mewa 2 Startet 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2008 HVA SLAGS SPRIT SKAL JEG BRUKE PÅ KOKEAPPARATET DET STÅR I EN BAYLINER HELST NOE SOM ER LUKTSVAK ELLER LUKTFRI HÅPER NOEN JAN GI MEG ET GODT SVAR HILSEN Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Vi hadde Origo spritapparat i forrige båt. Vi fant aldri noe brennstoff som var luktfri. Testet flere forskjellige typer, men alle resulterte i en spesiell lukt i båten som det var vanskelig å lufte ut. Det endte med at vi solgte Origoen og kjøpte gassapparat i stedet. Mye raskere - og luktfritt! Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Du kan bruke fin fyr som du får kjøpt på båtbutikker og div bensinstasjoner. Jeg er også enig i at det ikke blir luktfritt og i min båt var det faktisk verst når apparatet ikke var påtent. Hvis du skal lage mye mat i båt er det nok bedre med en gassinnstallasjon. mvh Jon Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Hei, og velkommen hit! Til Origo kan du bruke rødsprit (gir endel lukt), men de aller fleste (også meg selv) anbefaler noe som heter "Fin Fyr" Fåes i de fleste båtutsyrs sjapper, hytteutstyrsbutikker og campingvognforhandlere. P.s. Husk å ikke bruke "Caps Lock" ekke helt lov. Blir som å rope i folketrengselen, her får du stort sett svar kjapt uansett Mvh Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Fin Fyr heter vesken. Sitér dette innlegget Link to post
terron Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Har meget gode erfaringer med origokjøkken og finfyr. Men mange bruker ikke gummipakninger over "åpningen" når kjøkkenet ikke benyttes. Og da vil spriten fordunste og spre lukt i båten. Om det er et gammelt "kjøkken" ville jeg også få ettermontert "flammespredere". Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 11.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 HAR IKKE LYST TIL Å TA DET UT DET ER SÅNN AT DET OGSÅ GÅR PÅ LANDSTØM + STRØMAGGREGAT SOM ER ORGINALT I FRA FABRIKK HILSEN Mewa 2 Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Kjøpte nytt origo 3000 ifjor,iår skal det ut.Brker fin fyr, men det lukter ganske ille alikevel.Vår står jo nede i cabinen så det forsterker vel lukta litt når det ikke blir så god lufting,men det er så ille at jeg blir kvalm og får vondt i hue. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 HAR IKKE LYST TIL Å TA DET UT DET ER SÅNN AT DET OGSÅ GÅR PÅ LANDSTØM + STRØMAGGREGAT SOM ER ORGINALT I FRA FABRIKK HILSEN Mewa 2 Noen har lenger oppe i tråden henvist deg til at det her som ellers på Internett ikke er akseptert å skrive bare i CAPS-LOCK. Du er ganske ny her, derfor ser vi gjennom fingrene, men i fremtiden skriv uten bruk av CAPS-LOCK. :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 HAR IKKE LYST TIL Å TA DET UT DET ER SÅNN AT DET OGSÅ GÅR PÅ LANDSTØM + STRØMAGGREGAT SOM ER ORGINALT I FRA FABRIKK Mulig jeg misforstår hva du skriver, men mener du at Origo går på landstrøm så er ikke det tilfelle. Origo er helt uavhengig av strøm, enten det er fra båt eller land. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Bruker også Origo3000 med Fin Fyr og uten at vi er plaget av lukt. Langt værre med all den billige dieselen som båtene rundt oss forbrenner! hilsen ex-røyker med sensitiv nese! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frøken Fryd Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Mulig jeg misforstår hva du skriver, men mener du at Origo går på landstrøm så er ikke det tilfelle. Origo er helt uavhengig av strøm, enten det er fra båt eller land. Origo på amerikanske båter går både på sprit og landstrøm (110v) Sitér dette innlegget Link to post
jm Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Har en Origo 3000. Bruker rødsprit. Har aldri hatt luktproblemer. Den fungerer meget fint. Men som en skriver tidligere: Det er viktig å legge på gummitettningene på beholderne etter bruk, for å hindre lukt. Sitér dette innlegget Link to post
scania Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Bruker gummmin jeg også.samboeren min merker ikke noe mens jeg får som sagt vondt i huet.hilsen en til med sensetiv nese Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 (redigert) Vi fyrer vår Origo med fin fyr eller ei tilsvarende svensk væske. Den eneste lukta vi er plaga med er svettelukta til kokken (dvs. undertegnede). Redigert 11.Mars.2008 av Sjekteeier (see edit history) Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
BMP Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 har hat Origo 3000 i tidligere båt men den ble hevet ut pga lukt og utrolig dålig efekt. Er absolut det dåligste kokeapparatet jeg noengang har hat og jeg har hat mange. Sitér dette innlegget Link to post
Elmer Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Har flere års erfaring med Origo. Først med 3000 i gamlebåten og nå 6000 (med stekovn) i ny båten vår. Jeg bruker rødsprit fra Biltema og har overhodet ikke problemer med lukta. Det har nok absolutt med hvor sensitiv nese en har. Jeg merker ingen lukt når apparatet ikke er i bruk og jeg bruker ikke gummipakningene. Forøvrig vil jeg rose origo opp i skyene. Apparatet er mer enn effektivt nok og prinsippet er jo så herlig enkelt at rett og slett ingenting kan gå i stykker!! Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Som om jeg skulle ha skrevet det selv - ville bare føye til at det er vel den eneste komfyrtype som hverken bruker strøm eller brensel under trykk. Sitér dette innlegget Link to post
mewa 2 Svart 11.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 beklage det med capslocken Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Origo på amerikanske båter går både på sprit og landstrøm (110v) Heisan, det var nytt for meg. Bare av vitebegjærlighet; - hva brukes strømmen til, å tenne spriten antar jeg? Hvordan er dette konstruert rent praktisk? Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Vår Origo heter 3600E, og har i tillegg til spritbrenneren helt alminnelige varmeelementer som bruker 230 V. Vi bruker Fin fyr på tur, og elektrisitet ved tilgang på landstrøm. Fin fyr gir ikke lukt som min sensitive nese ikke liker. Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 - hva brukes strømmen til, Strømmen brukes til å varme de elektriske elementene. Spiralformede kokeplater. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Håp Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Bland 10% vann i rødspriten så forsvinner det meste av lukten. Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Jeg bruker Origo Heat Pal, kan vel kanskje ikke sammenlignes, men brukte her tidligere ren rødsprit og var litt plaget av lukt og litt soting. Med 10% vann forsvant både lukt og sot! Litt utenfor: Måtte le litt av ovennevnte kommentar fra han som brukte gummi uten at samboeren merket noe, men at han fikk vondt i hodet. Trodde dette var andre veien, jeg... Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
mewa 2 Svart 11.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 noen kokeapparater på amerikanske båter går også på 110 v.strøm det er elektriske varmeelementer i tillegg til sprit. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.