Jump to content

Montering av Roterende Vifte i salong luka

skage

Recommended Posts

Vurdere og kjøpe en slik selroterende (rotorventil A4 Maritim)vifte somjeg skal montere i luka over salongen i båten.

B 39c.

Er det lurt og sete en slik sak som "stikker" opp over luka der. Tenker på det rent praktiske vedrørense tau- oppevaring av div gummibåter/kano/leker annet som ofte blir plassert der under seilas.

Om "vi" konkluderer med at det kunne vært lurt er det uproblematisk for konstruksjonen og lage dette hullet i luka/plastlaminatet?

Når det gjelder tettheten vedrørende overskylling av sjø skal dette vistnok være godt nok.

Takker for innspill.

Redigert av skage (see edit history)

Hva med en "Day and night" vifte fra Nicro,de tidligere modellene gikk ikke lenge på batteriene om natten,men de nye modellene har større solceller og lader bedre.De kan stenges fra innsiden hvis du får mye sjø over båten.Vanlig regn og litt sjøsprøyt trenger ikke gjennom ventilen.

Tror ikke de nyeste Nicroviftene selges i Norge,jeg bestilte fra USA. De skifter ut all luften ombord flere ganger om dagen.

Har vurdert dette men tror at disse roterende viftene er overlegne når det gjelder ventilasjon.

Men om det er lurt og montere noe som stikkert opp der og derfor smartere og sette på en slik laftbyggende vifte er godt mulig. Responsen og konkluksjonen her vil avgjøre valget.

Har Nicrovifte i kahyttaket på min båt. Går "bestandig", Ikke sjenerende støy og lite "båtlukt". Har ikke opplevd at skjøter eller fall har hektet i denne. Lekker heller ikke vann ved sjø eller regn, bare hvis jeg bruker slangen eller h.trykkspyleren litt uforsiktig.

Denne roterende viften du tenker på, roterer den i vindstille?

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Jeg har til nå hatt to slike:

http://maritim.no/product.aspx?id=13203&am...upkey=009002020

En over lugaren og en over styrhuset. KATASTROFEPROSJEKT!

Det er ALLTID kondens på vinduene og klamt/fuktig inne i båten. Nå skal det sies at takene har lekket som siler etc, og at disse nå blir skiftet ut og at båten blir helfuget!

Men jeg er ikke imponert over disse kjipe ventilene...

Noen andre triks? F.eks. kun over styrhuset - kanskje på bakveggen veldig høyt oppe?

Antar du er klar over at det er en Åpne-lukke mekanisme på disse ! :lol:

Ellers er det viktig at de er riktig montert. Dvs full åpning på dreneringen ut av hullene på siden (oppnås med å klippe vekk "plastsilen" som ikke gjør annet enn å holde igjen skitt som skal ut).

Sika på monterings-skruene - ellers kommer vann inn fordi hodene blir stående under vann fra tid til annen ! :eek:

Konstruktøren har nok hatt bedre dager - men med disse mod'ene hjelper det.

Hos meg fungerer de aldeles utmerket - ikke en dråpe inn !

-koh :diving:

Redigert av koh (see edit history)

I forrige båt (Yamarin 7440) var den en solcelledrevet ventil. Denne fungert, men det ble mye lyd, dette er jo en liten båt så du lå nært den, men den gikk ikke ann å stanse og det var irriterende, du måtte legge noe over ute for å få den til å stoppe. Ville ikke hatt en slik igjen, den var dog flat og tau ville ikke hektet på den...

Ca sånn som denne. Ser den koster 494 hos Maritim så du jakter nok på noe litt mer avansert forstår jeg...

539200.jpg

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei,

Jeg hiver meg innpå igjen. Har en 3 kabiners båt. En for og en akterkabin med Nicro solcelleventilatorer som trykker luft inn i kabinene. Så har jeg en rotorventil i midtkabin som suger luft ut. Mao på dagtid går alltid solselleventilatorene og så snart det er det minste vindpust går rotorventilen. Jeg har motorbåt så jeg har ingen erfaring med at ventilene har blitt overspylet med vann på samme måte som det kan bli i en seilbåt. Men jeg har vært ute i vær hvor sjøsprøyten har stått over båten og ingen av ventilene har lekket vann. Så hajeg også vasket båten med hageslange og da lekker nicroventilene mer en rotorventilen.

Nicro viftene kommer med både utsug og innblåsningspropell.En vifte foran med utblåsning og en akter med innsug holder båten tørr og luktfri.Viftene byttes om på noen sekunder.

Hvis viften ikke går på grunn av at batteriene er døde er det fremdeles luftgjennomstrømming. Har forsøkt billigutgaven til Biltema og C.O. ,men det var dårlige greier.

Hvis du venter dårlig vær eller skal spyle båten så er det enkelt å stenge ventilene fra innsiden.

Elfa har tidligere solgt en solcellevifte med to batterier for nattdrift,men dimensjonene på vifta er mye større enn hos Nicro.

I forrige båt (Yamarin 7440) var den en solcelledrevet ventil. Denne fungert, men det ble mye lyd, dette er jo en liten båt så du lå nært den, men den gikk ikke ann å stanse og det var irriterende, du måtte legge noe over ute for å få den til å stoppe. Ville ikke hatt en slik igjen, den var dog flat og tau ville ikke hektet på den...

De nye Nicroviftene har av/påbryter innvendig.

Telmo Controll

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Da er det nok lekkasjer som er ditt problem, ikke ventilene! Jeg har også to slike, og båten holder seg tørr og fin innvendig. Hadde fuktproblemer i forlugaren en periode, men det viste seg å komme fra en lekkasje i fordekket. Når båten er tett, fungerer disse to Electrolux ventilene helt utmerket!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

VENTILATOR STÅL

4231-02

Ventilator for montering på dekk. Selvsugende. Kan stenges med et håndgrep.

Utv. diam: 200mm

Hulldiameter: 90mm

Høyde over dekk: 60 mm

Farge: Blank

Deksel i stål

Denne ventilatoren fra MARITIM som det henvises til, er selvsugende. Noen som kan si hvilken retning de mener - INN / UT ?

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg har også lyst på en slik vifte. Disse er lite vanlig på fritidsbåter men mer eller mindre standard på yrkesbåter. Har en filosofi med å prøve å se hva de proffe gjør der dette er mulig. Men ble advart av en som mente slike ventiler kunne være ukultur på seilbåt ettersom vann over dekk ville komme inn ettersom de ikke er stengbare.

• 1 år senere...
De nye Nicroviftene har av/påbryter innvendig.

Telmo Controll

Jeg har Combo 12V/Solar art.nr.: 041101402 Rustfritt stål som jeg skal montere nå, men det følger ikke med monteringsskisse!!

Kan ikke se at det er noen naturlig måte å feste denne på (utvendig) enn å lime den med sika el.lign.

Kan noen beskrive hvordan dette gjøres?

Klikk på telmo og se på side 14 av 20 (eller side 224)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...