Jump to content

DGPS (RTCM signal bruk)

hkj00

Recommended Posts

Hei,

Før en tid siden køpte jeg en Garmin 12XL. I manualen og på utstyret er det inforamsjon om hur man han setta opp DGPS før signalen (304 kHz og 100 bps). Dette synes då som en  radio mottagre før meg. Dokk fungerar ikke GPS med DGPS signal uten det blir en felmeling.

Spørsmål:

1) Jeg børjer misstenka at det trengs mera utstyr en kun maskinen 12XL. Er dette riktigt?

2) Er DGPS signalen gratis eller trenger man at betala før tjensten?

Hans

( det blev visst lite svenorsk)

Spørsmål:

1) Jeg børjer misstenka at det trengs mera utstyr en kun maskinen 12XL. Er dette riktigt?

2) Er DGPS signalen gratis eller trenger man at betala før tjensten?

Hans

1) Ja, du trenger noe som kan ta imot korreksjonssignalene og sende de til GPS'n vha RTCM protokollen/grensesnittet.

2) Gratis

DPGS blir mindre aktuelt nå som EGNOS systemet kommer i drift, for de litt nyere modellene av GPS.

GeirKS

Hej hkj00

og velkommen til Baatplassen.no

för att börja med din sista fråga, så er vissa DGPS-signaler gratis, den som går på långvågen !

vilket  de flesta sjödgps-mottagare gör !

Det finns även (nu talar jag om svenska förhållanden!) DGPS-signaler från FM-sändarnäten

då sends korrektionsignalen ut på RDS-bandet men detta kostar pengar !

här finns det 2 olika nogrannheter du kan köpa än  5 og en 2 meters, lite osäker på

detta, Terracom er det som tilhandahåller detta !

I båda fallen måste du ha ett 'modem' som omvandlar signalen så att GPS'en förstår den!

har sett tegninger på Internett på sådana långvågs-dgps'er,

men aldrig brytt mig om att bygga något sådant sen Clinton tog bort störsignalen !

S/Y Gunga Din

Hei.

Jeg har siden 1995 hatt differensiell GPS. Jeg har hatt en Garmin75 GPS med tilkoblet Garmin GBR21 diffmottaker (for langbølge). Og før SA ble slått av 1/5 2000, var det virkelig fint å ha. Uten diffmottaker, opptil 100m feil, med diffmottaker innkoblet bedre enn 10 - 15m. Og det merktes godt når jeg gikk på autopilot styrt fra GPS'en. Nå merker jeg ingen forskjell. Diffmottakeren streiket forøvrig sist sesong, så nå venter jeg bare på at EGNOS systemet kommer i drift til sommeren. Har nå ny kartplotter  

med EGNOS klar GPS. Da forventer jeg en nøyaktighet på 3 - 5m.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...