Jump to content

Laderegulator - overvåking av ladespenning


roaldbj

Recommended Posts

Jeg har her på Båtplassen søkt litt på PDAR laderugulator fra Sterling Power Products som i Norge bl.a. selges av Jørg her på BP. Jeg ønsker å kunne overvåke spenningen levert fra dynamo og spenning inn på batteriene. Jeg har ikke sett dette omtalt i de innleggene jeg har funnet. Er det noen som har erfaring med Remote Control enheten fra Sterling og om denne er egnet til å måle ladespenning fra dynamo og ladespenning inn på batterier? Er det mulig å bruke en kontrollenhet for å overvåke begge dynamoene?

Link to post

Jeg har PDAR med remote kontroll enheten. Jeg kan jo i utgangspunktet si at det fungerer som jeg forventet... Overhodet ikke noen problemer... Spesifikt hva er det du lurer på?

 

Redigert: burde lest hele spørsmålet først.. mener man kan bruke det til begge deler, men jeg er ikke sikker, jeg har også batt meteret til jørg, og husker ikke i farta hva jeg leser av hvor...

Batt meteret kan lese av opp til 4 ulike spenningskilder.... Dynamo 1, dynamo 2, forbruks bank og startbank...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Jeg ser at jeg nok bør lete grundig gjennom hva som finnes på markedet av elektronisk overvåking. Jeg har to dynamoer, generator, 4 batteribanker og trenger overvåking av:

- ladespenning ut fra hver dynamo

- ladespenning inn på hver batteribank etter skillerele(skillediode)

- forbruk av strøm (amperetimeteller)

- forbrukt strøm siden siste toppladning (amperetimeteller)

- batteribankspenning

 

Jeg har allerede 5 instrumenter på førerposisjonen som gir informasjon om noe av dette (4 voltmetre og 1 amperetimeteller av typen NASA), og 2 i sikringsskap for overvåking av lading og generatoren (en avansert sak med temperaturkontroll, oljetrykk, Hz, Volt og A, mm), og ser for meg ytterligere 4 instrumenter (voltmetre). Jeg er stort sett komfortabel ombord fordi jeg har en god generator som aldri har sviktet meg. Men jeg liker å bli kjent med båten (modellen er relativt ny) slik at jeg ikke får ubehagelige overraskelser på langdistanse-seilinger.

Link to post
Jeg ser at jeg nok bør lete grundig gjennom hva som finnes på markedet av elektronisk overvåking. Jeg har to dynamoer, generator, 4 batteribanker og trenger overvåking av:

- ladespenning ut fra hver dynamo

- ladespenning inn på hver batteribank etter skillerele(skillediode)

- forbruk av strøm (amperetimeteller)

- forbrukt strøm siden siste toppladning (amperetimeteller)

- batteribankspenning

Er ikke spenning ut fra dynamo fullstendig uinteressant? Den justeres jo etter spenning inn på batteribank. Og den vet du jo.

 

Og hva er forskjellen på batteribankspenning og ladespenning på batteribank? Begge måles jo på batteripolene.

Hvorfor vil du ha to spenningsmålinger på batteripolene og så gi de 2 forskjellige navn for akkurat det samme.

Link to post

Jørg kan sikkert gi en korreksjon om jeg tar feil, men jeg er 90 % sikker på at PDAR remote enheten gir informasjon om ladestrøm og spenning fra dynamoen, samt spenning på banken. Du må vel ha 2 PDAR ? og da hadde det jo vært greit med 2 remote enheter.

Battmeteret har 4 kanaler der man kan måle spenning og aktuell strøm i hver av de 4 kanalene. Ledningene kan være ganske lange, da det er praktisk talt ingen strøm som går i de. Kanal nr 1 på battmeteret måler også akkumulert strøm i en bank, tankmåler for forbruksbanken.....

 

To ulike dynamoer, kompliserer jo det hele noe, har du fler enn 2 banker også?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Jeg har allerede 5 instrumenter på førerposisjonen som gir informasjon om noe av dette (4 voltmetre og 1 amperetimeteller av typen NASA), og 2 i sikringsskap for overvåking av lading og generatoren (en avansert sak med temperaturkontroll, oljetrykk, Hz, Volt og A, mm), og ser for meg ytterligere 4 instrumenter (voltmetre). Jeg er stort sett komfortabel ombord fordi jeg har en god generator som aldri har sviktet meg. Men jeg liker å bli kjent med båten (modellen er relativt ny) slik at jeg ikke får ubehagelige overraskelser på langdistanse-seilinger.

Hei Roald.

 

Med den utrustningen, og litt erfaring med å avlese alle disse instrumentene med fornøyd resultat er det vel snart på tide å sette seg ned (legge seg ned på den berømte benken) og tenke seg om? Hva tror du han i lenestolen ved siden av med strikketøyet ville tenkt? Kanskje ordet para . .. . ville falt ham inn?

 

Er jeg veldig nærgående og frekk nå? Men for all del, jeg beundrer din iver i å sette seg inn i hvordan strømmene kryper frem og tilbake mellom ladere, lyspærer, konvertere, plottere, AIS'er osv. osv. . . . Selv er jeg svært opptatt av disse tingene, - i vinterhalvåret. Men i det båten er på sjøen, da tenker jeg vær, bølger sol/regn og ikke strøm. Og da forventer jeg alt elektrisk skal fungere uten å gruble og engste meg hver gang jeg bruker båten. Så når du sjøsetter Swan om noen uker håper jeg at du legger strøm og ditt fagområde bak deg og kun koser deg på sjøen! At vi neste gang vi møtes i en havn tar en prat om strøm i båt, får komme under hyggelige feiltakelser.

 

Fortsatt god "freddan"

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Jørg kan sikkert gi en korreksjon om jeg tar feil, men jeg er 90 % sikker på at PDAR remote enheten gir informasjon om ladestrøm og spenning fra dynamoen, samt spenning på banken.

Hei igjen.

Nei, strøm (Ampere) vises PDARRC ikke.

 

Det som PDARRC vises er

Spenning på både batteri og dynamo

Hvilken type batteri som er innstillt på regulatoren

Temperatur på batteri og dynamo

Alarm (både akkustisk og optisk) ved for liten eller for høyt spenning

Alle alarm og varslinger som PDAR vises med LED

Ladetrinns og resterende tid før topplading

Løpetid av regulatoren siden motorstart (begynner på 0 etter hvert ny start)

Tja, og man kan slå av/på regulatoren etter eget ønske som kunne være interessant for bruk på motorer med mindere enn 7,5 hester ved manøverering.

 

For overvåkning av Ampere og Ah anbefaler jeg gjerne PMP1.

 

Ønsker en fin kveld så lenge.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Flott Lars H. Endel av oss her på BP har nå brukt et par år på å ta D5L og deretter D5LA. Der har vi kost oss med det meste som gjelder navigasjon, solnavigasjon, stjernenavigasjon, lastelære og mye mer. Jeg tenkte at jeg skulle bruke en vinter på å sette meg litt inn i lading av batteriene ombord og strømforbruk. Dersom vi får en knallsommer, er jeg forberet på å hjelpe med å lade startbatteriene til båtglade mennesker i nærheten. Dette har jeg erfaring med fra tidligere sesong.

Link to post
Hei igjen.

Nei, strøm (Ampere) vises PDARRC ikke.

Jørg

 

Jaja - da husket jeg feil, jeg har de to stående rett ved siden av hverandre og husker ikke helt hva det enkelte instrument viser, Syntes det var litt litt tidlig å starte motoren for å sjekke dette. det er jo enda noen uker til sjøsetting, men ungene var på båttur i hagen i dag, med fredagsgodis og DVD film i salongen, mens Pappa klødde seg i hodet og laget pappmaler til noen nye hyller i akterkabinen...

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post

Hei Roaldbj.

 

Jeg skjønner du har stor interesse av å finne ut hvordan det elektriske anlegget oppfører seg, men det kan fort bli slik som Lars er inne på i sitt innlegg.

 

Jeg pleier å skille varslingssystemene i to deler hvor den ene delen skal håndtere det driftsmessige på motorene. Det vil si at man i tillegg til motorenes instrumenter installerer en akustisk alarm.

Fritidsbåt er ofte enkle i oppbyggingen, og derfor prioriteres ikke alltid et nøyaktig utstyr fra leverandørene. Men det går som regel veldig greit selv om instrumentene har noe avvik.

 

Når det gjelder forbrukssiden, så pleier jeg å inkludere båtens startbatterier i overvåkningen i de tilfellene hvor anleggene ikke er galvanisk skilt.

Til å gjøre denne jobben så mener jeg den beste løsningen er en batterimonitor som logger data logisk og korrekt. Man kan da gå inn å sjekke systemet med jevne mellomrom for feil eller slitasje.

I tidligere diskusjoner om batterimonitorsystemer kommer egentlig ikke disse forskjellene eller mulighetene frem, for det er lite kjent at slike funksjoner allerede finnes i noen batterimonitorsystemer.

 

For å si det på en enkel måte, så skal man kose seg i båten og ta service med jevne intervaller, og da bør man tenke datalogging og ikke masse forskjellig utstyr som kanskje ikke gir en mening.

For mange båteiere er det greit at instrumenter ikke er så nøyaktige, for man kan bli forvirret av mindre når alle instrumentene har to desimaler og alt spretter opp og ned.

 

Hvis du skal på messen i helgen, ta en tur innom Mastervolt og se på smartshunt systemet. Det er langt fra ferdig, men det er dette som er fremtiden når det gjelder instrumentering som også snakker med komponentene. Mastervolt har utviklet sin egen Masterbus, og mye av tanken er å lage et brukervennlig system som filtrerer informasjon for kunden, og som da i tillegg kan gi viktig informasjon til teknisk personell når diagnosen leses ut.

Ta en tur i den nye Askeladden (Commuter 11). Denne er så vidt jeg vet den første norske båten som har Empire Bus som er en marinetilpasset Can bus versjon. Masterbus er noe av det samme, men da med total systemintegrasjon.

 

Det finnes masse utstyr der ute, så det handler bare om å sette seg inn i de riktige tingene for de som har interessen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post

Hei Roald.

Av bildet du la ut av instrumentpanelet ditt ser det ut som om du har rimelig mange voltmetre fra før. Hvorfor du er så ekstremt opptatt av å måle spenningen på alt mulig og i tillegg innføre mange flere voltmetere, vet nok bare du. Ser du ikke problemet med å ha så mange instrumenter at det kan ta oppmerksomheten bort fra mer vesentlige ting? Noen har ikke et eneste voltmeter ombord. Andre, inkludert meg selv, har ett eneste voltmeter. Ja, for hva skal jeg egentlig med flere? Jeg måler spenningen inn på hovedbanken. Det er det. Hva annet skulle jeg måle? Reservebatteriet? Nei, det er ikke nøye. Er ladespenninga korrekt, så er den korrekt. I tillegg har solcellepanelets regulator vising av spenning, men jeg trenger det ikke fordi det eksisterende voltmeteret viser akkurat det samme.

 

Det er en dårlig ide å bare installere instrumenter ukritisk.

Link to post

Hei.

 

Men bruker man en slik fler-trins velger, er det viktig å velge en vender med "break before make" så en ikke utilsiktet kobler sammen flere målepunkter når en dreier på venderen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Elfa har en del.

 

35-490-86 (med 3 posisjoner)

35-490-78 (med 4 posisjoner)

35-490-60 (med 6 posisjoner)

35-490-52 (med 12 posisjoner)

 

Disse er rimelige, ca. 40 kroner.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Hei.

 

Nå har jeg vært pensjonist i 2 år allerede, så jeg følger ikke så nøye med hvilke komponenter som er på markedet. Men i min tid i jobb, var jeg mye borti vendere av fabrikat Elma. I de miksebordene NRK (der jeg jobbet i 17 år) brukte kunne det sitte mange hundre slike vendere i hvert miksebord. Elfa har også vendere fra Elma. Men tilsvarende de jeg først foreslo koster rundt kr.250 pr. stk. Dette var sikkert ikke til mye hjelp, men det må da være noen andre her som har tips om hva som brukes av vendere? Mine kataloger og datablad begynner å bli litt vel gamle.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

For de fleste tilfeller burde det være nok med to stillinger, for å måle spenningen på start- og forbruksbatteri. Til dette har jeg brukt en vender fra Clas Ohlson (artikkel 12-688). Ledningene går direkte til batteriene (via sikringer på 80 mA som var de minste jeg hadde liggende):

 

voltmeter2.jpg

 

Dersom man ønsker en vender med flere stillinger, kan man finne slike hos ELV (tysk firma). Men det finnes sikkert slike å få kjøpt i Norge også.

 

Edit: Oppga dessverre feil nummer på bryteren (25-534). Riktig nummer skal være 12-688 (rettet ovenfor). Denne bryteren er avslått når den står rett opp, slik at instrumentet er av (kan være ok å slå det av selv om det ikke trekker mye strøm).

Redigert av battello (see edit history)

-battello

Link to post

Hei igjen!

 

Jeg uttrykte meg vel litt uklart her, Zach, - for bryterne skal brukes til avlesning av 2 stk. batteribanker og 1 stk. av dette voltmeteret som flere her har kjøpt gjennom SveinHa.

 

Jeg tenkte i utgangspunktet på en slik vender som var litt mer robust i utførelsen og tålte litt mer røff behandling i forhold til utsatt plassering og betjening av litt grovere "arbeidsnever".

 

Men jeg ser også at den som battello nevner fra C.O., -og som han har gode erfaringer med, - kan være meget grei å bruke i praksis.

 

Takker for tilbakemeldingene! :seeya::flag:

Link to post
Hei igjen!

...

Jeg tenkte i utgangspunktet på en slik vender som var litt mer robust i utførelsen og tålte litt mer røff behandling i forhold til utsatt plassering og betjening av litt grovere "arbeidsnever".

...

Tror nok at de vendere som Lars H viser til bør holde mål. Det er 6 mm Ø aksling og 10 mm Ø festemutter. Jeg bruker en av disse. Ser ikke for meg at det skulle bli problem med "arbeidsnever". I alle fall ikke noe problem med mine "kontornever". Du kan jo evt. montere en kraftig betjeningsknapp på akslingen.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...