Jump to content

Gennaker - hva skal en velge?

bjoris

Recommended Posts

Eg vurderer også gennaker frå Fareastsails til min nye Hanse 320.

Får oppgitt at dei kan levere duken i 1,5 oz og 0,75 oz. Ut frå første innlegg ser det ut som du fekk tilbod om 0,9 oz. Riktig? Kva gjekk du for til slutt?

Fann du ut om gennakeren er ok i h.h.t LYS?

Har innhenta tre ulike tilbod (to norske). Alle har fått same opplysingar (I,J og P), men storleiken på gennakeren i tilboda varierer med fleire kvadrat. Når eg spør kvifor det varierer, svarer dei at verktøyet dei bruker for utrekning er standard og at akkurat deira mål er korrekt :crazy:

B

Eg vurderer også gennaker frå Fareastsails til min nye Hanse 320.

Får oppgitt at dei kan levere duken i 1,5 oz og 0,75 oz. Ut frå første innlegg ser det ut som du fekk tilbod om 0,9 oz. Riktig? Kva gjekk du for til slutt?

Fann du ut om gennakeren er ok i h.h.t LYS?

Har innhenta tre ulike tilbod (to norske). Alle har fått same opplysingar (I,J og P), men storleiken på gennakeren i tilboda varierer med fleire kvadrat. Når eg spør kvifor det varierer, svarer dei at verktøyet dei bruker for utrekning er standard og at akkurat deira mål er korrekt :crazy:

B

Først, gratulerer med flott båt. Har du fått den?

Ang, 0,9 oz, det var jeg som bad om dette og jeg så ikke i tilbudet da jeg skrev det at de hadde svart med 0,75 oz. Det er det jeg har valgt, det er noe dyrere, men for oss blir nok dette seilet brukt først og fremst i lettvind og da håper og tror jeg at det blir et bedre valg, men jeg vet ikke om det bare er når det såvidt er et vindpust at dette betyr noe eller om det har betydning også når det blåser litt mer... 1,5 oz er jo mye kraftigere så det kan jo være smart om en velge en litt liten gennaker som kan brukes i mye vind. Jeg kan ikke det med mine 91 kvm... slik jeg ser det...

Nei, dette med LYS ble det dessverre ikke tid til å forske mye på, men jeg kom til at min var innenfor reglene:

NORLYS klasseregler 2008 sier:

6.5 Asymmetrisk spinnaker for båter med spinnaker i LYS-målebrev

b) Summen av lengdene til asymmetrisk spinnakers forlik (ASLU) og akterlik (ASLE) skal ikke være

lengre enn to ganger det som er tillatt for ett stående lik (SL) på spinnakeren:ASLU + ASLE <= 2 * SL

Min har en lengde på 14 meter i forliket og akterliket er betydelig kortere så siden 13,98 er maks SL er dette ok

c) Halvbredden ASHW på en asymmetrisk spinnaker skal ikke være større enn halvbreddden SHW

(for visse klassebåter maksimumsbredden SMW) på spinnakeren i LYS-målebrevet.

Min har en foot som er 7.61 og siden gennakeren er videst nede etter tegningene kom jeg til at dette også var ok, maks halvbredde er altså oppgitt til 7,56...

Om jeg er på jordet eller ikke har jeg ikke peiling på, tok sjansen. Mye regatta er jeg nok redd det heller ikke blir, men det blir jo kjiipt om den ikke kan måles inn. Om jeg får fradraget på 0.01 som er mulig å få for oss med bare gennaker er jeg ikke opptatt av... Båten blir heller ikke målt i år. Slik jeg forstår det kan vi seile med umålte båter også nå mot et tillegg...?

Jeg har hentet dette med maks SL og SMW på Kinneviksegel.se her er maks SL 13,98 for H350 og tilsvarende SMW 7,56. Går du å tilbud og henter opp Hanse 320 får du tilsvarende verdier for din båt. Om dette er korrekt vet jeg ikke... Fareastsails bad meg komme med evt regler så dette får du ordnet hos dem bare du kan forklare reglene til dem... Du bør nok kvalitetsikre mine antakelser på området:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Merk, jeg har skrevet at prisen hos Fareast er lik for tri-radial og full-radial. Det viste seg at den ikke var, jeg fikk melding om en prisøkning på 9% fordi jeg hadde valgt deres forslag, fullradial, mens tilbudet var tri-radial. Jeg spurte pent om jeg ikke kunne få tri-raidialprisen siden dette ikke hadde blitt nevnt og det fikk jeg! Ganske bra gjort syns jeg når de sitter på andre siden av kloden er det jo lettere å sei nei, enn om du ser kunden i øynene. Jeg syns dette var bra. Merk at du må beregne deg en 1-2 mnd leveringstid, de sier 4 uker, men det blir nærmere 2 mnd for min del. Da har det gått et par uker i mailing frem og tilbake på div spørsmål så der kan du knipe litt, men det er jo bare å bestille om du skal få nytte av den i sommer... Med sokk og både dyreste cut og duk kommer min på litt over 13.000,-. Ca halv pris av norske priser, da snakker vi om levert på døra inkl. mva og tollgebyr... Lykke til

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Kan det være at I er oppgitt til toppen av masta, men at seilmaker har beregnet samme høyde som fokkefallet?

Nå leveres vel hanse fremdeles med en brøkdelsrigg, og etter masteleverandørens spesifikasjoner skal gennakerfallet trekkes gjennom øyet rett over forstagsfestet i masta og I bør vel måles fra dette til gennakerpinne. Enkelte lar gennakerfallet stå fra øyet rett under trinsa i toppen av masta, og det kan være risikosport når seilet trekkes til siden. Fordelen med risikosporten er at du kan fly gennaker og spinnaker høyere og fange litt mer vind.

Bjoris

vær oppmerksom på at du får antagelig ikke lisens på en VHF fra canada, da disse vanligvis har ett annet kanal oppsett

Jeg hadde en ICOM fra US, som jeg ikke fikk lisens på. Løsningen ble å kjøpe en ny en i Norge, slik at dette var på plass før ferien.

Dersom du ønsker å "lure" dette systemet må du oppgi en "norsk" VHF på søknaden. Men her er vel ingen som lurer systemene!

Jeg kjøpte altså en ny en.

Bjoris

vær oppmerksom på at du får antagelig ikke lisens på en VHF fra canada, da disse vanligvis har ett annet kanal oppsett

Jeg hadde en ICOM fra US, som jeg ikke fikk lisens på. Løsningen ble å kjøpe en ny en i Norge, slik at dette var på plass før ferien.

Dersom du ønsker å "lure" dette systemet må du oppgi en "norsk" VHF på søknaden. Men her er vel ingen som lurer systemene!

Jeg kjøpte altså en ny en.

Dette er med respekt å melde bare tøys. Du får kjøpt VHF'er tilpasset og godkjent for de fleste områder både fra Canada og fra USA.

Jeg og flere med meg har gjort det, og fått de godkjent i Norge. Jeg regner med at Bjoris også har fått konsesjon på sin nå.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Dette er med respekt å melde bare tøys. Du får kjøpt VHF'er tilpasset og godkjent for de fleste områder både fra Canada og fra USA.

Jeg og flere med meg har gjort det, og fått de godkjent i Norge. Jeg regner med at Bjoris også har fått konsesjon på sin nå.

Jeg har ikke VHF-sertifikat pt. Det blir ikke tid til det nå før henting. Mannskapet mitt har VHF-sertifikat og konsesjon blir søkt om så snart som mulig etter henteturen... Sikkert ikke helt bra, men vi kan ikke seile dette stykket uten VHF...

Oddgeir, vil det ha noe å si om VHFen er oppgradert eller ikke ifht konesjon, dette med programvaren som var feil?

Båten er overtatt og blir i desse dagar lasta full av diverse utstyr :lol:

Raske svar frå Fareast, men har erfart det same som deg. Det er mykje opp til oss sjøl å finne ut av ting og bestemme kva ein vil ha. Men det er det verdt når prisen er ca halvparten av det ein må ut med her i landet (og i desse dagar prioriterer tydligvis ikkje norske seglmakarar å svare potensielle kundar).

Har eg forstått det riktig at duken frå Fareast også kan leverast i ulik kvalitet?

B

(ps kan vi prøve å la denne tråden vere dedikert til gennaker-ting? Det fins jo andre trådar om og med VHF-relaterte problemstillingar i dette forumet :yesnod: )

Redigert av SY Mathea (see edit history)
Båten er overtatt og blir i desse dagar lasta full av diverse utstyr :lol:

Raske svar frå Fareast, men har erfart det same som deg. Det er mykje opp til oss sjøl å finne ut av ting og bestemme kva ein vil ha. Men det er det verdt når prisen er ca halvparten av det ein må ut med her i landet (og i desse dagar prioriterer tydligvis ikkje norske seglmakarar å svare potensielle kundar).

Har eg forstått det riktig at duken frå Fareast også kan leverast i ulik kvalitet?

B

(ps kan vi prøve å la denne tråden vere dedikert til gennaker-ting? Det fins jo andre trådar om og med VHF-relaterte problemstillingar i dette forumet :yesnod: )

Selve duken har jeg ikke bedt om noe spesielt og får da Challange Sailcloth US. Aner ikke om det er bra eller dårlig, men tviler på at de kan levere dårlig duk. Jeg har fokusert mer på formen og har valgt en flatere type gennaker enn det mange anbefaler, dette for at den både skal fungere bedre på bidevind og litt kryss og fordi jeg regner med at det også kommer ombord en spinnaker med tid og stunder og da vil en slik gennaker passe godt inn som alternativ til spinnaker. Håper og tror at jeg greit klarer å seile unnavind med spinnakerbom inntil spinnaker er på plass, det kan jeg også gjøre i regatta, men da får jeg ikke denne 0.01 fordelen hvis du bare har gennaker og den er innenfor målene. Spinnaker blir det om jeg blir ivrig på regattabanen, det er ikke mulig å seile regatta med bare gennaker og hevde seg. Spesielt aktuelt om Fareast viser seg å levere kvalitet da får jeg jo både spinnaker og gennaker til samme prisen av en i Norge...

Fareast har vært ekstremt nøye på at alt som blir avtalt er skrevet i epost fra deg og dette blir også lagt inn i den "interaktive" nettsiden din ordre blir gitt, her kan du gå inn å se hva som blir levert og hvor langt i prosessen bestillingen din er. Min står "order complete", men jeg har fått mail om at den blir klar for shipping 27. april. Vi som reiser 21. april så er det jo litt kjedelig, men, men... Håper den ligger å venter på meg når jeg kommer hjem med båten :wink:

Redigert av bjoris (see edit history)

Hei

mulig at jeg var litt uklar ang. VHF fra Canada/USA

Det som er viktig er at den VHF modell det søkes konsesjon på, må stå på listen over godkjenter VHF'er hos lisensavdelingen til Telenor Maritime

Mulig disse også finnes i USA/Canada. Min ICOM gjorde det ikke!

I følge ICOM importør, er kanaler som det står A bak ikke tilatt i Norge. (se kanal liste i dokumentasjon)

Disse VHF'er vil antagelig ikke bli godkjent. Det var også nevnt CE merking fra ICOM?

Er det noen som vet hvor denne listen finnes? (Greit å sjekke FØR man kjøper...) :wflag:

Det er vel bare å ringe Telenor å spørre.

Poenget er at man svært ofte får kjøpt VHF'er som er CE merket og beregnet for Europa, i USA. Det er bare å si at man skal ha europeisk modell når man bestiller.

Disse stasjonene er det uproblematisk å få konsesjon på i Norge.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...