SeaMaster175 Startet 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2008 Hei! Hvordan er det DERE legger opp det elektriske når dere for eksempel har 7 lamper plassert på forksjellige steder? Bruker dere sånn "strømskinne", eller hvordan bør vi gjøre dette? Problemet er jo at det blir en så veldig tykk kabel frem til panelet... M/B Gamla Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 1.kobler du ALLE lampene ombord på en sikring ? Ryker denne, eller blir satt ut av spill,blir det svart. Skikkelig svart. 2.Står ALLE lampene på samtidig ? Jeg har iallefall 5 belysningskurser. Bruker automatsikringer,som også duger som bryter. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
SeaMaster175 Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Ja, så bør dele det opp i flere kurser ja. Kan vel da for eksempel dele det opp i lys kabin, lys toalett, lys uteplass etc.? Noen som har tegnet opp noen koblingsskjema, som vi kan få sett på? Har lyst til å tegne opp ett selv, men vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det... Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 (redigert) Går ut fra du har enpolt anlegg, og da kan du samle alle minusledningene på en skinne uansett hvor mange kurser du har. På plussiden kan du ha en skinne pr. kurs. Jeg anbefaler skikkelige skinner, det blir så mye enklere hvis man skal gjøre forandringer etterhvert. For lys ombord har jeg delt dette opp i følgende kurser Lys motor og lasterom dekkslys lys kabin lys bysse, toalett og lugar. Jeg samler minus på skinner som er praktisk plassert rundt omkring, og dette er minusledninger fra forskjellige kurser. Har prøvd å overdimensjonere minusledningene noe, fra samleskinnene går det 16 eller 25 kvmm til en større koblinskinne som går videre til batteriet med 70 kvmm kabel. Redigert 9.Mars.2008 av traust (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 PS jeg har prøvd å finne ut om det er greit å blande minus fra forskjellig kurser på en samleskinne, og har så langt ikke sett noen ulemper med å gjøre dette med enpolt anlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Thomas Nidelv 24 Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 Trenger man da å bruke rele til LED lys, eller kjøre direkte gjennom bryteren ? Sitér dette innlegget Link to post
nab Svart 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2008 LED bruker minimalt med strøm, så det er ingen grunn til å bruke noe ekstra rele. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 11.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Noen som vet om et greit gratisprogram til å tegne koblingsskjemaer? :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarles Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Noen som vet om et greit gratisprogram til å tegne koblingsskjemaer? Sjekk dette innlegget av Zach Sitér dette innlegget Min blogg på baatplassen. Link to post
Thomas Nidelv 24 Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Hvor mange watt kan det være på en kurs før man bør ha på et rele ? skal bruke Carlings brytere om det har noe å si... (Er det riktig å spørre på denne måten ? :-)) Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Om jeg ikke husker helt feil er en Carling bryter godkjent for 30 amp som skulle gi 360 watt. Men sjekke med leverandør. Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
roaldbj Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 I alminnelighet trenger man ikke å benytte rele hverken for lanterner eller innelys. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Noen som vet om et greit gratisprogram til å tegne koblingsskjemaer? :-) Hei. Har du forsøkt Google SketchUp? Det kan du få som gratisprogram litt enklere enn pro-versjonen. Her kan du også tegne i 3D, det er jo praktisk om du vil lage tegninger av hvor komponentene er plassert. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Prøvde det nå, men det virker ikke med Windows Vista. Hmm, se om jeg kanskje finner et annet program... Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Prøvde det nå, men det virker ikke med Windows Vista. Hmm, se om jeg kanskje finner et annet program... DesignWorks Express skal takles av Vista Last ned fra Download.com "Fordelen" med DesignWorks (Express eller Lite), er at det ligger et symbolbibliotek for båt i dokumentarkivet. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Prøvde det nå, men det virker ikke med Windows Vista. Hmm, se om jeg kanskje finner et annet program... Hei. Bruker selv XP, men det skal også virke med Vista. Her er hva Google sier: "What should I know about Google SketchUp and Windows Vista? As you may know, the latest version of Google SketchUp supports Windows Vista. However, there appear to be number of issues with SketchUp and Vista that you may want to know about. Hvis du går inn på download siden og søker på Vista vil du se at drivere til grafikkort bør oppdateres og noe flere tips. Håper du finner ut av det. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Nå har jeg fått lastet ned Sketch up! Noen som enkelt vet hvordan dette brukes? Hvor de forksjellige verktøyene er? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Noen som enkelt vet hvordan dette brukes? Hvor de forksjellige verktøyene er? Et par tips kan være nyttig og som kan anbefales. Gå inn på hjelp og velg QuickReferenceCard. Da vil du få opp en oversikt over de forskjellige tegn og hva de betyr. Hvis du haker av på lerning center vil du få tips undeveis, det kan være nyttig i starten. Så har vi også tutorials, start gjerne med introduksjon. her er det mye å velge mellom. Hvis du synes dette er for omfattende kan du jo bare gå i gang med å prøve deg frem. Har du brukt andre tegneprogrammer vil du etter hvert kjenne noe igjen. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Da har jeg begynt å tegne det opp:D Men en ting jeg lurer på. Kanskje jeg som har misforstått noe veldig her. Hvis jeg har en samleskinne på for eksempel lys i kabin, og her har eg fire lamper. Da kobler jeg alle plussene fra alle lampene på koblingsskinna og alle minusene på den negative koblingsskinna. Men fra den positive skinna skal det jo gå en ledning til panelet (bryteren). Denne bør jo være ganske tjukk, fordi det tross alt er fire lamper som er koblet på, eller tenker jeg helt feil? Hvis jeg har tenkt riktig og den kabelen skal være tjukk, så vil det jo bli problemer med å koble den til bryteren fordi det ikke er "plass" der. Hmm, ka dokker tru??? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Bra at tegningen er i gang. Det kan være nyttig å lage grovskisser med blyant først så det ikke blir så mange endringer på tegningen. Når du planlegger installasjonen lager du først en skisse over det du vil ha av lamper og andre ting. Når du er fornøyd med løsningene, kan du se på ledninger og hvor mye strøm som vil gå i disse. Så er valget om det skal være bryter på hver lampe, eller om du vil ha flere lamper på samme bryter. Når du har oversikten, kan du finne ut av lengde og tykkelse på ledninger. Etter hvert vil du se hva som er naturlig å koble sammen. Her er det en fordel å bruke kabelkalkulatoren her på BP. Som du vet er dette med tykkelse det bør være på ledningen avhengig av lengden på ledningen. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 (redigert) Da har jeg også prøvd meg litt på Design Works Express Jeg syns det virker ganske greit å bruke. Her er kretsskjemaet for den hjemmelagde "lensepumpevakta" som ble montert i fjor vår: Redigert: LEDen snudd til riktig polaritet Redigert 15.Mars.2008 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Arvid_A, jeg har ikke forutsetning for å vurdere om tegningen er korrekt. Derimot kan jeg si at tegningen var meget fin. Jeg forstod alle detaljene. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Jeg forstod alle detaljene. Flott! - og den virker også som forutsatt! Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Når nivåbryteren slår inn, får du et lydsignal (buzzer) og pumpen (motor) starter. Så kobler releet inn via dioden D, men hvorfor dette releet? Det er + 12 volt mellom begge relekontaktene. Releet vil være innkoblet så lenge nivåbryteren er sluttet. Så skal lysdioden tenne via dropmotstanden R, men på en standard lysdiode skal katoden ("pilsiden") kobles til minus. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 15.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Sitter å prøver litt forskjellige programmer. Noen som vet hvordan man for eksempel tegner en runding på Design Works Express? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.