Jump to content

zip code USA handel Raymarine E80

Otto R

Recommended Posts

Det er merkelig at amerikanerne enda ikke har skjønt at resten av verden ikke bruker zip-code. I feltet for by pleier jeg å sette postnummer foran stedsnavnet, zipkoden pleier jeg å fylle ut med postnummeret mitt + en 0 eller ett annet tall, det pleier å gå greit. Postvesenet i Norge finner greit ut av det. Velger selv billigste fraktalternativ, pleier å ta ca ei uke. Det er i Norge det tar tid. Når pakken ankommer Norge får du et skjema fra Posten (godssenter heter det vel?) hvor du velger hvem som skal fortolle varen for deg, dette må du fylle ut og returnere til Posten. Har opplevd at det har gått 14 dager fra pakken ankommer Oslo til den er hjemme hos meg. Selv om varen er tollfri, så må du betale ett fortollingsgebyr, tror posten nå tar ca 200,- for det.

Lykke til med handelen!

May-Brith

Når man kjøper ting som skal sendes til Norge, kan det være lurt å sende en epost hvor du spør om frakt etc. ikke alle amerikanske nettbutikker sender til Europa.

Hvis det blir tollklareringsgebyr, er det fordi verdien inkl frakt er over kr 200. Da må man også betale norsk moms, selv om varen er tollfri.

Men her var det altså snakk om levering til en adresse i USA, og da er zip det samme som amerikansk postnummer.

Redigert av La Digue (see edit history)

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

...varer skal sendes til adresse i USA. Får spørmål om zip code ? Hva er det ?

Det spørres også om shipping metode; ground( er det levering per bil ) ? , 3 day- er det 3 dagers levering ?

Adressen din i USA har et postnummer=zip code. F.eks. har JetCarrier postnummer NJ 07036. På nettsteder hvor du skal fylle inn zip code bruker du da 07036. Hvis leveringsadressen din i USA er i samme stat som nettbutikken vil det da påløpe amerikansk moms=VAT. Zip code brukes ofte også for å beregne fraktkostnaden.

Shipping metode=ground vil si billigste frakt med bakketransport innenfor USA. Har aldri opplevd at dette tar mer enn ca. 4-5 dager, selv fra ene enden av landet til den andre. Du får også et sporingsnummer= tracking number hvor du kan gå inn på UPS sin hjemmeside og spore pakkens gang underveis frem til levering. Fungerer supert.

.... Det er i Norge det tar tid. Når pakken ankommer Norge får du et skjema fra Posten (godssenter heter det vel?) hvor du velger hvem som skal fortolle varen for deg, dette må du fylle ut og returnere til Posten. Har opplevd at det har gått 14 dager fra pakken ankommer Oslo til den er hjemme hos meg. Selv om varen er tollfri, så må du betale ett fortollingsgebyr, tror posten nå tar ca 200,- for det.
Det stemmer at det tar tid enkelte ganger, men det er også enkelte speditører som er kjappe. La inn bestilling på kartplotter + diverse en onsdag kveld for noen mnd. siden. Hadde litt mailkorrespondanse med en dame vedr. frakt og noen detaljer ila. torsdagen. På søndag kveld sto det en fyr på døra med hele pakken! Speditør var UPS som antakelig har "tollrett" selv (er det "TVINN-deklarering" det heter?

En annen ting er at en kan speede opp behandlingen i norge betraktelig ved å gå inn å nett og forhåndsgodkjenne at posten foretar tollklarering. Da slipper en postgang med forespørsel som skal returneres osv.

En annen ting er at en kan speede opp behandlingen i norge betraktelig ved å gå inn å nett og forhåndsgodkjenne at posten foretar tollklarering. Da slipper en postgang med forespørsel som skal returneres osv.

Fint om du kunne poste en link til dette, har rota rundt både på postens og tollvesenets hjemmesider, uten å finne det (eller rettere sagt hvordan en gjør det).

May-Brith

Takk for informative svar, man er jo litt skeptisk første gang man handler på nett fra USA.

Inntrykket fra andre her på siden er vel at det er seriøse firma, det er Boatersland jeg handler fra denne gang.

Ser fram til litt sol og sommer i Florida !

Noen som har noen kjekke båtbutikker å anbefale eller andre opplevelser for den saks skyld, vi drar bort og besøker min datter i Disneyworld. :flag:

Ååhh, du bør unne deg en dag på vannet med en chartret fiskebåt. Grom båt, heftig kjøring, og fisk langt større enn vi kan drømme om her hjemme. Se f.eks. http://www.floridafishing.com/ eller http://outdoorsbest.zeroforum.com/zeromain?id=1 eller http://www.thehulltruth.com/ for litt inspirasjon. Kan bli en uforglemmelig tur. Men, Disneyworld og Epcot og Seaworld og sånn er jo greit det også i passe doser....

Edit: snublet akkurat over denne charter-kapteinen, hvor bikini-girls er spesifisert i prislisten med $150 per stk per dag - Hmmm..... http://www.capndavescharters.com/index.html

Redigert av Stevens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...