisene, men etter det jeg vet, er QB kontraktspartner. Da spiller det ingen rolle hvem de selger videre til. Heldigvis kan man ikke binde opp tredjemann i norsk kontraktsrett:)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...