Jump to content

Skifte dioder i dynamo?

norflyer

Recommended Posts

Leverte min dynamo in til test da jeg ikke fikk noe lading av den. I går fikk jeg en tlf om at den var gåen og at at verkstedet kunne levere en ny dynamo til 2350 kr. Da jeg spurte hva som var galt med denne dynamoen svarte han at det var diodene som hadde tatt kvelden. Da jeg spurte hva det kostet å skifte dem fikk jeg egentlig bare beskjed om at han kunne skaffe en ny for 2350 kr... Og da skulle jeg slippe å betale for testen av den som jeg hadde levert inn.

Spørsmålet et vel egentlig om det lar seg gjøre å skifte ut en slik diode sak.. Kan liksom ikke se for meg at det er noe stor jobb.. Nå ligger selvølgelig dynamoen på verkstedet.. Så jeg kan ikke si nøyaktig hvilken dynamo dette er.

Men den tilhører en VP Md 2040 fra 2003 eller noe slikt.

Noen gode råd??

VVP har jo vanligvis Valeo = nypris fra 3000,- oppover.

En slik diodebro koster noe mellom ca. 350,- og 650,-.

Men verkstedet må jo også ha noen kroner og så gjelder det allminnelig tilstands av dynamoet om det lønner seg å gjøre noe med det.

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Hvis du kan gjøre jobben selv, er den rimligste måten å skifte bare diodene som er defekte. Har selv gjort dette på min dynamo. En enkel diode koster 32 kr, disse er presset inn i huller på kjøleribber og er punktsveiset. Jeg klippet av ved punktsveisen og presset ut dioden og satt inn ny diode. Loddet så den andre enden til koblingen. Husk at 3 av diodene har katode på loddesiden og de 3 andre har anode på loddesiden, dette måler du med et multimeter.

Diodene kan kjøpes hos Elfa.

dioder.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...