Jump to content

Hva betyr s/y, og liknende, foran båtnavnet?

knutza

Recommended Posts

Lurer på hva de ulike bokstavkombinasjonene står for, og når kan de brukes foran båtnavnet? S/Y har jeg forstått står for Sail yacht, men er det noen begrensinger i størrelse på båt før den kan kalles Yacht? Er det det samme for S/B, M/S osv. Noen som har en oversikt over de ulike forkortingene og når de skal brukes?

Kan jeg uten videre kalle pioner jolla for M/Y (motor yacht)?

Og til slutt et spørsmål som er litt OT: marinens fartøy har KNM (kongelige norske marine) foran navnet, hva skjer om kongen dør og vi får dronning? vil det da hete DNM (dronningens norske marine)?

Redigert av knutza (see edit history)
Hmmm! Var S/S Norway et steam ship??? Damp??? Neppe....

Yes. Turbin drevet på steam tar jeg ikke mye feil. Og flere fyrkjeler. Fytti rakkern for en jobb de gutta hadde.

Skal en være noe pirkete så går grensen for S/Y på 45 fot og 1 tomme. Og der ligger S/Y SEBI innenfor :flag:.

NIS og NOR, samt likesinnende registreringer avgjør hva du kan anvende. Og forsikringen i noen tilfeller.

Etterpåsleng: M/Y = MyYacht

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Har jeg forstått det riktig at det er opp til hver enkelt båteier å definere hvilken forkorting man skal bruke?

NIS og NOR, samt likesinnende registreringer avgjør hva du kan anvende. Og forsikringen i noen tilfeller.

At benevnelsene anvendes i hytt og pine blir ikke det samme som at det er godkjent. S/B - hva er dette for noe ? Selvkonstruert...

Wikipedia mener at Sailing Yacht begynner på 32-35 fot - og oppover.

Måtte du avsløre meg så tidlig på kvelden :smiley:. Nå prøvde jeg å sette en standard som passet til vår båt og ikke naboens :wink:. En annen side ved disse benevnelsene og Wikipedia er hvor har Wikipedia fått sin info fra. Alle vet, og de fleste har erfart, at uansett hva en putter inn på en HD - så kommer det samme ut igjen via skjermen i de tusen hjem. "Man made all the word"

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...