Jump to content

Treng Veledning angåande montering av 90hk(honda) på ein 15" båt

eplemelk

Recommended Posts

Hei, eg sitter og lurer på om eg skal kjøpe meg ein honda motor på 90 hest, men det einaste som held meg tilbake på kjøpet er om den ikkje blir for tung i forhold til båten. båten eg har er ein 15" riamar 470 på 250 kg. det og den tåler max 75 hest(står det i manualen) men er det noken her som har litt erfaring angåande dette tema som kan kansje gi meg ein veiledning om dette kansje går og montere alikavell i tråss det som står i manualen?

Motoren eg lurer på å kjøpe er ein 90 hestar honda motor 2001 modell på 180 kg.

Husk og at eg vil ha svar om det er forsvarlig og bruke og ikkje bare at det går an og bruke

Mvh. Adrian dahl

Redigert av eplemelk (see edit history)
Ja greit ikkje domt, men eg får dinna motoren eg snakka om no ganske so billig so det er denne motoren eg vill ha svar på om det er mulig og bruke den... ?

Hei, velkommen til BP forresten. Det går selvfølgelig an å bruke den, men du sier båten er godkjent for max 75 hk.

Uten at jeg kjenner båten du skal ha den på tror jeg nok ikke vekten av motoren 180 kg er det vesentlige. En Suzuki 70 hk 4-takt veier ca: 154 kg, en Mercury Optimax 75 hk veier cA: 170 kg.

Jeg tenker mer på de kreftene en 90 hk vil utsette akterspeilet ditt for, men vil tro at det er en viss sikkerhetsmargin å gå på. Hvis det er et" must" for deg å kjøpe denne motoren, er det jo mulig å forsterke akterspeilet på forskjellige måter. :yesnod:

Er det en slik?

313371_1.jpg

Tror neppe det er noen fare å ha på 90hk istedet for 75, men 180kg gjør jo sitt til at båten blir mer baktung. Hvorvidt dette blir et problem, kommer an på båten, hvor mye bæring den har i hekken, vektfordeling i båten osv. Og vær/sjø forholdene den skal brukes i.

Skulle jeg kjøpt 90hk motor selv til en slik båt, så ville førstevalget vært en Yamaha/Tohatsu, disse veier ca 120kg. Vil tro 60kg mindre på hekken vil gi bedre balanse i båten...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Vekta på en 90HK Honda, og en 75 av samme fabrikat, er den samme (og ja, de er tunge!). Motor, blokk etc er helt likt, men det er noe forskjell bl.a. i forgasser. Så om en 75hk Honda går bra (les: er godkjent), så går også en 90Hk like bra om vi kun tenker vekt. Men jeg kjenner ikke båten din, så noen anbefalinger mht. 90 (utover vekten) tør jeg ikke begi meg utpå.

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)
takk for all hjelpa, nei det er ikke den båten du har der på bilde nei.. men eg velger og kjøpe denne motoren eg so får eg heller modifisere litt om den blir for baktong..

Hei, kanskje det var denne : http://www.annonces-marine.com/27186,annon...riamar-470.html

Jeg er er ikke noen ekspert i fransk, men ser at denne blir levert med en 90 hk Evinrude.

p.s. Evinrude 90 hk veier ca: 140 kg. :wink:

Redigert av chagall (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...