Jump to content

Hvordan legge opp det elektriske?


SeaMaster175

Recommended Posts

Når nivåbryteren slår inn, får du et lydsignal (buzzer) og pumpen (motor) starter. Så kobler releet inn via dioden D, men hvorfor dette releet? Det er + 12 volt mellom begge relekontaktene. Releet vil være innkoblet så lenge nivåbryteren er sluttet. Så skal lysdioden tenne via dropmotstanden R, men på en standard lysdiode skal katoden ("pilsiden") kobles til minus.

Etter at pumpa har gjort jobben og nivåbryteren har koblet ut (brutt pluss til releet) vil releet holde seg aktivert over egen kontakt. Lysdioden vil dermed fortsette å lyse (egentlig en blinkende rød LED - Clas Ohlson art.nr. 36-1206) og varsle den som kommer ombord om at den automatiske lensepumpa har vært i funksjon. Denne varslingen resettes/kvitteres ut vha. reset-bryteren.

(og - ja, jeg klarte visst å snu LEDen feil veg på tegningen... Takk for tipset! - det er nå rettet opp :wink: ).

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post
Sitter å prøver litt forskjellige programmer. Noen som vet hvordan man for eksempel tegner en runding på Design Works Express?

Da må du bruke "New part", og tegne et symbol som du så drar inn i skjema. Jeg har brukt DW Lite en tid, men tror ikke du kan tegne ringer direkte i skjema. DW Express er i et tegneprogram for elektronikk, og jeg ser ikke behovet for å kunne tegne ringer i slike skjema. Antas å være forklaringen.

Link to post
DesignWorks Express skal takles av Vista Last ned fra Download.com

"Fordelen" med DesignWorks (Express eller Lite), er at det ligger et symbolbibliotek for båt i dokumentarkivet.

Har nå installert DesignWorks Express og testet en del. Dette er et supert program til å tegne skjema med.

 

Jeg førsøkte å laste ned båtsymbolene fra dokumentarkivet, men fikk ikke pakket de ut. Hvilket Zip-program brukte du til å komprimere filen med?

 

Da har jeg også prøvd meg litt på Design Works Express :smiley:

Jeg syns det virker ganske greit å bruke.

Her er kretsskjemaet for den hjemmelagde "lensepumpevakta" som ble montert i fjor vår:

Skjemaet var veldig oversiktlig og godt tegnet. Det er smart med en blinkende diode som viser at pumpen har vert i gang.

:seeya:

Link to post
Har nå installert DesignWorks Express og testet en del. Dette er et supert program til å tegne skjema med.

Jeg førsøkte å laste ned båtsymbolene fra dokumentarkivet, men fikk ikke pakket de ut. Hvilket Zip-program brukte du til å komprimere filen med?

...

Jeg bruker "Power File Gold" filbehandler hvor zip er integrert. Send IM med din e-postadresse, så sender jeg båtbibliotektet ukomprimert.

Link to post

Takk for svar!

 

Ser at bildet kanskje er litt lite og vanskelif å lese, men men...

 

Det jeg egentlig lurer på er størrelsen på ledningene som går fra koblingsskinnene og til bryterene. Hvordan størrelse vil være normal og bruke på disse? For eksempel for lanternene?

 

Vet at dette varierer, men va bruker dere?

Link to post
Takk for svar!

Ser at bildet kanskje er litt lite og vanskelif å lese, men men...

Det jeg egentlig lurer på er størrelsen på ledningene som går fra koblingsskinnene og til bryterene. Hvordan størrelse vil være normal og bruke på disse? For eksempel for lanternene?

Vet at dette varierer, men va bruker dere?

Bildet blir tydligere hvis du lagrer i gif-format (tror jeg).

Jeg bruker 1,5 mm2 fra bryterpanel til hver lanterne, og det er god margin i fht. forbruket på ca 1,5 amp. Sjekk nødvendig tykkelse med å bruke kabelkalkulatoren her på PB (obs lengde på kabel = pluss- og minuslederen tilsammen). Her er det sikkert mange synspunkter, f.eks. at du ikke skal bruke mindre enn 2,5 mm2 ombord uansett. Hvis du f.eks. finner at kabelen bør være 0,75 mm2 og bruker 1,5 mm2, bør du være sikker på at kabelen er ok. Og i så fall lite nødvendig å bruke 2,5 mm2.

Link to post

Tabell som viser kravene til dimmensjonering av kabel i fritidsbåt. Legg merke til at temperaturratingen på kabelen har betydning for hvordan den skal sikres og at klasse A og B kabel også har betydning for klamring.

NB! denne tabellen gjelder kun for DC.

Formel for beregning av spenningsfall skal benyttes i tillegg, og da spesielt når ledningsstrekkene er lange.

 

kabelkrav.gif

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
heisann, interresant.

 

hvilke komponenter er det brukt her? Tenker på diodene og releet. Er det en motstand der også?

R er en motstand og du kan velge blandt flere symbol for motstand hvis du ikke vil ha denne. I tillegg kan du lage dine egne symbol ved å redigere et eksisterende eller lage et helt nytt.

 

Når du kan "koblet" en ledning kan du flytte på komponentene og ledningen flølger med. I dokumentarkivet finner du flere symbol du kan laste ned og veiledning i bruken av programmet.

Link to post
Det jeg egentlig lurer på er størrelsen på ledningene som går fra koblingsskinnene og til bryterene. Hvordan størrelse vil være normal og bruke på disse? For eksempel for lanternene?

 

Vet at dette varierer, men va bruker dere?

Når det gjelder kvardat på ledninger vil jeg anbefale at du setter av tid til å lage en tabell over de enkelte ledninger. Noter hvor mange Watt lampene er på som ledningen skal gi strøm til og hvor lange ledningene må bli. Når du har det kan du bruke kabelkalkulatoren og avrund oppover når du havner på grensen mellom 2 kvadrat.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post
hvilke komponenter er det brukt her? Tenker på diodene og releet. Er det en motstand der også?

For dioden "D" kan du bruke hvilken som helst vanlig diode. Lysdioden "D1" er Clas Ohlson's art.nr. 36-1206. Den krever 5V/30 mA. Motstanden R i serie med denne er på 330ohm. Som relè kan du bruke nesten hvilket som helst 12V relè, f.eks. Biltema's art.nr. 42.301.

 

Jeg ser nå at det nedre "benet" på "buzzeren" ble hengende "i lufta" på tegningen. Det skal være koblet til minus/jord.

Link to post
  • 1 måned senere...

Ser helt klart et forbedringspotensiale for miit opplegg. Jeg har 3 lensepumper, med nivåvakt og røde lys dersom en pumpe aktiveres ...undergange.

 

Svakheten er bl.a. at jeg ikke har alarm, og ikke opplegg på flybridge ennå. Men regner med at dersom vann trenger inn i motorrommet, vil likevel pumpene ta unna uavhengig om jeg registrerer det eller ikke.

 

Men, opplegget skal videreutvikles.

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei

Jeg prøver å lage med flere lensevakter på en Buzzer og alarm som viser hvilken, men får berre ett felles lys for at det har blitt pumpet. Har noen forslag der en vil se hvilken som har gått? og tips til en god trykkbryter (til resett)?

:confused:

lensealarmer.jpg

Redigert av Ina (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Link to post

Hmm hvorfor får jeg ofte inntrykk at el opplegg i båt blir

 

1. Overdimensjonert med kabler tjukke som trosser og som henger dårlig i koblingspunktene??

2. Det lages "avanserte" opplegg som ofte er helt bortkastet og lager FLERE feil kilder??

Pluss mye annet dill som funker til tider..

 

I båtene jeg har hatt har det ofte hvert en Petter smart ombord og koblet i hytt og gevær.

I alle båtene så har driten blitt røsket ut og lagt opp med minst mulig dill og streng disiplin i forhold til kabel størrelser..

Er det bare jeg som har på følesen at enkelte kobler seg ut i pereferien??

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...