Jump to content

Toalett forut eller akterut?

Sabrina

Recommended Posts

Jeg har en Delta 32 som jeg innreder.

Hva er mest fornuftig, toalett akterut i akterkabinen eller i kabinen forut.

Etter diverse grublerier og funderinger kommer jeg til at jeg ikke vet hva som er best.

Dusj skal installeres i forbindelse med toalettet.

Har noen praktisk erfaring og kan hjelpe meg med en fornuftig avgjørelse?

Mvh

sabrina

Jeg har en Delta 32 som jeg innreder. Hva er mest fornuftig, toalett akterut i akterkabinen eller i kabinen forut. Etter diverse grublerier og funderinger kommer jeg til at jeg ikke vet hva som er best. Dusj skal installeres i forbindelse med toalettet.

Du har ikke en planskisse over båten, eller en egen byggetegning? Litt lettere å komme med forslag for de som ikke er kjent med båten når man ser hvordan den ser ut. Kan synse litt på generelt grunnlag, ut fra hva jeg har lest.

I forbindelse med plassering i AC, har jeg merket meg et ankepunkt: Dette er noe herk i de tilfellene man samtidig har sengeplasser i AC og gjester som overnatter der. Blir dårlig med privatliv når det er en jevn trafikk til og fra toalettet. Eller har du plass til toalettet i et eget rom i AC, i tillegg til soveplasser i et annet avlukke?

Hvordan er det med takhøyde på de alternativene plasseringene? Har du full ståhøyde begge steder? Hvordan er det med gulvareal på de alternative plasseringene? Like mye plass å ta av på begge steder?

Hva er mest vanlig plassering i Delta 32? Leveres de med kun en plassering, varierer det mellom ulike modeller, eller kan kunden velge selv?

Du har ikke en planskisse over båten, eller en egen byggetegning?

Nei, Båtdilla, det er en del av problemet.

Jeg har ikke en tegning på båten eller innredningen.  Det er en lang og innfløkt historie hvorfor disse tegningene ikke kan fremskaffes, så jeg skal ikke gå inn på den her.

Faktum er i alle fall at jeg har søkt i lang tid etter noen som kan hjelpe, men uten særlig hell.

Nå kan jeg snart skrive bok om dette og alle viderverdighetene, men jeg fatter ikke at ikke noen Delta eiere sitter inne med tegninger/bilder som de kan dele med en trengende.

I akterkabinen kan ca 1/3 av arealet settes av til toalett/dusj.  Da får jeg et stort komfortabelt område til t/d, men tilsvarende mindre til aktercabin.  

Forut kan jeg lage t/d på ca 1kv.m.  Tilnærmet full ståhøyde er det begge plasser.

Jeg har sett brosjyre og bilde av begge deler, men dessverre ingen tegninger.

I tillegg grubler jeg meg grønn på gjennomføringer, tanker, røropplegg etc. uten en tegning

av noe slag, men dette skal jeg klare etter hvert, - ikke minst takket være dette forum.

Mvh

sabrina

Hmm. Da tror jeg det stopper opp for min del. Et viktig moment er allerede nevnt: Dette med tilgjengelig areal for å kunne lage et mest mulig praktisk toalett, samt at det er ståhøyde. Dette momentet tror jeg du selv er den beste til å vurdere.

Så er det dette med privatliv i AC, men det kan løses ved å skille toalett fra AC. AC blir da mindre.

surprise foretrekker toalett lengst mulig bak pga uro ved gange.

Slik jeg ser det da, blir det en vurderingssak om du foretrekker roligst mulig forhold der toalettet plasseres. Gjør du det, ofres litt av AC og toalettet havner bak.

Hvis det ikke er så nøye med litt bevegelse, kan det kanskje være et poeng å plassere toalettet foran og slippe å måtte avgi plass i AC.

Lengre enn dette klarer ikke jeg å resonnere meg fram. Men det kan sikkert være andre momenter å tenke over som de med erfaring fra begge deler kan trekke fram.

Eneste resonementet jeg har er at det kanskje er en grunn til at stort sett alle båter som er i produksjon i dag har toalettet plassert omtrent midt i båten. Utover det har jeg ingen formening om hva som er best.

Ståhøyde er for meg ganske så viktig på toalettet. I dag har jeg et sånn "åpne døra- ta av meg buksa - rygg inn" toalett - og det skal jeg ikke ha igjen. Men dagens løsning skyldes at en større båt med bedre toalett koster mer enn vi hadde råd til i fjor...

Selv kan jeg komme på to faktorer som jeg har vurdert vedrørende samme utfordringen. Den ene er komfort som jeg etter mange år faktisk fant ut var det viktigste. Nå er jeg bort 1,90 høy og får panikk i de fleste toalettrom (i båter), men det å ha ståhøyde og muligheten til å bevege seg ble etterhvert mer viktig enn hvor toalettet var plassert.

Den praktiske siden av hvor å plassere toalettet var mer relatert til om hvor vått du vil ha det i båten. Og da tenker jeg på vann som kommer utenifra. (Spesielt i seilbåt hvor vi stort sett alltid hadde på oss noe vått når vi gikk ned i båten). Da var det praktisk å ha toalettet bak og slippe å trave og skli gjennom hele båten når toalettet skulle brukes. På toaletet var det også et skap hvor vi kunne henge fra oss vått tøy (veldig praktisk).

Lykke til med grubleriene!

Hva er mest fornuftig, toalett akterut i akterkabinen eller i kabinen forut.

Ingen av delene. Det mest fornuftige er å lage et eget rom vegg i vegg med cockpit'en. På de båter i den størrelsen som har det slik, er en del av forkabinen på babord eller styrbord side forkortet litt slik at man får en drøy kvadratmeter eller så akkurat i bunnen av noen få trappetrinn. Så kan man velge om man vil åpne døren til forkabin eller døren til toalett/dusjrom.

Den åpenbare fordelen er toalettet er fritt tilgjengelig uansett hvor i båten man befinner seg. Man trenger ikke å forstyrre rederens søte søvn slik man må i f.eks. en Scand Baltic. Midlertidige gjester i sofaen i cockpiten, trenger ikke skyve unna noen ryggputer og bevege seg inn i en privat lugar. Du ser tegningen? Privatlivets fred opprettholdes for reder, gjester og midlertidig besøkende samtidig som tilgjengeligheten er god. God tilgjengelighet er viktig utover kvelden når lenseaktiviteten tiltar i samme takt som kjøleskapets innhold minsker.

Lotus

( * i det utmerkede møbel sofaen er sensurprogrammets ide, ikke min)

I akterkabinen kan ca 1/3 av arealet settes av til toalett/dusj.  Da får jeg et stort komfortabelt område til t/d, men tilsvarende mindre til aktercabin.  

Forut kan jeg lage t/d på ca 1kv.m.  Tilnærmet full ståhøyde er det begge plasser.

Ja takk begge deler.

Hvorfor ikke i en båt av slik størrelse. FM og Årø har ofte slik dobbel løsning. Da kan du også ha f.eks ha et toalett rett i sjøen for flytende og et i septik som benyttes ved trengende i havner.

Samtidig løser du problemene med opptatt og unødig spasering rundt i båten på nattetid. På den foran har du selvsagt bare toa mens du har toa/dusj akter.

MVH

Jolla

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...