Pjolter Startet 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2008 Hei . Syntes mine start batterier begynner å bli litt slappe, og har tenkt å kjøpe et par nye. Men ! Siden det kun har vært 2 stk batteri ombord frem til nå( Har generator), lurer jeg på et par ting. Jeg har en liten plan i hodet mitt å beholde de gamle batteriene som forbruksbatteri. helt adskilt fra start"banken" Hvordan lager jeg 2 banker som er separerte men samtidig lader fra motorene og fra samme lader? år det an? PS. Har 24 V ombord. Mvh Pjolter Sitér dette innlegget I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter Link to post
logget av Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Utslitte batterier bringes normalt på land. Dessuten er det ikke alltid lurt å bruke startbatterier til forbruk. Trenger du flere slitte batterier kan jeg sende deg en pall mot at du betaler frakt. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 -Automatisk rele som kobler bankene sammen når spenningen stiger(lader), og fra igjenn når spenning faller(motor står). Fungerer også med landstrømslader og generator. http://www.bepmarine.com/300Amp-Voltage-Se...y-166-1470.html -Rele som blir styrt av dynamo. Kobler sammen når dynamo lader. -Skillediode. Fungerer som en tilbakeslags ventil for strøm. Slipper strøm til begge banker fra dynamo, men sperrer tilbake mellom bankene. Bakdelen er at de gir spenningsfall, som må kopenseres ved at regulator må kunne føle spenning på batteri i stedet for ut av dynamo. Jørg har vel et alternativ diode/elektronisk rele som ikke har spenningsfall, uten at jeg kjenner dette. -Manuell velgebryter. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Hur veta när något batteri i en batteribank är förbrukat? Jag är övertygad att detta spörsmål varit uppe förut, men har inte hittat/svårt att söka. Om man har en batteribank med flera batterier så kan det ju inträffa att ett av batterierna blir defekt. Det verkar ju orimligt att kassera alla batterier i banken för att ett eller ett par är defekta så jag efterlyser enkel och oförstörande metod att kolla varje batteri för sig för att finna ut om något är defekt. Förr i tiden fanns det batteritestare med kraftig shunt som belastade batteriet med något hundratal Ampere samtidigt som man mätte spänningen. Men nu hittar jag inte sådana instrumen ens hos t ex Clas Ohlson. Är denna metod passe? Finns det någon annan? Helst inte att 'koppla in en bilstrålkastarlampa och tag tiden tills den slocknar'... Dels tar det orimligt lång tid att kolla många batterier, dels så mår väl inte batterierna bra av den typen av behandling. Redigert 2.April.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hei Ebonita. Hos Biltema finnes den batteritestaren som du etterlyser. Haba Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Tack Haba, jag fick just syn på den. Conrad.se har för övrigt två varianter på samma tema, en analog och en digital. Är det någon fördel med digital? Kanske bättre möjligheter att se tendenser på en analog??? Finns det någon här som har erfarenheter om det fungerar att leta defekta batterier i en batteribank med den här typen av instrument? Redigert 2.April.2008 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Luff Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 Hei Ebonita Har brukt analogt testutstyr av tilsvarende type men ikke fra biltema, disse har vi brukt på gele batteri hvor det ikke har vært andre muligheter til å sjekke batteri tilstand ikke noe problem det, på bly batteri er det vel så enkelt med en syrevektmåler og sjekke tilstanden på batteriet, bare nevner det da jeg er usikker på hvilke type batteri du snakker om. Sitér dette innlegget Ka sku vi gjort uten have , sku vi ha bært båtan. Link to post
BMP Svart 2.April.2008 Link til dette innlegget Svart 2.April.2008 (redigert) Hei Jeg bruker en slik Batteritester og den fungerer utmerket. Redigert 2.April.2008 av BMP (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.