Jump to content

Laderegulator - overvåking av ladespenning


roaldbj

Recommended Posts

Flott Lars H. Endel av oss her på BP har nå brukt et par år på å ta D5L og deretter D5LA. Der har vi kost oss med det meste som gjelder navigasjon, solnavigasjon, stjernenavigasjon, lastelære og mye mer. Jeg tenkte at jeg skulle bruke en vinter på å sette meg litt inn i lading av batteriene ombord og strømforbruk. Dersom vi får en knallsommer, er jeg forberet på å hjelpe med å lade startbatteriene til båtglade mennesker i nærheten. Dette har jeg erfaring med fra tidligere sesong.

Hva med en starthjelps pakke? Jeg har en slik i båten, starter fint vår KAD44EDC.

Råenkel å bruke, kan lett flyttes mellom båter. Jeg er litt som LarsH: Når vi er på tur, er vi på tur. Om motoren ikke starter, hiver jeg på starthjelpen og vips så er vi igang (skjedde 1 gang ifjor etter at en tulling ombord hadde satt kjøleskapene på startbatteriene :-)

 

F.eks en slik: http://www.nei.no/index.php?s=booster&f=3500 (en jeg fant via google)

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Er det noen som har erfaring med Remote Control enheten fra Sterling

 

Jeg er i ferd med å installere sterling lederegulator og landstrømslader, begge med remotekontroll enhet. Det blir veldig spennende å se hvordan dette vil fungere. Forhåpenligvis er jeg ferdig med dette til våren, arbeidet går litt treigt nå med bygging av nye "skap" hvor kontrollene skal felles inn i teakfiner. Jeg har iallefall en god følelse av at jeg har valgt rett utstyr. :yesnod:

Link to post
Ta en tur i den nye Askeladden (Commuter 11). Denne er så vidt jeg vet den første norske båten som har Empire Bus som er en marinetilpasset Can bus versjon. Masterbus er noe av det samme, men da med total systemintegrasjon.

Commuter 11 er flott. Har tatt masse bilder av den. Det virker som om Askeladden her har lagt inn mye prestisje i dette prosjektet. Fikk ikke anledning til å se på elektriske detaljer ombord. Har hatt en samtale med Mastervolt i dag og fikk med den nye katalogen på CD. Jeg så utviklingen av den nye shunten på 500 A. Spennende ting.

Når det gjelder antall instrumenter ombord har jeg nå faktisk mindre enn i forrige båt da jeg hadde separat radar, kartplotter og et par ekkolodd. Nå har jeg bare en flerfunksjonsskjerm. Hvorvidt man har fire separate voltmetre, eller ett og med 4-veis vendebryter blir vel smak og behag. Jeg har tenkt å få montert et par voltmetre tett intil hverandre slik at jeg følger spenningen fra hver dynamo inn på skillerele. Dette kan gi indikasjon om den sterke remslitasjen som Lotus har forberedt meg på. De øvrige fire måler spenningen på de forskjellige batteribankene. Batterimeter har jeg bare koblet til forbrukssiden. Generatoren har eget display med avlesning av temprtaur, Hz, volt og A. Det er enda langt til jeg når samme informasjonstetthet som i en flycockpit - og båten går mye saktere.

Link to post
  • 3 uker senere...

Jeg har i dag mottatt Sterlings ProSplit RT skillerele fra Jørg. Releet har innganger fra to dynamoer og utgang til 4 batteribanker. I tillegg har releet inngang fra sense på hver av dynamoene og "feed" til hver av dynamoene. Jeg har ikke funnet ut hva dette er for noe enda. Releet tåler max belastning på 130 A fra hver dynamo, tilsammen 260 A totalt. Det skal bli spennende å se hvordan dette fungerer når båten settes ut. Dimensjonene på releet er ganske stort: 29 cm (lengde) x 14.5 cm (bredde) x 5 cm (dybde).

Link to post
I tillegg har releet inngang fra sense på hver av dynamoene

Hei.

Ja, det blir spennende for deg, men bare kort.

Deretter får du en helt annen ladeopplevelse, med bakgrunn at det i tillegg finnes masse sikkerhet akkurat pga. dimensjonering av alle relèer.

 

Du behøver nesten ikke å tenke ved tilkobling av det hele.

Bruk kun det som du leser på relèet for tilkobling av det som logikken forteller.

Altså "Alt inn 1" for dynamo nr 1, "Alt inn 2" for dynamo nr. 2, osv..

 

"Negative" skal kobles med et 4mm² kabel på felles-minus av batteriene,

"Pos Ign feed" skal kobles til enten D+ eller tenning av vedkommende motoren og det holder med 1mm².

 

Bare husk det ene: Tilkoblingene for "Sense" som du fant.

Her tilkobles enten senseledningen fra dynamoet (så sant det finnes) ELLER PDAR.

I ditt tilfelle må (!) senseledningen av PDAR tilkobles på "Sense" av ProSplit R.

 

 

Og det vær det allerede. :smiley:

 

Ønsker mye gøy og en fin helg så lenge.

 

:seeya:

Jørg

 

ps: apropos installasjon på dobbeltmotoranlegg.

Jeg fikk mange spørsmål om det finnes problemer med Volvo-IPS - fly - by wire - anlegg, vedrørende vet hva vi snakker om.

 

Svaret er "Nei, det blir verken påvirkning eller alarmmelding".

Systemet løper helt neutralt som vant.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg antar at flere kan ha interesse av dette, derfor stiller jeg spørsmålet i ÅP, men kunne selvfølgelig også stilt spørsmålene til Jørg på IM.

Jeg sitter nå med både ProSplitRT og PDAR foran meg. PDAR har 7 tilkoblede ledninger:

2 sorte (til dynamoens negative masse - B minus)

1 sort/hvit (minus på batteribanken)

1 brun (D+ på dynamoen)

1 hvit (feltet til dynamoen)

1 rød (pluss på batteribanken som er størst)

 

Så til spørsmålene:

1) Når jeg har 2 stk PDAR og forbruksbanken er størst, skal da rød ledning fra begge PDAR kobles til pluss på forbruksbanken?

2) Skal det være kobling mellom brun ledning på PDAR og Alt 1 Sense / Alt 2 Sense?

3) Jørg skriver at Alt 1 Ign Feed på ProSplitRT skal kobles til dynamoens D+. Hva er da forskjellen på Alt 1 Sense og Alt 1 Ign Feed?

 

Her er først bilde av PDAR:

 

pdar.jpg

 

 

Deretter bilde av ProSplitRT:

 

prosplitrt.jpg

Link to post

Hei her er min første erfaring med PDAR og PMP1. og skilledioder.

Måling før PDAR er innkoblet.

Dynamo 14,2 volt

Start batteri 13.5 volt.

Forbrukbank 13.4 volt. Og 4 Amper inn på batteri banken

 

Etter montering av PDAR.

Dynamo 15,1 volt

Start batteri 14.3 volt.

Forbrukbank 14.2 volt. Og 17.4 Amper inn på batteri banken

 

Denne målinger er utført ca 15 grader og ved 900 omd på motor, så konklusjonene

er at nå kan eg få ladet opp batteriene når vi kruser under 11-1200 omd.

Dette ser veldig bra ut for kommende sesong :yesnod::yesnod::yesnod:

Link to post
Så til spørsmålene:

1) Når jeg har 2 stk PDAR og forbruksbanken er størst, skal da rød ledning fra begge PDAR kobles til pluss på forbruksbanken?

2) Skal det være kobling mellom brun ledning på PDAR og Alt 1 Sense / Alt 2 Sense?

3) Jørg skriver at Alt 1 Ign Feed på ProSplitRT skal kobles til dynamoens D+. Hva er da forskjellen på Alt 1 Sense og Alt 1 Ign Feed?

 

Hei igjen.

For å forstå det enklere må jeg forklare hva PSR stortsett gjør.

PSR er et relè-blokk som bl.a. gjør at alle batterier blir sammenkoblet for felleslading,

slik at det verken finnes skev lading eller spenningsfall mellom flere batterier /-benk.

 

Men PSR avskiller også batterier/-benk fra hverandre så snart det oppstår problemer.

Problemer kunne da være overstrøm, overspenning, tilbakelading mellom batterier osv.

PSR skjønner det og reagerer lynaktig for å måtstyre slike overbelastninger.

Dette gjør PSR ved å avstenge, tilkoble, eller trinnsvis tilkobling av batterier slik at alle får jevnt lading men separat utlading.

m.m. :smiley:

 

Derfor er svaret:

 

Til spørs 1)

Nei.

Rødfarget kablen av PDAR er sense-ledningen som PDAR bruker for å hente spennings-data fra dette som skal lades.

Det er altså rene måleledninger.

 

Ved bruk av PDAR tilsammen med Pro Split (PSR) må disse senseledninger kobles til Pro Split, men ikke til batteriene.

Bakgrunn for det er at PDAR aldri skal miste kontakt til minst et batteri som står i strengen for lading.

PSR derimot velger selvstendig hvilket batteri skal lades, eller avskilles av alle andre batterier.

Uansett hva som relèet velger er minst en batteri koblet til dynamo (-ene).

------

Bortsett av dynamofeil: For høyt spenning fra dynamo, som f.eks. kunne hendes pga. feil på originalregulatoren,

kvitterer PSR med utstenging av dette dynamoet som vises ukontrollert overspenning.

Dette gjør PSR for å beskytte hele batteri- og strømfordelingssystemet.

------

Hvis nå senseledningen av PDAR ville være tilkoblet et batteri som PSR avskiller (f.eks. korttids for først å utjevne hele batteripakken)

da ville PDAR synes at det mangler spenning.

I så fall ville PDAR tvinge dynamoet å gi mer spenning, opp til maksimalt spenning.

 

Det ville ikke være noe fare, fordi PDAR måler jo også på dynamoet og ville slutte høyeffektladingen allerede ved maks. 18,0 Volt for å unngå skader,

men sånt skal det jo ikke være.

 

Derfor skal senseledningen av PDAR kobles til dette tilkoblingskontaktet som er tilordnet det samme dynamoinntak som regulatoren styrer på.

 

Et eksempel:

Senseledning av PDAR som er tilkoblet dynamo nr. 1 kobles på "Alt 1 sense" (Alt -ernator 1) av PSR.

Det samme gjelder for PDAR/dynamo nr. 2: Dette kobles til "Alt 2 sense".

 

Med det sørger PSR for at PDAR aldri mister kontakt til minst et batteri.

 

 

Til spørs 2)

Nei.

Alle andre ledninger, bortsett av rødfarget senseledning av PDAR, forblir tilkoblet som bruksanvisningen av PDAR foreskriver det.

 

Til spørs 3)

Forskjellen mellom disse begge to er at det er to helt forskjellige oppgaver.

 

"Sense" er kun for tilkobling av sense-ledninger.

Det kan være senseledningen av en høyeffektregulator, eller en sensledning som kommer direkte fra dynamoet.

Et eksempel kunne da være dynamoer fra Valeo (som f.eks. er originalmontert på de fleste Volvo Penta).

Men det finnes andre dynamoer med originalt -eksternt- senseledning og.

 

 

Derimot finnes "Alt 1 Ign Feed " eller "Alt 2 Ign Feed" av PSR for å styre PSR.

Disse kontakter kobles enten til D+, 61, L eller noe annet som leveres spenning så snart tenningen blir slått på.

Spenning med mer enn 13V her betyr at PSR slås på.

Blir motoren slått av da mangler det spenning på dette kontaktet og PSR slår av.

 

Hvis det finnes dobbelt motorinnstallasjon da forblir PSR slått på så lenge en motor leverer lading.

I så fall blir alle batterier forsynt av bare den ene dynamo, altså også begge to startbatterier.

 

 

Håper at det er så langt forståelig.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
gmg, hvordan festet du de to temperatursensorene til henholdsvis batteri og dynamo?

På batteriet holder det med å feste sensoren på en polsko.

Sensoren har jo en ring som tilbyr det.

Obs: ikke skru den for fast. Batteriklemmer trenger ikke "bom-fast" skruing, "håndfast" holder.

 

Ellers kan den festes med epoxy-2-k lim på sidene av batterier, helst på mitten i så fall.

------------------

 

På dynamoet derimot skal sensoren ikke festes bak dynamet ved luftingen.

Der sitter flest diodebroen, som danner varme.

 

Det vi helst ønsker å måle er kjernetemperaturen av dynamoets spoleringen, som sitter på mitten av dynamoet.

Der kan sensoren festes enkelt ved hjelp av en stoor slangeklemme som legges rundt omkrings dynamoet

mens man klemmer sensorens ringsko mellom dynamo og slangeklemme.

 

....jeg sier dette her ikke gjerne:

En slik stor slangeklemme finnes for bare noe mellom 40,- og 70,- kroner i båtavdelingen hos Biltema ( ...gitt... ).

Den er for VVP-drevbelger, syrefast og er "dessverre" velegnet for denne jobben.

 

:seeya:

Jørg

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
gmg, hvordan festet du de to temperatursensorene til henholdsvis batteri og dynamo?

 

På batteri båret eg eit lite hull på toppen av minuspolen og festet sensor med en skive og liten skrue.( har da kontakt direkte ned i batteri)

På dynamo så brukte eg en lynlim og limet fast sensor på siden av dynamo hus. ( ja eg veit at dynamo kansje må bytes men da bruker er lynlimfjerner som løyser opp limen)

Link to post

Takk for alle svarene. Jeg må ha det inn med dråpeteller:

Jeg har to motorer og fire batteribanker (start av BB motor, SB motor, generator og forbruksbatterier).

1. Da kobler jeg den røde ledningene fra hver av PDARene til startbatteribankene for hver motor.

2. Brun ledning fra PDAR går inn på dynamoens D + og måler utgangsspenningen på dynamoen(e).

3. Fra dynamoens D + går det kabel inn på ProSplitRT Alt 1 sense /Alt 2 sense.

 

Dette betyr vel at det er sammenkobling mellom brun ledning til PDAR og sensetilkoblingen på PSR?

Jeg synes det er greit å få oversikten før jeg starter med selve koblingen. Ingen ting er som en god plan.

Link to post
Takk for alle svarene. Jeg må ha det inn med dråpeteller:

 

1. Da kobler jeg den røde ledningene fra hver av PDARene til startbatteribankene for hver motor.

Nei.

Disse røde kabler kobler du til hver en "Sense"-kontakt av PSR

 

2. Brun ledning fra PDAR går inn på dynamoens D + og måler utgangsspenningen på dynamoen(e).

Ja.

 

3. Fra dynamoens D + går det kabel inn på ProSplitRT Alt 1 sense /Alt 2 sense.

Nei.

Fra dynamo D+ eller annen kontakt som leverer spenning etter tenningen ble slått på

legger du et kabel til Alt .. Ign Feed

 

 

Forresten finnes det et komplett koblingsskjema på kartongen du fikk.

Jeg har lagt dette arket inn der, egenhendig. :yesnod:

 

:seeya:

jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Jeg ser da at jeg i alle fall har en feil i innlegg #37:

Den røde senseledningen til PDAR skal inn på "Alt 1 Sense" på PSRen. Antar da at utgangen på PSRen senser på batteribanken(e).

Så også nå svaret ditt Jørg. Nå har jeg endelig fått oversikten for hvordan jeg får tilkoblinger til alle 11 koblingspunktene på PSRen (puh).

Takk for alt bryderiet. Håper at også andre får nytte av denne diskusjonen.

Link to post
Det vi helst ønsker å måle er kjernetemperaturen av dynamoets spoleringen, som sitter på mitten av dynamoet.

 

de er her eg har limt fast sensoren( dette p.g.a viklinene smelter når dynamoen blir for varme)

 

Bra. :yesnod:

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
  • 5 måneder senere...

dscf0197.jpg

 

Et lite spørsmål om PDAR.

 

I følge monteringsanvisningen er det viktig å ikke koble gul ledning til D+ før man har forsikret seg om at den gir spenning straks tenningen er slått på. Jeg har nå målt spenningen på D+;

 

Tenning og motor av = 0 Volt

Tenning på, motor av = ca 2 Volt

Tenning på, motor på = Ca 14 Volt

 

Kan jeg med disse målingene koble gul ledning til PDAR på D+ eller må jeg finne et annet koblingspunkt som gir 12 Volt når tenningen er på?

 

Jeg synes det er litt mystisk at jeg bare måler 2 V (D+) med tenning på og motor av, men det kan kanskje være at ladelampa stjeler det meste?

 

Et annet spørsmål, når motor starter er det 14V på D+ eller annet koblingspunkt som gul ledning er koblet til, samtidig som rød ledning er koblet til batteriets plusspol. Da vil begge ledningene få 14 Volt, noe som virker å være i strid med den norske monteringsmanualen på side 9. Her advares det mot at både gul og rød ledning får strøm samtidig. I avsnittet som beskriver dette står det tilslutt: først rød og derretter gul, betyr det et så lenge rød har spenning først kan gul også få det samtidig med rød senere?

Redigert av traust (see edit history)
Link to post

Komplett riktig, Traust.

D+ får spenning fra ladelampen.

Siden den strømmen er begrenset måler du bare ca. 2V,

resten går til felt og mot "minus".

 

Men dette holder for å tenne på dynamoen.

Så snart den begynner å jobbe blir D+ forsynt av dynamoen selv.

Med det står det også tilstrekkelig strøm til rådighet for å drive PDAR.

 

Skulle det hos enkle tilfelle ikke holde, da må man bruke en annen strømkilde for PDAR.

 

Andre spørsmål:

Siden D+ får spenning først etter at enten tenningen blir slått på, eller motoren begynner å jobbe,

får rød alltid spenning -før- at gul får satt på strøm.

 

Men egentlig kunne man spare seg den henvisningen med rødfarget sensekablen,

hvis ikke den blir ekskludert av noe hovedbrytere.

Men det er skjelden.

Vanlig er at "rød" blir montert direkte på batteriet (eller fast tilkobling til batteriene)

slik at sensen aldri mister kontakt til batteriet som står tilkoblet ladingen.

 

 

Fikk jeg alt med?

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...