Jump to content

Gennaker - hva skal en velge?

bjoris

Recommended Posts

Vurderer sterkt å bestille gennaker fra Fareastsails.com, det er nok en sjanse å ta, men prisene er svært lave med dagens dollarkurs så jeg heller mot å ta sjansen...

Det jeg er usikker på er hvilken form som er best og om triradial er verdt de ekstra kronene, husk at jeg i denne omgang ønsker en enkel og rimelig gennaker kanskje kombinert med spinnaker på sikt hvis det blir mye regatta. De har følgende eksempler: (jeg skrev i min forespørsel at jeg ville ha en allround gennaker og det er da denne type 4-offshore work de har gitt tilbud på:)

Type 4, Broad reach to downwind, offshore work, TWA 90-170

standard_offshore_cruising.jpg

Type 3, Broad reach to Downwind, flatter cut, more versatility, TWA 90-170

radial_cut__spinn_flatter.jpg

Type 2, Broad reach to Downwind, fuller cut more downwind, TWA 120-170

radial_cut__spinn_fuller.jpg

Hvis jeg skal tenke på at jeg har en båt med selvslående fokk og muligens får investert i spinnaker en gang burde jeg nok gått for Type 3 som er flatere og antakelig mer egnet for bidevind og slik sett dermed naturlig vil være dårligere i unnavind da en kunne dratt opp spinnaker... Nå spørs det om det ikke blir innført handlestopp i flere år etter at alt er kjøpt inn til nybåten så jeg lurer likevel litt på om jeg ikke skal velge denne allround Offshore saken evt satse på denne type 2 for mer unnavind...

Vel, tips og råd mottas. Spesielt dette med triradial kontra radial...

Priser:

Radial 1.5 oz - kr. 8400,- dette er inkl levering, seilbag og mva til Norge! 5.2 dollarkurs (90 kvm)

Triradial 1.5 oz - kr. 9952,- som over

Radial 0,9 oz - kr. 10052,- som over

Triradial 0,9 oz - kr. 11782 som over

Strømpe kommer evt i tillegg med kr. 1.600,-

Prisen er jo meget bra... Jeg vurderte en stund RollyTasker, men det blir så mye styr med levering og prisene er ca det samme, mulig kvaliteten er bedre. Noen som har erfaring med Fareastsails?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei,

Jeg tror du skal gå for type 3, som er best å skjære med. På platt lens kan du heller spre den med en spribom eller spinnakerbom slik at du får seilt da også. Jeg tror at 1,5 oz er vanskelig å få til å stå i lite vind, men har ingen erfaring med det. For offshoreseiling er 1,5 oz et solid valg.

Viggo

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Hei,

Jeg tror du skal gå for type 3, som er best å skjære med. På platt lens kan du heller spre den med en spribom eller spinnakerbom slik at du får seilt da også. Jeg tror at 1,5 oz er vanskelig å få til å stå i lite vind, men har ingen erfaring med det. For offshoreseiling er 1,5 oz et solid valg.

Viggo

Har du noen formening om radial kontra triradial?

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Hei,

Viggo

Denne passer også best som kombinasjon til spinnaker, spørsmålet er om det blir kjøpt spinnaker med det første... Må sjekke om prisene blir totalt endret...

Triradial vil beholde fasongen bedre når du seiler høyt.

Ok, det er jo ikke store prisforskjellen.

Min erfaring med 1.5 oz. gennaker er at det er en unødvendig sterk duk. Når forholdene er slik at jeg trenger denne styrken, heiser jeg ikke gennakeren i det hele tatt. Grunnen er bl.a. at den er tung både å heise og å berge. Mulig jeg har litt liten pose (fulgte med seilet), men jeg sliter f.eks med å få den ut av posen når den skal heises. For vanlig turseiling har jeg heller ikke følt behovet for å heise den når vinden er slik at vi uansett nærmer oss skrogfart.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Min erfaring med 1.5 oz. gennaker er at det er en unødvendig sterk duk. Når forholdene er slik at jeg trenger denne styrken, heiser jeg ikke gennakeren i det hele tatt. Grunnen er bl.a. at den er tung både å heise og å berge. Mulig jeg har litt liten pose (fulgte med seilet), men jeg sliter f.eks med å få den ut av posen når den skal heises. For vanlig turseiling har jeg heller ikke følt behovet for å heise den når vinden er slik at vi uansett nærmer oss skrogfart.

Har du seil fra FarEast? Jeg har også hørt at 1.5 er for tykt, det er jo i de letteste vindene det er moro å få seilet til å stå og få et par knop nå det likevel er så godt som stilt så jeg går nok for 0,9

Har du seil fra FarEast?

Nei, Rolly Tasker

Jeg er enig med Elvstrøm i at seilduken ikke er avgjørende for å få det til å stå i lett vind. I lett vind bruker jeg 6 mm skjøter. Kunne sikkert brukt flagg line, men det er måte på hvor mange varianter av skjøter jeg skal ha med meg. I lite vind pleier jeg forøvrig å ikke feste dobbelt skjøte. "Brasen"har jo ingen funksjon, og lager bare mer vekt.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Hvor mange kvadrat er dette seilet?

90, har fått flere tilbud og det varierer fra underleverandøren i Tyskland som angir 85 til Elvstrøm og Rolly som kommer til 87 kvm og da FarEast på 90. Uansett målet på denne på 90 er ikke lengre enn forstaget så det bør være helt ok...

Nei, Rolly Tasker

Jeg er enig med Elvstrøm i at seilduken ikke er avgjørende for å få det til å stå i lett vind. I lett vind bruker jeg 6 mm skjøter. Kunne sikkert brukt flagg line, men det er måte på hvor mange varianter av skjøter jeg skal ha med meg. I lite vind pleier jeg forøvrig å ikke feste dobbelt skjøte. "Brasen"har jo ingen funksjon, og lager bare mer vekt.

Nei, kanskje dette er overdrevet for turbruk. Uansett kan en jo også bruke lette skjøter på 0,9 oz... :smiley: Vel, prisforskjellen er ikke avskrekkende. En fordel med 1.5 oz er vel at den tåler litt mer f.eks hvis den hekter i en litt stresa situasjon så jeg vet ikke helt... Litt vanskelig å se for seg dette, det er vel litt for enkelt å tenke at 0,9 oz veier 60% av en 1.5 oz duk?

Da holder jeg på å bestille en triradial 0,9 oz av type 3 og strømpe. Jeanneau anbefalte type 3 og slik jeg ser det er dette det beste valget, spesielt mtp at det nok trengs en spinnaker om vi skal ha noe å gjøre på regattabanen og det faktum at vi nok har litt lite forseil under 4-5 s/m og det er nok under slike forhold og bidevind at gennakeren kommer til sin fulle rett...

Det kan holde hardt å få den til henteturen, dumt selvsagt, men dette var noe jeg ikke hadde fått med i godkjennelsen fra min fru og det var helt ok, men så fristet det fælt når jeg leste den siste testen av 350en...

Test av Hanse 350 og 320

Her står det å lese at 350en gikk 7.4 knop på 60 grader med gennaker i 11 knop vind. Høres ikke det rimelig bra ut? Testen er på tysk så jeg sliter med å forstå alt der, men forstår at testteamet fremhever seilegenskapene som bra/svært bra... Det står en del andre testresultat også, de med peiling på slik må gjerne kommenterer farten i forhold til vind, det stemmer vel ganske bra med polardiagrammet mener jeg...

Vel, NÅ er det stopp på utstyrskjøp og hvis noen skulle være i tvil, dette ble dyrere dette enn det jeg forespeilte min fru på sene nattekvelder i høst, men nå har jeg fått med alt jeg ville og vel så det. Både cockpitkalesje og gennaker kunne vi ventet med, men med 10 uker fri fra jobb i år blir det nok absolutt mest seiling i år så dermed flesker vi altså til...

:lol: :lol: :lol:

Det der tror jeg på :crazy:

Har du fått båten nå?

Det var noen som var i tvil ja... Neida, båten er i produksjonen nå, hentes 22. april...

Av utstyr jeg har kjøpt/kjøper i Tyskland utover selve båten med ekstrautstyr har vi altså:

31.000 i Tyskland: Det er alt som trengs for turen og det meste hadde vi kjøpt uansett, enest "unødvendige" er nok papirkart over tyskland og danmark. Vi snakker om redningsflåte, TV-antenne, VHF-antenne,+++ alt det små livbøyer, sikkerhetsliner, kikkert, anker, driv anker, ekstra tau, radarreflektor, flag osv osv osv osv... Den butikken jeg har bestilt alt dette hos er en god del rimeligere enn norsk butikk.

15.000 i hentekostnad: fly, leiebil, hotell, mat, havneavgift, diesel osv

17.000 cockpitkalejse

13.000 gennaker med strømpe

7.500 kartplotter fra USA

1.500 VHF fra Canada

Det blir 85.000 det gitt... utover 936.000 som båten havnet på... Dermed bikker vi 1 mill med god margin... MEN da er båten skikkelig bra utstyrt...

Av småutstyr er det dog skåret til beinet syns jeg så det er klart det er spinndyrt å utstyre enn ny båt som det ikke ligger så mye som en fender i fra før... Mange har påpekt dette og det kommer ikke som noen overraskelse...

tror du du får gennakeren innen du henter båten?

Levering er 4 uker fra bestilling pluss 2-4 dg frakt. Vi reiser 21. april så det holder i teorien, vi har 5-6 dg å gå på, men det kan bli tøft i praksis. Jeg har bedt om litt prioritet, men vi får nå se... Det er dumt om vi ikke rekker det, men det får så være. Dette var jo "ut" helt til jeg fikk noen penger til overs...;) Det var ikke noe poeng å ha dem stående på konto... det blir ikke mye seilglede av penger på konto;)

Har du forresten lest artikkelen skrevet av en som hentet en Hanse nå i siste utgave av Seilmagasinet?

Ja, det har jeg. Jeg er ikke imponert over Nelson/Hanse når det gjelder feilleveringer og sluttfinish. Det er for mange historier om mye rart også i den senere tid som gjør at jeg langt fra stoler på at dette går smertefritt. Det har i forkant vært flere runder på avsjekk av utstyr på min båt og sikkert for alle andre Hanse-kjøpere. I tillegg inspiserer Nelson båtene før kunden kommer, det er jo da rart at ikke de klarer å få alt i orden...

Jeg tror at en av utfordringene er at underleverandøren Wendel & Rados leverer deler av utstyret og dette skal koordineres med fabrikken. Ser av historien her at det er feil både på fabrikkmontert utstyr og fra Wendel og Rados...! Vi får rett og slett bare se om vi også får større feilleveranser eller om det går greit. Den siste jeg snakket med nå måte reise hjem igjen pga at det manglet enn kabel til radar/kartplotter som ikke lot seg skaffe så mye skjer. Jeg og min far reiser ned 4 dg før mannskapet kommer så vi har iallefall tid til å få ting utbedret, men erfaringene fra andre er at det blir svært hektisk å få ting gjort som ikke er viktige ifhts sjødyktighet...

Interessant artikkel, det som er litt synd er at det nå er andre artikkelen om Hanse, den som stod i fjor var kanskje i Seilas? Uansett, disse båtblandene burde alliert seg med kjøpere av andre merker og lagd en sak om det, det er klart dette er en viktig del av det å kjøpe ny båt og opplevelsen av den store investeringen... Dessuten jo mer fokus det settes på dette jo viktigere blir det for importøerer og produsenter å få opp leveransekvaliteten, det ser ut til å trenges både her og der...

Et nytt spørsmål, mitt nye seil er regnet ut som følger:

** Sail Area = I x J x 1.8 x 0.85 **

I er 14.1 og J er 4,2 slik at seilet er beregnet til å bli 90,6 kvm. Dette er mellom 3,6 og 8,6 kvm mer enn i de andre tilbudene jeg har fått. Har pt ikke fått svar på om dette er innenfor reglementet i LYS. Jeg har forsøkt å finne ut dette uten hell, jeg ser at det er akterlik, underlik, forlik og midtbredde som danner grunnlaget for målingen, men jeg kan ikke se noe sted hva som er maks, men dette gir seg kanskje selv så lenge det er innenfor I og J på båten? Dette kan jeg ikke, men jeg vil nå prøve å sikre at jeg ikke ender opp med en gennaker som ikke kan brukes i regatta...

• 2 uker senere...

Sånn ble den til slutt da, sterk farge og full-radial heller enn tri-radial. Det var Fareast sitt forslag og jeg vet altfor lite om dette, men etter å ha lest litt på http://www.kinneviksegel.se/genn_spinn.htm kom jeg til at siden min gennaker er litt flatere for bedre kryssegenskaper så vil fullradial være bedre siden den oppgis til å være mer formstabil enn triradial... Prisen er like... Det blir spennende, men nå har det vært mye frem og tilbake om div spørsmål før de satte den i produksjon så jeg rekker neppe å få den til henteturen. Fareastsail er veldig profesjonelle i denne fasen iallefall, ingenting gjøres før det er 100% klart at du har sagt deg enig og skrevet det i mail til dem. Ulempen med dette er at de tar heller ikke så mye ansvar for å anbefale deg ting, det blir opptil deg selv og det krever mer kunnskap enn om du bestilte i Norge... En kunnskap jeg ikke har så det har vært lærerikt dette og kanskje har jeg tatt noen feil valg også, men det er jo i hovedsak veldig oversiktlig:

• duktykkelse
  • hvilken type "cut" du vil ha
  • farge
  • form

gennfull_med.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...