Jump to content

stevnhylse uten cutless..

Grimsøy Taule

Recommended Posts

Sporene kan kanskje tyde på at det har vært en vannsmurt foring der før. Det finnes båter med litt uvanlige løsninger der. Min egen har et cutless lager som nesten lar seg løfte ut med fingrene når man har fjernet et lite beslag på utsiden. Skiftet det vinter - meget enkelt. Lageret er bare ca 8-10 cm langt.. Det er altså cutlesslager uten stevnhylse.

cutless2.jpg

reassembled2.jpg

Jeg har samme motor med original Marna propellanlegg, så jeg tror vi har samme stevnhylse. På min sitter det en messinghylse inni stevnhylsa. Denne har to spor som det skal være to o-ringer i. Denne messinghylsa var hos meg "pakket inn" i talgpakning og dette var da satt fast med en stor mutter med tilhørende låsemutter. Jeg fikk vite av en kollega som hadde vært borte i disse i gamle dager at hele hylserøret skulle fylles med gris.. Jeg har ikke sett disse akselhylsene noen annen vei, heller ikke hørt om noen som har hatt de, så det er det eneste informasjonen jeg har.. (Det kommer til å gå med en del gris dersom dette skulle stemme..)

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Vet ikke helt egentlig, det eneste tallet som sto på den var "19,5" men det er ikke nitten tommer, derimot er hver vinge 19,5 cm lang... Den er nok like gammel som motoren ('74), Olle Terjesen på Winrace sa det var skjeldent å se gamle bronsepropeller lenger..

MVH Ole B

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

'78 HB 21 m/Marna MB10A - '91 Volvo 945 aut

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...