Jump to content

Støpe ny badeplattform med oppdriftskasse


mateco

Recommended Posts

Jeg er en, mer eller mindre, fornøyd eier av en Princess 414 1983 modell som jeg i skrivende stund driver og oppgraderer interiørmessig og diverse teknisk løsninger.

 

Av de tingene jeg er mindre fornøyd med er badeplattformen. Den er vanskelig å entre fra akterdekket og er for smal til at man kan benytte den til adkomst når båten ligger fortøyd langs en brygge.

 

Jeg går derfor å sysler med planer om å støpe en helt ny plattform som delvis vil bli ”integrert” som en del av skroget ved å i tillegg integrere en oppdriftskasse med mulighet for å montere en hekk propell.

 

Tanken er å tilpasse en plugg i forskjellige stadier når båten er landsatt. Oppdriftskassen vil følge kjølbunnen og strekke seg like langt som trim-flappsene.

På plattformens overside hadde jeg tenkt å få laget til en tverr-gående kasse men forskjellige rom hvor en felles batteripakke til hekk propell og evt. Ankerwinch kan plasseres. Videre ser jeg for meg stueplass for presenninger, etc.

 

Hele plattformen er tenkt festet med gjennomgående syrefaste bolter. Trevirke støpes inn i plattformens forre vegg mot akterspeil. Rustfrie flattjern med bolthull legges an mot det innstøpte trevirket og bolthullet bores gjennom plattformvegg og gjennom akterspeilet og inn i akterkabinens bakvegg. Her bores videre gjennom trevirke samt ny rustfri flattjern. Syrefaste gjennomgangs bolter monteres og trekkes til. Før montering rubbes anleggsflatene og en form for tokomponent lim eller plastmasse påføres.

 

Oppdriftskassens funksjoner:

 

Slik jeg ser tanken med oppdriftskassen vil jeg oppnå følgende forbedringer/muligheter:

 

Ekstra oppdrift som vil veie opp for ekstra tyngde som følge av selve plattformen med utstyr.

 

Mulighet for å integrere hekk-propell i kassen.

 

Under køya i akterkabinen har jeg plassert en 300 liters ferskvannstank som trykker båten ned akterut når den er full. Ekstra oppdrift vil derfor være kjærkomment.

 

Oppdriftskassens underside vil fungere som en ekstra nøytral flapp når båten har fremdrift.

 

 

For å visualisere prosjektet har jeg benyttet Goggle Sketch Up og laget en tredimensjonal skisse. Et utmerket gratisprogram hvor du har anledning til å komponere 3D tegninger som du kan snu å vende slik du ønsker. I tillegg så kan du på en svært enkel måte lage animasjoner av dine 3D komponenter. Du får også tilgang til en mengde gratis modeller som du enkelt laster ned fra nettet og benytter til å skape dine komponenter. En fyldig bruksanvisning kan du laste ned og skrive ut. Anbefales!!!! Last ned gratis Google Sketch Up

 

 

idagmedgummibaat.jpg

 

Skisse av båten slik den er i dag.

 

 

gammelplattfunder.jpg

 

Underside hekk slik den er i dag.

 

 

utenplattform.jpg

 

Gammel plattform samt daviter fjernet.

 

 

todeltstop.jpg

 

Plattformen støpes i to eller flere seksjoner.

 

 

nyplattformunderside.jpg

 

Ny plattform montert med integrert hekk propell.

 

 

plattformmontert.jpg

 

Ny plattform uten rekkverk sett ovenfra.

 

 

 

plattformmontertextra.jpg

 

Ny plattform med evt. Rekkverk/beslag.

 

 

Som dere sikkert skjønner så er dette et svært prosjekt som kan ødelegge skuta hvis det hele mislykkes. (Hele akterspeilet må gjennombores ved montering)

Jeg vil derfor undersøke her på forumet om det er andre som har erfaringer eller tanker rundt et slikt prosjekt.

 

 

Mvh

Mateco

Redigert av mateco (see edit history)

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
En ting er sikkert; det er veldig mye arbeid.

 

Ja, det tviler jeg ikke på !!!

I mitt tilfelle så må jeg nok bygge en form for stillasje for å mekke til "pluggen". Antagelig må jeg tilpasse flere og støpe flere forskjellige former.

Har man først formene så kan man kanskje tilby andre å bruke de mot et honorar. Det finnes nok mange som kunne tenke seg en modifisering men som ikke ser seg mål på å lage formene.

 

Stå på!

Skal bli spennende å se det ferdige resultatet.

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Hei igjen!

I forbindelse med prosjektet (trådstart):

Er det noen her på forumet som har kjennskap til fargekoden på gelcoaten til Princess 414 1983, evt. hvor jeg kan henvende meg for å få denne?

Er heller ikke sikker på om samme farge er brukt på både skrog og overbygg. Synes overbygg er litt lysere. Noen som kan hjelpe?

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 6 måneder senere...

Hei igjen :seeya: !

Nå kommer vinteren for fullt og jeg tenkte at jeg så smått skulle begynne på "badeplattform" -prosjektet (se trådstart).

 

Nå har det seg slik at min P414 vil ligge på sjøen inntil våren kommer. Dette vanskeliggjør muligheten til å få tatt skikkelige mål av hekken under vannlinjen.

 

Jeg er derfor meget interessert i å komme i kontakt med andre eiere av Princess 414 som har båten stående på land og som har den stående en plass på Nordmøre eller i Romsdalen, og som kan stille Prinsessas hekk tilgjengelig for måltaking nedentil og bak?

 

Kan det være at hekken til en P37, fra tidlig på 80 -tallet, kan ha samme hekken som min P414? Noen som vet?

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
Denne hekkassa vil ikkje gje noko ekstra oppdrift under fart.

Oppdrift er som kjent kraften av den fortrengte væskemengden. I fart så vil "kassa" ikke "fortrenge" noe væske. Derimot er tanken at undersiden av "kassa" da vil fungere som en nøytral Flaps som en forlengelse av skroget.

 

Ser ifra andre innlegg her inne at P35 er blitt modifisert med en fast flaps i flukt med hekkens v-bunn, og med gode positive erfaringer.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=46177&st=20 innlegg #27 og utover.

 

Slik jeg ser det, så er min løsning at i tillegg til "flaps" -funksjonen, også får ekstra plass til å stue vekk saker og ting som ellers vil oppta plass innenfor selve skroget. Plassen kan også benyttes til batteribrønn for en evt. hekkthruster.

Når båten ikke er i fart så vil "kassa"s oppdrift nøytralisere den ekstra vekten av påbygningen samt evt. av ting og tang som jeg velger å stue vekk nedi "kassa".

 

Om greiene vil fungere vil ettertiden vise ! :rolleyes:

 

mvh

Mateco

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post
  • 5 måneder senere...
Er det noen her på forumet som har kjennskap til fargekoden på gelcoaten til Princess 414 1983, evt. hvor jeg kan henvende meg for å få denne?

Er heller ikke sikker på om samme farge er brukt på både skrog og overbygg. Synes overbygg er litt lysere. Noen som kan hjelpe?

Hvis du skal lakke badeplattformen kan Lakkspesialisten være behjelplig med å scanne fargen på skroget ditt.

Skal du bruke Gelcoat, ville jeg ringt til en Princess forhandler og spurt om de kan hjelpe, men selv om du får Fargekoden vil nok ikke fargen stemme helt. :confused:

En annen mulighet er å blande gelcoat farger til du får en som stemmer, ikke lett, men mulig.

 

Stå på :flag: Så veldig fint ut på tegningene, gleder meg til å se resultatet. :smiley:

 

Hver oppmerksom på at med en forlengelse av skroget kun i midten kan dette gi større oppdrift i senter og dermed en mer ustabil båt under fart, båten vil da bli mer følsom for personer som beveger seg under fart.

Link to post
Hver oppmerksom på at med en forlengelse av skroget kun i midten kan dette gi større oppdrift i senter og dermed en mer ustabil båt under fart, båten vil da bli mer følsom for personer som beveger seg under fart.

 

Skal opp med skuta i løpet av våren og jeg vil da foreta en del målinger i hekken med tanke på videre utforming av prosjektet.

 

Jeg har også kommet frem til at jeg vil forkaste tanken om en sentrert "oppdriftskasse" , og heller forlenge hele bredden i akterspeilet samt integrere trimflapsene i underkant på det forlengede "skroget". På den måten håper jeg å unngå evt. overaskelser. Jeg vil fortsatt beholde muligheten for en integrert hekkthruster som vist tidligere.

 

Som jeg også skriver i tidligere innlegg i denne tråden, så ser jeg dette prosjektet som litt dristigt. Skulle jeg mislykkes så kan jeg ødelegge skuta og foringe verdien betydelig.

Gode betraktninger som kommer frem her i denne tråden er derfor svært viktig for hvordan resultatet blir!

 

Vurderer også muligheten til å støpe "direkte" vs å lage en plugg for så å støpe en form! En form vil bli atskillig mere kostbart, men kan også finansiere seg selv hvis resultatet blir velykket!

 

Jeg har tidligere etterlyst båttypen (P414) som er landsatt i Møre & Romsdal regionen, her inne på forumet, for om mulig å få "låne" hekken slik at jeg fikk tatt de nødvendige mål, men desverre uten resultat.

 

mvh

:sailing:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...