Jump to content

Utbedring av skade på plastbåt

abba2000

Recommended Posts

Hmmm. for å synse ennå mer så ser det da vitterlig ut som det ikke er topcoat på innsiden? Ser vel rett i laminatet?

Endel av Masterbåtene ble innredet av selvbyggere og ikke alle tenkte på slike ting....men kan jo være mye gammel morro som skuler topcoaten....Olje, frysevæske, etc.etc. kan over mange år ha trukket nedi dette og lagt grunnlaget for dårlig heft....

Nå baserer jeg meg kun på bildene som er brukt her og det er ikke helt korrekt å gjøre det, skulle helst selv sett skaden og målt etc. for å få et skikkelig bilde av den.

Vel hadde båten vært min lurer jeg på om ikke jeg ville ha fjernet hele eller ihvertfall deler av den kassen som er rett ved siden av skaden for å komme bedre til. Den er støpt oppå det som er skutebunn.

Det skal være et helt stykke laminat når reperasjonen er ferdig og da er det viktig å få godt feste på gode overlapper og ikke oppover treverket som blir til en kasse....Den plastes lett på plass etterpå, det er det minste problemet....

Ser og for meg at det må fjernes litt innredning for å komme bedre til.....

Når dette er ryddet vekk er det å gå igang med å slipe seg nedover i gammel morro og få god overlapp....

Når det er gjort er det å begynne å sjekke hvor langt inn i laminatet vannet har trukket..... som en annen her antyder, det kan være vann langt innunder gelcoaten som du ikke ser med det blotte øye.. Det tar lang tid for å få dette ut av laminatet....

Så har du ikke erfaring med slikt reperasjonsarbeid på eldre skader anbefaler jeg at du får med deg en dreven kar som har.....Det finnes ingen snarvei hvis det skal bli skikkelig....

Husk at bunnen får mye juling i fart og det du minst ønsker er at alt skal løsne igjen som en stor klatt med tyggegummi for så å måtte ta det igjen enda en gang....

Ved et evt. senere salg kan du risikere det blir advokatmat..hvis det løsner....

Det er nok av de som prøver seg på kjappe løsninger og nestemann som må ta dritten etter de.....

Redigert av Gudrun (see edit history)

Jeg ville begynt innvendig med sliping. Alt fuktig materiale skal vekk! Slip langvillig kile, jo lengre - bedre. Lag en forskaling på utsiden fks. tape ved små skader. Større hull fks. plattlodd eller blikk, respateks etc.

Til sliping med vinkelsliper har faktisk biltema et ypperlig produkt; rasprondell, en stålplate med "diamanter" på. Denne varer sykt lenge, gir en grov overflate som sikrer godt vedheft, og er sikker ibruk.

Når invendig påstøp er herdet, river du kjapt utvendig forskaling, og sliper her og støper ut til ønsket tykkelse. Pass på godt omlegg minst fem til ti cm.

Etter at dette er herdet, kan du sparkle , slipe og male.

Det går sef. helt fint med vanlig polyester og duk, det er jo det båten er bygget av. Bare pass på : slip rikelig omlegg, fjern støv og vask ev med aceton, men sørg for at denne er dampet vekk før du støper.

Utvendig sliper og polerer du toppcoaten . Gir du deg tid og gjør dette ordentlig vil den lille skaden du har ikke bli synlig.

Lykke til! :yesnod:

Flott.

Nå har jeg satt på varme innvendig. (En kupé-varmer på 1500 watt).

Regner med at hvis jeg fester en pressenning på utsiden av båten og tetter alle åpninger, samt har en vifteovn under pressenningen fra morningen av, vil det være god arbeidstemperatur (ihvertfall nærmere 15 grader) utpå etterimddagen. Det trenger vel ikke å være varmt før jeg skal støpe?

Fint hvis noen har en bilde-serie eller noe som viser fremgangsmåten i bilder....?

Takker for alle svar !

Hilsen fiha

Redigert av fiha (see edit history)

...Eller kanskje jeg bør bruke Penguin Epoxy Sparkel fra Jotun....?

Noen som har erfaring med dette? Hva bør jeg bruke?

Et lite spørsmål til:

Ser at det er litt "oljete" på innsiden av skroget, dette p.g.a. at vannet som båten har tatt inn har blandet seg med gammel olje og gørr som har ligget i bunn av båten. Dette må jeg vel vaske bort før jeg starter med utbedring av skaden. Hva er best å fjerne olje-filmen med?

Har hørt at Zalo eller Klorin skal være bra ?? - Noen som har mening om dette?

Tilbakemelding ønskes !

Hilsen fiha

Hei igjen, godt folk.

Nå har jeg pusset ned skaden, såpass mye at det ble hull i skroget.

Hullet ligger i en 90-graders vinkel (litt vanskelig å se på bildet)

Størrelsen på hullet er ca. 0,5 cm. X 20 cm. Jeg har pusset helt ned til glassfiberen utenpå båten.

Innvendig holder jeg på å pusse ned slik at det jeg sitter igjen med er bare glassfiber.

Jeg har fått vekk alt fukt, men er i tvil om jeg bør gjøre dette selv, eller få en fagmann til å utbedre skaden.

Har lest litt i Jotun sitt hefte og i WestSystem sin brosjyre som anbefaler Epoxy, men sitter selvsagt igjen med mange spørsmål.

Er også litt usikker på hvordan jeg skal få 15 pluss-grader når båten står ute.

Det er felles sjøsetting om halvannen uke, så jeg er nødt til å fikse dette i løpet av de nærmeste dagene.

Trenger en step-by-step beskrivelse.

Hvilket produkt bør jeg bruke?

Finnes det noen firma i Sandnes som driver med denne type reparasjoner? - Hva koster det?

Håper at noen kan svare...?

Hilsen fiha.

Se bildene mine:

ute.jpg

inne.jpg

dsc00248.jpg

Hei igjen.

Nå har jeg endelig fått støpt skaden på utsiden.

Det ble til at jeg måtte lage et hull på ca. 25 cm x 0,5 cm + en V-formet fordypning på ca. 15 cm.

Selve hullet fikk jeg tørket helt ut.

Den V-formede fordypningen, som jeg selvsagt ikke har tilgang til på innsiden uten å fjerne innredning og skott, var litt fuktig.

Jeg tok sjansen å støpe. Jeg tapet fast en papp-plate på innsiden som en forskaling, og la deretter 3 lag med duk og poliester inn i hullet og V-fordypningen fra utsiden (se skisse nedenfor), deretter tok jeg 1 duk med poliester og la over hele feltet som jeg på forhånd hadde pusset ned.

Fikk satt på varme både inne i båten, og under en pressenning ute.

Nå er alt klart til støping på innsiden, men jeg kommer kun til for å støpe der hvor hullet var.

Innsiden av den V-formede fordypningen kommer jeg ikke til inni båten. - Håper at det går greit at den bare er støpt på utsiden ??

Regner med at evt. fuktighet tørker opp fra innsiden....?

Ser at det fremdeles er et "søkk" på utsiden, så kanskje jeg må støpe litt mer...? - Må jeg da matte ned med sandpapir og vaske med rødsprit før jeg evt. støper videre, eller kan jeg bare fortsette rett oppå det som allerede er støpt? - Eller kanskje jeg bare kan bygge ut med sparkel?

Hvor lang tørketid er det på poliester?

Når jeg er ferdig med all støpingen på utsiden, må jeg vel sparkle? - Hva bør jeg bruke? - Hva må jeg gjøre etter at sparkel er tørket og pusset ned?

Hva anbefales av gelcoat, bunnstoff, topcoat, finish - (Hva er forskjell på disse, og hva må jeg bruke)?

Hva med innsiden? - Må jeg behandle den støpte flaten med noe?

Her er mange spørsmål..... Håper på mange gode svar....

Hilsen fiha.

[stort bilde]

skadetegning1.jpg

åpen polyester må Alltid slipes hvis den har stått i tørket stund mer enn noen timer!! Har støpt litt i minusgrader før. Da brukte jegflere 500watts halogenlamper. de gir en fantastisk varme. Er rimelig uenig i endel tidligere innlegg her. Du burde prise deg lykkelig over at skaden er under vannlinja og ikke over. bruk aceton og ikke rødsprit til å vaske med

Hei.

Har en Master 820 med en liten skade i skroget.

Forrige eier prøvde å utbedre denne skaden uten å lykkes 100%. Det trenger fremdeles inn litt vann.

Båten står nå på land, og jeg skal prøve å utbedre skaden skikkelig.

Dette skrev du '06.03.08 21:40'

Den V-formede fordypningen, som jeg selvsagt ikke har tilgang til på innsiden uten å fjerne innredning og skott, var litt fuktig.

Jeg tok sjansen å støpe. Jeg tapet fast en papp-plate på innsiden som en forskaling, og la deretter 3 lag med duk og

Denne jobben er vel like bra som den som var utført når du kjøpte båten.

åpen polyester må Alltid slipes hvis den har stått i tørket stund mer enn noen timer!! Har støpt litt i minusgrader før. Da brukte jegflere 500watts halogenlamper. de gir en fantastisk varme. Er rimelig uenig i endel tidligere innlegg her. Du burde prise deg lykkelig over at skaden er under vannlinja og ikke over. bruk aceton og ikke rødsprit til å vaske med

Som en nødløsning funker vel dette men ikke over tid .

tøys! man bruker selvfølgelig ikke ei simpel arbidslampe når man skal støpe en hel båt, men har man et lite sår som dette er det mer enn nok. selvfølgelig litt ekstra rigg å få satt det stødig men lampa varmer opp området rundt der du skal plastre. Plastrer man på reint tørt underlag binder polyesterene/ delene seg sammen og blir 100% garantert

Redigert av alma (see edit history)

Varmeputer , lyskastere , hårfønere , ok , men det er nok ikke varmen til herdingen som er noe problem , når er det kalt så er det nok og ofte rått og fuktig , tror det blir vanskelig å finne en luftavfukter somklarer å dekke området båten står på. Det er og galt å bruke for mye varme slik at herde temraturen blir for høy.

Ikke bare båten må vere tørr , luftfuktigheten må og vere lav for å få ett godt resultat ved reprasjon i friluft.

tror nok jeg lever i en annen verden enn alle andre her. Det er helt riktig som alle andre enn meg argumenterer for, med luftfuktighet osv. Skal man få CE-godkjent et båtbyggeri idag må alt dette være i orden. I fare for å snakke langt over mine egne kunskaper, noe jeg sikkert alerede har gjort mener jeg at på 80 tallet da disse båtene ble bygget var kravene til forhold under støp ganske så mye lavere enn hva de er idag.

poenget mitt er at en skade i bunn av en båt som ikke er større enn dette er fullt ut greit for en ufaglært å reparere hvis man bare sørger for å slipe seg inn til friskt laminat være grundig med rengjøring plastre på både innsiden og utsiden i tilstrekkelig område og passe på at du man får lagt på tykt nok.

Men for all del, er man usikker er det jo bare å sette det bort

Det er og galt å bruke for mye varme slik at herde temraturen blir for høy.

Ikke bare båten må vere tørr , luftfuktigheten må og vere lav for å få ett godt resultat ved reprasjon i friluft.

Viktig poeng Fiskebat.

Varmen må være homogen. Alt må ha samme temperatur før arbeidet starter, eller så skjevherder det.

Og fuktigheten MÅ være under 60%.

Jeg holder på med å rette på en slik reparasjon som er gjort i friluft med høy fuktighet og tilsatt varme. Alt har delaminert. Det kan plukkes fra hverandre lag for lag. Det er så godt som ingen binding.

Hei igjen.

Det var friskt tørt glassfiberlaminat rundt hele det skadede området, men som sagt var det litt fuktig akkurat inni den V-formede delen.

Håper at det tørre fine området rundt skaden har god heft.

Jeg satte en 500w arbeidslampe inne i båten som varmet godt opp innsiden.

På utsiden dekket jeg til med pressenning. Så snart jeg var ferdig med å støpe satte jeg på en 1500w kupévarmer under pressenningen.

Den har nå stått på et lite døgn. Tror området holder ca. 20 grader. - Hvor lenge tar det før det er skikkelig herdet og jeg kan fjerne varmekilden?

Vasket med rødsprit etter anbefaling fra forhandleren. Håper at det går greit...?

Går det greit å bare støpe fra utsiden dersom man ikke får tilgang fra innsiden?

Når jeg er ferdig med støpejobben:

Hva må jeg etterbehandle med ute?

Hva bør jeg etterbehandle med inne?

Type: sparkel, primer, grunning, bunnstoff ? - Hva og hvilken type og rekkefølge?

Hilsen fiha.

Fikk beskjed om å bruke enten aceton eller rødsprit, da ingen av disse stoffene inneholdt fett og ville fordampe.

Var det helt galt av meg å bruke rødsprit? - Betyr dette at poliesteren ikke vil feste skikkelig ?

Hilsen fiha

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...