Nils1 Startet 10.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Mars.2008 Er det noen her som har feks Askeladden 535 og som er plaget med at det kommer vann i dobbeltskroget ( under dørken ) i båten ? Båten er sjekket av verksted uten at noen feil er funnet. andre som har lignende problemer ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Hadde en Askeladden 525 Excel tidligere, som jo har samme skrog som den du nevner.(535). Var veldig plaget med vann som randt inn der batterikablene gikk gjennom skroget bak ved siden av motoren. Der var jo ei gummipakning, men hvis det regnet mye, så fulgte regnet kablene og inn i båten . Dette vannet måtte stadig tørkes opp, ellers havnet det vel tilslutt helt nede i mellomskroget.Jeg vurderte og kutte ut et hull bak nede i dørken slik at jeg kunne komme helt ned til bunnen med ei fille etc for å tørke opp vannet. Nå ble ikke dette aktuelt siden jeg byttet båten inn i en Explorer 605. Denne er foresten åpen helt ned i kjelleren bak så der er både elektrisk og manuell lensepumpe montert. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 (redigert) Vel, jeg har littegran vann jeg tapper ut hver høst fra min 505. Anslår 10 liter, eller noe sånt. Ligger båten din i saltvann? I så fall kan du ta en smak på vannet for å finne ut om det kommer ovenfra eller fra undersiden. Hos meg er det saltvann, og jeg mistenker noen skruer som "stipler" fast ledningnen til ekkoloddet - det ser ut som de muligens er skrudd inn uten bruk av silikon. Jeg har ingen indikasjoner på at regnvann kommer inn i den doble bunnen. På min (tidligere) GH14, derimot.... R. Redigert 11.Mars.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 11.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 (redigert) Takker for svar Ronald og LM605 Har smakt på vannet - og det er ferskvann - uten tvil. Har fått montert aut lensepumpe fra leverandør - så denne tar jo vannet ut - men det er jo likevel irriterende. etter en uke med regn - tipper jeg det kommer inn ca en bøtte.. Her er pumpen - noen som kjenner merket ? Det ligger helt nede i bunnen - og når jeg går helt akter i båten renner det bak - og pumpen starter som den skal . Så du byttet til 605 Ronald ? er du fornøyd med den ? Har vært inne på tanken - er jo en god del romsligere den - har du noen "vannplager " der da ? hadde en 505 før denne - der var det tørt som ørken - etter endt sesong Redigert 11.Mars.2008 av Nils1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Stevens Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Jeg hadde en Ibiza hvor jeg måtte pumpe ut en halv- til en liter i uka. Fant absolutt ingen lekkasjer noe sted. Fikk beskjed om at dette var normalt, og at det var kondens som ble dannet mellom skrogene. Sitér dette innlegget Link to post
TheUrgeMan Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Hei. Jeg har en Askeladden 525 Excel 2007 modell, og hadde akkurat samme problem. Leverandør har i vinter vinter montert pumpe som på din båt, og hatt av fenderlist og tettet mellom øvre og nedre del av skroget. Var vist ett kjent problem. Blir spennende å se om den er tett i år. Var ferskvann som var i min.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Jeg hadde en Ibiza hvor jeg måtte pumpe ut en halv- til en liter i uka. Fant absolutt ingen lekkasjer noe sted. Fikk beskjed om at dette var normalt, og at det var kondens som ble dannet mellom skrogene. Høres veldig mye ut at det kan kondenseres opptil en liter vann i uka, for at det skal gå an så er det ganske store luftmengder som må skiftes ut... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Stevens Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Vel, det er mulig jeg anslår helt feil på den mengden, men vi gjorde det til en rutine å pumpe et 1-2 tak hver gang vi kom til havna. Som regel kom det litt vann men ikke alltid. Vannet vi pumpet ut var ferskvann, så det kom nok ikke utenfra. Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Hei. Jeg har en Askeladden 525 Excel 2007 modell, og hadde akkurat samme problem. Leverandør har i vinter vinter montert pumpe som på din båt, og hatt av fenderlist og tettet mellom øvre og nedre del av skroget. Var vist ett kjent problem. Blir spennende å se om den er tett i år. Var ferskvann som var i min.... Hm -- kanskje de burde tatt en sjekk på fenderlisten ja - takk for tips :-) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Vanninntrenging mellom overbygg og skrog (bak fenderlista) er jo en kjent plass for lekkasje. Det var det første forhandler spurte om jeg hadde sjekket i forbindelse med vann i bunnen på min Askeladden excel.Nå viste det seg jo at det kom inn en annen plass, men der kan naturlighvis ha kommet noe den veien i tillegg. Nå var det vanskelig og sjekke det på grunn av dobbeltskroget hele veien i min Excel 525. Kan i tillegg legge til at i min nye 605 Explorer kommer det også inn litt vann en eller annen plass ,,for lensepumpa starter automatisk av og til, men det er ikke store mengdene. Der var også en liten vanninntrenging bak fenderlista i kabinen, så jeg sprøytet inn litt silikon fra innsiden der jeg så vannet piplet inn. Det har vært helt tett i ettertid. Så det er jo tydelig at det er et problem med mange nybåter. Det går vel for fort i svingene hos en del fabrikanter! Sitér dette innlegget Link to post
Nils1 Svart 12.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Mange interresante tilbakemeldinger her. Kan muligens være et problem på en del båter dette ? Kan det kalles slurv fra produsent sin side ? Skal vel neppe være slik ? Eller er vi blitt for godt vant med at alt skal være helt perfekt ? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Det har vel egentlig altid vært et problem. Har sjøl hatt båt i 30-40 år, og har vel mer eller mindre opplevd at det kommer vann inn de utroligste plasser på flere nye snekker jeg har hatt, i tillegg til 4stk. nye Askeladdenbåter de senere år. (435 lite, 475 freestyle,525excel, 605explorer).Det er klart at hvis det regner og blåser mye , så vil regnet altid komme inn i åpne sprekker ,(vindskjerm,under små kalesjeåpninger,mellom overbygg og skrog, følger diverse kabeler og gjennomføringer i forbindelse med outboardmotor etc. Så det er egentlig utrolig hvor mange plasser f,eks. regnvannet kan finne veien inn i en båt.Det er jo naturlighvis ikke noe man skal godta i en ny båt, men personlig har jeg ikke brydd meg så mye om det når det er kun meget små mengder. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 (redigert) Hadde samme problemet på min Yamarin 5940. Der kom faktisk vannet inn gjennom noen kalesjeknapper som var naglet fast (med hul nagle) stede for skrudd. Forøvrig - noe kondensvann vil alltid danne seg i denne typen skrog, men ikke litervis på noen dager. Etter at jeg fant lekkasjen (som lett ble fikset med sikaflex) opplevde jeg på høst og vår at det kom ca. 1 "øsekar" i løpet av et par uker. Men i sommermånedene tilnærmet ingenting. Redigert 12.Mars.2008 av terron (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Kan det kalles slurv fra produsent sin side ? Skal vel neppe være slik ? Eller er vi blitt for godt vant med at alt skal være helt perfekt ? Slurv, JA! NEI, skal ikke være slik! Ingenting er vel perfekt, men tør påstå at den type lekkasje burde være unødvendig! Men om det har noen særlig praktisk betydning er vel en annen sak når vi snakker om så små mengder? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.