Jump to content

Skal propellen varmes på?


Grimsøy Taule

Recommended Posts

Jeg var på båtmessen og spurte om representant for et ingeniørfirma som heter Progress om dette. De selger bl.a propeller. Han mente det ikke var nødvendig å varme opp propellen før montering, bl.a fordi det var vanskelig å få til på en skikkelig måte, og fordi man kunne risikere at propellen ble sittende altfor godt fast på akselen dersom man virkelig fikk krympet den på. Har sett på forumet at andre anbefaler å varme opp propellbosset først, så meningene er nok delte.

Link to post

Generelt skal propellen skli godt innpå den kone akslingenfør den 'setter'seg. Deretter skal den skli greit innpå enda et stykke med presset fra propellmutteren. Er det ikke så, kan du regne med at maskineringen ikke stemmer. Forvarming skal ikke være normal prosedyre for montering av noe som helst som skal inn på en kon aksling. Dog med unntak av hydraulisk pasning, som ikke er tema her.

Link to post

Dersom propellen er trang å få innpå er det mest sannsynlig at den kniper på kilen. Trolig må da kilesporet i propellen utvides noe. Bruk tusj på kilen for å se hvor det er kontakt. Når propellen er på plass skal det være en liten klaring mellom toppen av kilen og propellbosset for å hindre at propellen "rir" på kilen. Når propellen er på plass skal mutteren trekkes skikkelig til, gjerne med moment om dette er kjent.

Link to post

Du kan naturligvis også plukke kilen ut av akslingen og se hvordan den passer i sporet på propellen. Tiendedelen til TMe kan du ta med en liten klype salt. Da jeg monterte propellen til Hulda, gikk den et par- tre gjenger innover før den satt. Ny aksling og propell levert fra Sleipner.

 

Innen industrien har vi et forhold vedr. kone akslinger. Pasningen er en sak, tiltrekkingen en annen. Derfor er det på mer sofistikert utstyr spesifisert aksialshims som 'måles' inn etter at navene er montert, og de roterende akslinger er låst i sine respektive posisjoner. Altså, slett ikke unormalt at propellen vil bevege seg litt innover på en f.eks. 1/10 kon.

Link to post

Da tror jeg ikke at du vil få problemer. Sjekk nøye at du ikke har fått grader eller slag der propellen glir mot aksling eller kile under montering. Gjør skikkelig rent slik at overflatene er 'blanke' (jeg mener ikke at du skal gnukke og polere). Det er lettere å se eventuelle skader om du pusser over med et fint sandpapir i propellens boring og kilespor, samtidig som du pusser lett over akselkonen og kilen. Propellen skal kunne dyttes innpå for håndmakt.

 

Hulda har 40 mm aksling, jeg mener å huske at jeg trakk til propellmutteren med et par- tre omdreininger (dette varierer naturligvis med installasjon/maskinering). Hvis vi sier at gjengestigningen er 1,5 millimeter, sklei propellen min 3- til 5 millimeter oppover konen før den satt dønn.

Link to post
Ok. Hva er bakdelen med sandpapir ift smergel?

 

Kosmetisk. Regnet med at du hadde bedre tilgang på en bit fint sandpapir. Grunnen til at jeg ba deg bruke noe slikt, var at det er lettere (for et utrenet øye) å se eventuelle uregelmessigheter i metalloverflatene, overganger mellom de forskjellige maskineringene etc. Spyl av ev. sand til slutt.

 

Nå må jeg tilbake og spikre lister på badet, slik at Admiralen kan få seg en dusj.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...