skippy Startet 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2004 Hvis været tilsier det og motoren er ferdig skal vi til Bergen og hente vår nyinnkjøpte båt i helgen. Forje eiger tar en liten "overhaling" på maskin før overleveringen. Dette innebærer bl.a og skifte stempelfjærer og oljeringer. Har noen erfaring med dette? Bør nå motoren kjøres inn på nytt,?? hvor lenge "timer" og på hvilket turtall?? Er en 80 Ford Saab 4 sylinder. Er det noe som kan gjøres med fordel for og evt. få bedre ytelse? mvh Skippy Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Masse erfaring. Ta ut dyser eller helst glødeplugger. Kjør på starteren til oljetrykket har vært oppe noen sekunder. La motoren gå på hurtig tomgang (lett tomgang) en halvtimes tid. Sjekk for legkkasjer, temperatur og oljetrykk. Stopp og start et par ganger med et kvarters mellomrom. Bytt olje og filter. Kjør båten lett de første 10 timene (ikke høytturtall, ikke dorging). Dette er i hovedsak prosedyren til Sarpsborg Motorverksted etter overhaling av motorer. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Takk for svaret Huldra. Tar utskrift av den. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Hallo og gratulerer. Må bare presisere at lavt turtall er kamakselens værste fiende har jeg blitt fortalt.... Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Sitat Må bare presisere at lavt turtall er kamakselens værste fiende har jeg blitt fortalt.... Erik Egentlig ikke, det er oljetrykket som bestemmer. Dette sammen med temperaturen på oljen som ikke skal være for lav. M.a.o. tilgang på olje til vippearmene på kammen. Lagrene der greier seg bra. På lett/hurtig tomgang, la oss si 900- til 1000 rpm så skal det sprute ganske godt med olje rundt i området vi snakker om. Det som er om å gjøre er at stempelringene "setter" seg riktig og at sylinderveggene får en overflate som sikerer smøring av overflatene. Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Sitat Hvis været tilsier det og motoren er ferdig skal vi til Bergen og hente vår nyinnkjøpte båt i helgen. Forje eiger tar en liten "overhaling" på maskin før overleveringen. Dette innebærer bl.a og skifte stempelfjærer og oljeringer. Har noen erfaring med dette? Bør nå motoren kjøres inn på nytt,?? hvor lenge "timer" og på hvilket turtall?? Er en 80 Ford Saab 4 sylinder. Er det noe som kan gjøres med fordel for og evt. få bedre ytelse? mvh Skippy Er beskrivelsen mangelfull ??Byttet fjærer uten honing eller boring.... det er fali det. Normal innkjørin er å ikke overbelaste motoren og la den gå på varierende turtall hvert 10-20 min. med økende intervall ettervert de første timene. Noen har fortalt meg 10 timer, mens andre har sagt 100 - 150 timer ??? Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
Laholm Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Og hva med innkjøring av helt ny motor? For to år siden fikk jeg satt inn en Mercruiser i min daværende båt. Instruksjonsboken var full av advarsler, det var ikke måte på hva som kom til å gå galt hvis jeg ikke fulgte instruksen til litt forbi punkt og prikke. Nå kjøper jeg ny båt, med Yanmar. Her står det bare at man skal aksellerere (og sikkert også desellerere) forsiktig de første 50 timene. Jeg går ut fra at den helt primære langsomme kjøringen for å passe til pakninger og hva vet jeg er gjort i testbenk ett eller annet sted, men kontrastene er slående. Hvordan forholder en teknisk idiot (meg) seg til dette? Sitér dette innlegget Laholm Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Sitat Og hva med innkjøring av helt ny motor? For to år siden fikk jeg satt inn en Mercruiser i min daværende båt. Instruksjonsboken var full av advarsler, det var ikke måte på hva som kom til å gå galt hvis jeg ikke fulgte instruksen til litt forbi punkt og prikke. Nå kjøper jeg ny båt, med Yanmar. Her står det bare at man skal aksellerere (og sikkert også desellerere) forsiktig de første 50 timene. Jeg går ut fra at den helt primære langsomme kjøringen for å passe til pakninger og hva vet jeg er gjort i testbenk ett eller annet sted, men kontrastene er slående. Hvordan forholder en teknisk idiot (meg) seg til dette? Anbefaler å følge instruksjonsboken til den motoren det gjelder. Amerikanske instruksjoner er bestandig noe "overdimensjonerte". Blant annet var det en som tørket katta i mikrobølgeovnen. Produsenten måtte ut med erstatning fordi advarsel mot å tørke dyr ikke var nevnt i instruksjonen. Når det gjelder hvor lenge innkjøringsfasen skal vare, følg instruksjonen. Hvis det ikke foreligger instruksjon, vil jeg tippe at mye er gjort de første 20- til 30 timene, eller 50 timer. 100 timer ville for meg som seiler vare et par år, det virker mye. Vanligvis blir motorene påfylt olje, testkjørt og så blir oljen tappet av før utskiping. Da er den første oljeskiften som jeg skrev om tidligere allerede foretatt. Bytte stempelringer kan være ok, men uansett er forutsetingen at sylindrene måles. Kan ikke tenke meg at noen gjør en slik jobb uten å hone sylindrene. Blant annet for å ripe opp det glatte belegget på sylinderveggene for å skape bedre smøring og tilpassing til nye stempelringer. For slitte sylindere vil gi skjørtebank nede og mulig knekte stempelfjærer oppe. Det er ingen som gjør slikt. Vil jeg tro. Så nå Skippy, burde instruksen begynne å bli bra komplett. Alt som er nevnt av "kollegene" er verd å merke seg. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Takke for alle svar, men........ Har ikke greie på det som ligger så langt "inne." Problemet er jo at jeg ikke har noe kontroll på dette. Jeg sitter i Stavanger. Han som gjør jobben skal være bilmekaniker så jeg håper han vet hva han gjør. Har ikke hørt om noe "honing". Men rette type og størrelse på fjærene en nok gjennomtenkt. Skulle være svært mange størrelser, så di gamle ble levert inn ved bestillingen. Han snakket og om å "førstgangs starte" med en del 2 takts olje i sylindrene. Satse på det går godt. Får ta det rolig mot Stavanger di først 10 - 15 timene. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Sitat Takke for alle svar, men........ Satse på det går godt. Får ta det rolig mot Stavanger di først 10 - 15 timene. Kanskje det kunne være en ide å sette opp avtalen slik at selgeren følger med f.eks ned til Leirvik - som "gissel" . . . . Det er sikkert min noe skeptiske natur som slår gjennom, men formuleringen: "Forje eiger tar en liten "overhaling" på maskin før overleveringen. Dette innebærer bl.a og skifte stempelfjærer og oljeringer." klinger ikke akkurat overbevisende og beroligende på en som har sett litt av hvert gjennom et langt liv. Alt for ofte viser det seg jo at "nyoverhalt" i realiteten er "nyovermalt" For all del; jeg vil ikke være gledesdreper, men det å være 'føre vár' kan være en god måte å spare seg for noen ergrelser. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
TMe Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Jeg er som Poseidon skeptisk til denslags og stiller meg straks spørsmålet om hvorfor det var nødvendig med nevnte overhaling. 4syl. 80hk Ford er normalt ganske slitesterk. Kan det være ugler i mosen ? Varmkjøring ? Forrige eier tar ikke en slik overhaling for å være hyggelig med ny eier, men heller fordi han ønsker å bli kvitt ruklet. En varmkjørt motor er som oftest ødelagt og blir neppe i orden uten sylinderborring og linjeborring av rammelager. Dette blir fort titusener. Kjøp aldri en motor som har vært varmkjørt. Gjør litt research og snakk gjerne med andre i båthavna der båten holder til. Sitér dette innlegget Link to post
skippy Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 God kveld Jan. E Johnny me komme på onsdag. Regne med me kan ringe deg når det stopper. Det som skjedde var at en oljering "sprakk""knakk" og den begynte og forbrenne noe mye olje. Når denne allikevel skulle skiftes spurte jeg om han kunne ta alt. Inkludert motorlabber oljeskift og div. når motoren allikevel var ute. Stole på han, er ikke det. Er bare litt usikker på innkjøring, har ikke vært borti dette på innenbordsmotorer. Bare 1 syl. nye påhengser. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Sitat God kveld Jan. E Johnny me komme på onsdag. Regne med me kan ringe deg når det stopper. OK Johnny, Kjekt å treffe deg her også ja vi treffes jo på kurset på onsdag - og skulle du få behov for slep så kan jeg når som helst vippe igang Wichmann, og du har telefonnummeret mitt på den kurspresentasjonen som du fikk.... mvh Poseidon / Jan Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
skippy Svart 2.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Har d Tror nok det ska gå greit, vil bare ta litt lenger tid enn planlagt. Skal nok få "tyttå" ner Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.