Grimsøy Taule Startet 9.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2008 Har stevnbeslag uten cutlesslager i , det er to spor i det innvendig. Skal det være pakninger av noe slag her mon tro Har ikke hull i beslaget som antyder at det er vannsmurt på noe måte. Er et gammelt beslag ant.. Sitér dette innlegget Link to post
Hank Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Sporene kan kanskje tyde på at det har vært en vannsmurt foring der før. Det finnes båter med litt uvanlige løsninger der. Min egen har et cutless lager som nesten lar seg løfte ut med fingrene når man har fjernet et lite beslag på utsiden. Skiftet det vinter - meget enkelt. Lageret er bare ca 8-10 cm langt.. Det er altså cutlesslager uten stevnhylse. Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2008 Jeg har samme motor med original Marna propellanlegg, så jeg tror vi har samme stevnhylse. På min sitter det en messinghylse inni stevnhylsa. Denne har to spor som det skal være to o-ringer i. Denne messinghylsa var hos meg "pakket inn" i talgpakning og dette var da satt fast med en stor mutter med tilhørende låsemutter. Jeg fikk vite av en kollega som hadde vært borte i disse i gamle dager at hele hylserøret skulle fylles med gris.. Jeg har ikke sett disse akselhylsene noen annen vei, heller ikke hørt om noen som har hatt de, så det er det eneste informasjonen jeg har.. (Det kommer til å gå med en del gris dersom dette skulle stemme..) Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Grimsøy Taule Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Det stemte det Det skulle være to o-ringer i hylsa og hylsa kunne ikke fettes "nok" sa Marna i Mandal... Hva slags propell har du på din motor? Sitér dette innlegget Link to post
Belgarath Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Vet ikke helt egentlig, det eneste tallet som sto på den var "19,5" men det er ikke nitten tommer, derimot er hver vinge 19,5 cm lang... Den er nok like gammel som motoren ('74), Olle Terjesen på Winrace sa det var skjeldent å se gamle bronsepropeller lenger.. Sitér dette innlegget MVH Ole B ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- '78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.