knutza Startet 9.Mars.2008 Del på Facebook Startet 9.Mars.2008 (redigert) Lurer på hva de ulike bokstavkombinasjonene står for, og når kan de brukes foran båtnavnet? S/Y har jeg forstått står for Sail yacht, men er det noen begrensinger i størrelse på båt før den kan kalles Yacht? Er det det samme for S/B, M/S osv. Noen som har en oversikt over de ulike forkortingene og når de skal brukes? Kan jeg uten videre kalle pioner jolla for M/Y (motor yacht)? Og til slutt et spørsmål som er litt OT: marinens fartøy har KNM (kongelige norske marine) foran navnet, hva skjer om kongen dør og vi får dronning? vil det da hete DNM (dronningens norske marine)? Redigert 9.Mars.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Er ikke m/s motor ship og d/s er damp ship. Hva med S/S?? S/S Norway..... Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Den hadde jeg ikke tenkt på, S/S har forhåpentligvis ikke noe med Adolfs usympatiske gjeng å gjøre???? Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Var dem så usympatiske da? Værre med GPU. Russernes svar på SS..... Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Hei S/S Steam ship Sitér dette innlegget Link to post
enter4u Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Hmmm! Var S/S Norway et steam ship??? Damp??? Neppe.... Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 (redigert) Hmmm! Var S/S Norway et steam ship??? Damp??? Neppe.... Yes. Turbin drevet på steam tar jeg ikke mye feil. Og flere fyrkjeler. Fytti rakkern for en jobb de gutta hadde. Skal en være noe pirkete så går grensen for S/Y på 45 fot og 1 tomme. Og der ligger S/Y SEBI innenfor . NIS og NOR, samt likesinnende registreringer avgjør hva du kan anvende. Og forsikringen i noen tilfeller. Etterpåsleng: M/Y = MyYacht Redigert 9.Mars.2008 av jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
ThorU Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Dette har vært oppe før... Her... Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 (redigert) Har blitt diskutert før, ble vist enige om denne liste . Arne Kjetil Redigert 9.Mars.2008 av Droll (see edit history) Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 MST = Mulit Purpose Shuttletanker Var ikke denne noe mer tvilsom på listen ? Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
knutza Svart 9.Mars.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Har jeg forstått det riktig at det er opp til hver enkelt båteier å definere hvilken forkorting man skal bruke? Trodde at det var et system i dette Har også sett at noen har S/B foran navnet, antar at det betyr sail boat???? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 (redigert) Hva kaller man en seilbåt på 28 fot? S/Y eller S/B? Redigert 9.Mars.2008 av LAKA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Wikipedia mener at Sailing Yacht begynner på 32-35 fot - og oppover. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Jawik Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Har jeg forstått det riktig at det er opp til hver enkelt båteier å definere hvilken forkorting man skal bruke? NIS og NOR, samt likesinnende registreringer avgjør hva du kan anvende. Og forsikringen i noen tilfeller. At benevnelsene anvendes i hytt og pine blir ikke det samme som at det er godkjent. S/B - hva er dette for noe ? Selvkonstruert... Wikipedia mener at Sailing Yacht begynner på 32-35 fot - og oppover. Måtte du avsløre meg så tidlig på kvelden . Nå prøvde jeg å sette en standard som passet til vår båt og ikke naboens . En annen side ved disse benevnelsene og Wikipedia er hvor har Wikipedia fått sin info fra. Alle vet, og de fleste har erfart, at uansett hva en putter inn på en HD - så kommer det samme ut igjen via skjermen i de tusen hjem. "Man made all the word" Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Sjarkens venn Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 M/K = Motor Kutter Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Hva er forkortelsen på atomdrevne fiskebåter ? Det var for noen år siden en Tysk atomdervet fiskebåt som jeg tror het "Otto Han" Ser ut som atomdrevne fiskebåter er glemt på lista ? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 Skipet Otto Hahn, oppkalt etter en kjent tysk forsker, var vel et lasteskip og ikke et fiskefartøy; http://www.radiationworks.com/ships/nsottohahn.htm Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
fiskebat Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 N S var faktisk glemt på lista , att jeg husket den som fiskebåt og ikke lastebåt som nok er rikktigere, tror jeg skyldes at den behøvde store støtteordninger. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 9.Mars.2008 Del på Facebook Svart 9.Mars.2008 RS er redningskøyte. Taubåter pleier ofte å bruke TUG forran. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.