Jump to content

Plexiglass


VO`n

Recommended Posts

Er det forskjellige typer plexi for hvilket bruksområde det er beregnet til?

Skal bytte ut noen vinduer i båten som det er plexi i dag, men skal skjære de ut selv og har kun tenkt og kjøpe hele store plater.

 

Kan noe sånt som ingen ting om dette, noe jeg bør se etter? Og hvilke priser er det på dette?

 

 

Lagt til: Ser også på nettet at det er noe som heter polycarbonat som skal være sterkere en plexi. Er det behov for dette til båt?

Redigert av VO`n (see edit history)
Link to post

Jeg tillater meg å blande meg litt inn her. har litt over 20 år som "plastmekker" på baken.

Lexan(polycarbonat) er veldig sterkt mot bruddskader, men tåler Uv stråler dårlig og såpe enda dårligere. såpe utløser spenningsbrudd. ripefastheten er elendig, de ripefaste er grisedyre. vanlig lexan 3mm koster 788,- pr.m2. ripefri koster 1239,- pr.m2 + mva. dette kun som exsempel. 3mm akryl(plexi) koster kr. 310,- pr.m2. så da kan du bytte ruter 4 ganger. dette er selvfølgelig veiledende priser.

Link to post

Det er mulig at Lexan (som er et produktnavn) er et polycarbonat. Det er mulig at alle har rett. Vinduene til Hulda har sittet i siden 2002, de har ikke mattet ned, det er ingen riper og det er ingen krakeleringer. Nå bruker jeg klare ruter, ingen farging. Tykkelsen hos meg er 8 mm. Det er naturligvis for tykt for en mindre båt. Men hos meg er det tatt høyde for havseilas.

 

Det er mulig at jeg, når jeg må bytte, går for herdet to-lags glass. Slik det ser ut nå vil det ligge noen år frem i tid. Polycarbonaten min ble levert av Ås Glassmesterforretning. Igjen, dyrt som rakker'n.

Link to post

8mm lexan, ja da kan du jo leie båten ut til marinen, som skuddsikker. ikke stygt ment men i den tykkelsen så tror jeg akryl hadde vært bedre. den slipper faktisk mye mer lys igjenom en lexan. nå har du bare hatt rutene i 6 år. når du passerer 10 så vil du nok se en forskjell og etter 15 år er de nok ganske gule. Det som er fint med Lexan er at den slipper ikke Uv lys igjenom så da blir ikke båten falmet innvendig. :wink:

Link to post

Jeg ville tro at laminert glass er et vel så bra alternativ, prisen er jeg usikekr på men mener å huske at dette er endel billigere en lexan. Sjangsen for brudd er nok noe større men man driver vel ikke å spenner i rutene akkurat

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
8mm lexan, ja da kan du jo leie båten ut til marinen, som skuddsikker. ikke stygt ment men i den tykkelsen så tror jeg akryl hadde vært bedre. den slipper faktisk mye mer lys igjenom en lexan. nå har du bare hatt rutene i 6 år. når du passerer 10 så vil du nok se en forskjell og etter 15 år er de nok ganske gule. Det som er fint med Lexan er at den slipper ikke Uv lys igjenom så da blir ikke båten falmet innvendig.

 

Resten av båten er skuddsikker, så hvorfor ikke. 15 år er grei levetid for meg. Da sitter jeg sannsynligvis å vinker fra den andre siden, seilende på evighetens hav.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...