VO`n Startet 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2008 (redigert) Er det forskjellige typer plexi for hvilket bruksområde det er beregnet til? Skal bytte ut noen vinduer i båten som det er plexi i dag, men skal skjære de ut selv og har kun tenkt og kjøpe hele store plater. Kan noe sånt som ingen ting om dette, noe jeg bør se etter? Og hvilke priser er det på dette? Lagt til: Ser også på nettet at det er noe som heter polycarbonat som skal være sterkere en plexi. Er det behov for dette til båt? Redigert 11.Mars.2008 av VO`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Kjenner ikke til priser, annet enn at det er rådyrt. Det du bør investere i er polycarbonat med ripsikker overflate. Den sages med vanlig vippesag. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 (redigert) Enig med Hulda. Jeg ville brukt polykarbonat (Lexan). Litt dyrt, men svært solid. Det jeg har brukt, har jeg finni i rotekassa hos den lokale glassmesteren. Redigert 11.Mars.2008 av Mulligan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Hei, Takk for svar Hvilken tykkelse vil dere anbefale ? Sitér dette innlegget Link to post
Xerb Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Hei, Takk for svar Hvilken tykkelse vil dere anbefale ? Jeg brukte 4mm i alu lister , prøvde og slå en hammer igjennom men fikk den i retur. Dersom du bruker polycarbonat rubb kanten med smergel der du limer med Sika flex for flatene er svert glatte. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 11.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Flotters, takk for info Da blir det turen til glassmestern til lørdag Sitér dette innlegget Link to post
Amon-Ra Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Jeg tillater meg å blande meg litt inn her. har litt over 20 år som "plastmekker" på baken. Lexan(polycarbonat) er veldig sterkt mot bruddskader, men tåler Uv stråler dårlig og såpe enda dårligere. såpe utløser spenningsbrudd. ripefastheten er elendig, de ripefaste er grisedyre. vanlig lexan 3mm koster 788,- pr.m2. ripefri koster 1239,- pr.m2 + mva. dette kun som exsempel. 3mm akryl(plexi) koster kr. 310,- pr.m2. så da kan du bytte ruter 4 ganger. dette er selvfølgelig veiledende priser. Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Ett aent styrenhåve, e o enige, gå for plexi eller glas. Har skifta eindel lexans Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
enter4u Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Ett aent styrenhåve, e o enige, gå for plexi eller glas. Har skifta eindel lexans Og åssen språk er dette da? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 Det er mulig at Lexan (som er et produktnavn) er et polycarbonat. Det er mulig at alle har rett. Vinduene til Hulda har sittet i siden 2002, de har ikke mattet ned, det er ingen riper og det er ingen krakeleringer. Nå bruker jeg klare ruter, ingen farging. Tykkelsen hos meg er 8 mm. Det er naturligvis for tykt for en mindre båt. Men hos meg er det tatt høyde for havseilas. Det er mulig at jeg, når jeg må bytte, går for herdet to-lags glass. Slik det ser ut nå vil det ligge noen år frem i tid. Polycarbonaten min ble levert av Ås Glassmesterforretning. Igjen, dyrt som rakker'n. Sitér dette innlegget Link to post
Amon-Ra Svart 11.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2008 8mm lexan, ja da kan du jo leie båten ut til marinen, som skuddsikker. ikke stygt ment men i den tykkelsen så tror jeg akryl hadde vært bedre. den slipper faktisk mye mer lys igjenom en lexan. nå har du bare hatt rutene i 6 år. når du passerer 10 så vil du nok se en forskjell og etter 15 år er de nok ganske gule. Det som er fint med Lexan er at den slipper ikke Uv lys igjenom så da blir ikke båten falmet innvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Jeg ville tro at laminert glass er et vel så bra alternativ, prisen er jeg usikekr på men mener å huske at dette er endel billigere en lexan. Sjangsen for brudd er nok noe større men man driver vel ikke å spenner i rutene akkurat Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 8mm lexan, ja da kan du jo leie båten ut til marinen, som skuddsikker. ikke stygt ment men i den tykkelsen så tror jeg akryl hadde vært bedre. den slipper faktisk mye mer lys igjenom en lexan. nå har du bare hatt rutene i 6 år. når du passerer 10 så vil du nok se en forskjell og etter 15 år er de nok ganske gule. Det som er fint med Lexan er at den slipper ikke Uv lys igjenom så da blir ikke båten falmet innvendig. Resten av båten er skuddsikker, så hvorfor ikke. 15 år er grei levetid for meg. Da sitter jeg sannsynligvis å vinker fra den andre siden, seilende på evighetens hav. Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 12.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2008 Du kan prøve en IM til Sira, han er glassmester og driver eget firma her i bygda! Han vet hva som lønner seg! Han er også meget trivelig på priser, Alt er billigere på bygda vet du! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.