Jump to content

Manuell ankerwinch

Arild Iversen

Recommended Posts

Ja så er jeg her igjen da...seileren uten kartplotter   :lol: :lol: :lol:

Denne gangen gjelder noe så gammeldags som manuell ankerwinch.

Har ikke ankerwinch og med et 10 kg Delta anker med 30 m kjetting + tau, er det en prøvelse å håndtere dette med håndmakt.

Hovedgrunnen til manuell winch er at jeg vil begrense strømforbrukerene ombord.

Har allerede en del instrumenter + varmeapparat + kjøleboks.

Et annet forhold er Murphys law...en kan være sikker på at svikter noe elektrisk/ mekanisk, så er det under det mest ugunstige forhold.   Vil ikke være avhengig av strøm for å komme meg ut av et knipetak hvor jeg i værste fall må seile meg ut av en ankerplass.

Har sett på en del båter at slike manuelle wincher finns, men det er vanskelig å finne opplysninger om disse.  I dag skal alt være elektrisk ser det ut som.

Har noen av dere erfaring med slike manuelle ankerwincher, er det noen som forhandler slike, og hvilket prisnivå ligger de på ??

Hilsen

Arild

Har ikke selv erfaringer med ankervinsj, men har hørt at det finnes en grunn til for manuelle vinsjer: Faren er adskillig større å få fingrene eller noe annet i kabularet med en elektrisk vinsj.

Har en link ett eller annet sted, skal føye den til her senere.

Hadde Simpson Lawrence på hederskronede gamle Caroline. Pass på at du skal ha en dobbeltvirkende winch. Bare å søke på prod. navnet på Internet. Ellers så har også de fleste elektriske winchene også mulighet for manuell betjening, også den som står på Hulda nå (Vetus).

Jeg har en manuell vinsj i baugen på seilbåten. Den fulgte med når jeg kjøpte båten, og jeg har latt den stå, bl.a. av samme grunn som du sier (strømforbruk = 0) Den er dobbeltvirkende, men ikke av de største. Med et håndtak på ca 40 cm må jeg si at jeg blir mer sliten av å pumpe fram og tilbake, enn å hale ankeret manuelt. De eneste gangene jeg bruker den er viss ankeret må brekkes løs. Den er også kjekk for å låse kjettingen en kort stund når ankeret skal ut eller inn. Hvis det blåser og vi ligger på svai er det for tungt å trekke båten (6 tonn) mot vinden. Da kjører rormannen båten opp til ankeret mens jeg trekker inn slakken så godt jeg kan. Når jeg merker at kjettingen strammer igjen legger jeg den i kabelaret for å feste den, tar en pust, og peker ut ny retning som rormannen skal kjøre (sjelden den samme som sist gang) Sånn holder vi på til ankeret er lett, og kan trekkes rett opp. Forhåpentlig er det ikke altfor dypt der, 10 mm kjetting hele veien, og 35 lbs CQR (ca 16 kg) veier fort noen kg. Komfortgrensen går ved 10 m dybde, smertegrensen noe dypere. :headbang:

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Et annet forhold er Murphys law...en kan være sikker på at svikter noe elektrisk/ mekanisk, så er det under det mest ugunstige forhold.  

Blir du utsatt for denne loven, hjelper det ikke med manuell vinsj heller, den er jo tross alt mekanisk.  :crazy:  Men, dere seilere har jo sånne vinsjer som brukes til å dra opp "laknene", kanskje noe sånt kan brukes, til og med en som allerede er ombord? (nå er jeg på skikkelig tynn is, jeg som aldri har satt beina i en seilbåt).  

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...