Jump to content

Gladnyhet for noen KAD42 eiere...


Hydrox

Recommended Posts

(Sitat start)

 

Idag hade jag möjlighet att besöka den firma där jag köpte min motor och diskutera saken med dem. Efter att ha letat genom diverse sprängskisser, för att se skillnader på motorer, och andra dokumentet hittade han en Service Bulletin från december 1997; Group 21-2 Number 7 Version 02.

 

Kolvkylningsmunstycke 31, 41, 42 Serien

 

För att få kylning av kolven är det mycket viktigt att kolvkylningsmunstyckena fungerar korrekt med avseende på flöde och riktning på smörjoljan.

 

För att bättre kontrollera dessa egenskaper har en ny och bättre testmetod införts av munstyckena hos tillverkaren.

 

Dessa munstycken är monterade i produktion fr.o.m. motornummer:

 

31: 22031 25980-

 

41: 22041 53621-

 

42: 22042 14772-

 

Obs! Kolvkylningsmunstycken som finns i Volvo Pentas reservdelsförråd och är testade enligt den förbättrade testmetoden har en märkning enligt nedanstående bild.

 

Vid kolvhaveri eller renovering av motorn skall samtliga kolvkylningsmunstycken bytas.

 

Där var det slut på bulletinen! På bilden visas att det är en liten skåra på ovansidan munstycket.

 

Munstyckena kostar 600 SEK styck, vilket väl blir något mindre än 3500 NOK. Till det ska man nog lägga lite muttrar och brickor som ska bytas samtidigt. Dessutom får man räkna med att byta lite packningar m.m. när man skruvar isär motorn.

Skruvar man inte själv blir nog arbetet den stora kostnaden. Till att börja med måste motorn ur båten, sedan ska oljetråget bort och sedan ska munstyckena bort. Den jag pratade med var osäker på om det gick att komma åt utan att demontera kolvar och vevstakar, det ska vara rätt trångt.

 

Varken jag eller firman jag besökte vill lova någon att de inte ska få problem om de inte byter dessa delar. Men, sköter man servicen ordentligt är förutsättningarna för att man inte ska få problem goda. Använd endast oljor och filter av bra kvalitet, jag köper VP orginal, och följ angivma bytesintervaller. Byt att alltid olja och filter innan vinterförvaring och starta motorn så den rena olja får gå runt i motorn. Det viktigaste för att inte få problem i oljesystemet är att inte smuts och avlagringar får sätta igen smörjkanaler.

 

(Sitat slutt)

 

For meg ser det ut som om Kad 42 eiere med høyere motornummer enn nevnt over kan lene seg tilbake og slappe av. Ingen grunn til å bygge om til Kad 43. Informasjonen kommer i fra et medlem i Windyklubben som har vært i kontakt med merkeverksted.

Link to post
Share on other sites

Sorry Skipper, det var ikke bilder der hvor jeg fikk rappet denne teksten. Hadde en plan om å skrive det nederst i innlegg nr 1 at bildene uteble men det ble dessverre skrevet i glemmeboken i stedet.

 

Denne Service Bulletin'en bør det være mulig å spore opp andre plasser. Bjordal & Madsen eller en annen Volvoforhandler burde ha dette i arkivet sitt. Skal høre med han karen i Windyklubben som kom med dette om han kan legge ut bildene om han har dem.

Link to post
Share on other sites

Link to post
Share on other sites

Vet at dette ikke er den servicebulletin som etterspørres ovenfor, men noen av dere har kanskje glede av disse verkstedhåndbøkene jeg snublet over?

 

http://www.geocities.com/volvopenta41/del1.pdf

http://www.geocities.com/volvopenta41/del2.pdf

http://www.geocities.com/volvopenta41/del3.pdf

http://www.geocities.com/volvopenta41/del4.pdf

http://www.geocities.com/volvopenta41/del5.pdf

Det der var noen skikkelig fine bøker!

 

Eneste problemet er at del 4 ikke finnes. Er enten noen feil på linken, eller så eksisterer den ikke. Jeg får ihvertfall bare en feilmelding.

Link to post
Share on other sites

 

Dette må ha vært utrolig populære saker, for da jeg nå prøver får jeg beskjed om at adressen midlertidig har passert max datatransfer...

Feilmeldingen er her: "The GeoCities web site you were trying to view has temporarily exceeded its data transfer limit. Please try again later. "

 

Håper noen andre lagret dette som vi kan laste det ned fra...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

  • 14 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...