Jump to content

Er startmotor fra Biltema OK?

NilsPils

Recommended Posts

Egentlig lurer jeg litt på hvodan sånt kan skje. Jeg har alltid trodd at startmotoren ikke får strøm og kan rotere før magneten har trukket tannhjulet frem så tennene er i inngrep??

Dette er normal slitasje etter mange års bruk. Men når du alikevel skal bruke en ny (bilstarter) forstår jeg ikke hvorfor du ikke bruker BT sin. Denne er sikkert like god som den du har kjøpt hos torshov.

Hadde foresten starteren til min volvo aq140 i frahverandre i fjor. Kunne ikke finne noe som gjorde denne unik som "marinestarter" :flag:

Norske båter er best!

Skal ikke si så mye, men en ting skal jeg driste meg til.

Klarer ikke helt å være enig med alle dere som anbefaler å gå på høgger`n, finne seg en brukt orginal Volvostarter osv. - istedet for å kjøpe en starter ny på BT med garanti.

En starter fra innbytte (vel er den over(m)halt, eller fra høgger`n vet man jo ingenting om - ikke alder engang. En starter fra Biltema er ny...og vil nok tro at de fleste virker som de skal, men om den mot all formodning skulle streike innen rimelig tid - så er det garanti etter forbruksloven på denne.

Jeg hadde kjøpt BT sin uten å blunke, men lykke til med innbyttestarteren!

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg synes en origanalstarter høres mer betryggende enn en ny, superbillg. Mulig jeg tar feil???

Tror ikke du tar mye feil her nei! Jeg stoler mye mer på Volvo sin originalkvalitet enn "mistenkelig billige" kopier fra Biltema. Min gamle Amason med B18A har etter 42 år fortsatt sin gamle starter intakt, det skulle tyde på grei kvalitet! Og en byttestarter er fullstendig gjennomgått og overhalt, som regel er det aller meste av innmaten skiftet slik at den er like god som en tilsvarende ny starter.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Tror ikke du tar mye feil her nei! Jeg stoler mye mer på Volvo sin originalkvalitet enn "mistenkelig billige" kopier fra Biltema. Min gamle Amason med B18A har etter 42 år fortsatt sin gamle starter intakt, det skulle tyde på grei kvalitet! Og en byttestarter er fullstendig gjennomgått og overhalt, som regel er det aller meste av innmaten skiftet slik at den er like god som en tilsvarende ny starter.

Dessuten er jeg prinsippielt imot å bytte ut originaldeler på gamle motorer (på båter, biler og andre ting også) med kopier. La oss ta vare på veteranene (som oss selv). Får bare håpe at den nye innmaten er like god som originaldelene. Min gamle 145 fra 1973 (den fineste 140 årgangen) har også originalstarteren i behold. Mens vi er inne på det: noen har en gang i nyere tid spraymalt motoren også uten å maskere ordentlig. Resultatet er at mange deler som skal være umalt (ventildeksel, bensinpumpe, tanklokk, impellerpumpe, ...) er tilgriset med rødmaling. Fy!!

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg tror du har gjort et fornuftig valg her :smiley:

I utgangspunktet høres det fornuftig ut med noe nytt fra BT, med garanti og hva det innebærer. Men når noe har halv pris av hva en overhalt originaldel koster, MÅ det bety at det er spart på noe. På de to BT-dynamoene jeg testet var det løse skruer og ødelagte børster etter noen få timers bruk, gikk greit å få byttet/få pengene tilbake, men irritasjonen ved å måtte montere og demontere to ganger var ubeskrivelig, selv om det hos meg er lett å komme til :headbang:

Som Power har vært inne på, så er det forskjell på en marine starter og en standard bilstarter.

Nå tynnes det imidlertid ut med marinestartere i hyllene for alle skal ha det billig. Jeg pleier alltid å smøre drevet inn med fett, og da spesielt på akslingen som bendix drevet glir på. Det er ikke like lett å komme til på alle startmotorer, men jeg gjør et forsøk.

Så smører jeg starteren inn med fett der hvor den festes til blokken fordi noen starterer ruster jo helt fast til blokken noen ganger.

Til slutt sprøyter jeg Carlofon over hele starteren slik at den ikke ruster på utsiden.

Alle metaller trenger oksygen og fuktighet for å ruste. Fjerner man en av disse, så ruster det ikke.

Carlofon er bare et produkt jeg bruker i stedet for tecktyl fordi jeg har god erfaring med dette. Det er rett og slett en voks på sprayboks som da ikke er skadelig for isolasjon på ledninger etc.

Når den tørker så kleber den nesten ikke. Så er den fortynnbar med vann, noe som da er en fordel hvis motoren skal vaskes.

Jeg tror Terrosol har et tilsvarende produkt. For de som arbeider i Norsjøen og har tilgang på Cortech så er dette også bra greier. Man skal være litt forsiktig med å påføre kjemi i fritidsbåtene, for det brukes ofte billig autokabel i installasjonene som da ikke tåler så mye olje før den blir stiv og sprekker.

Petroliumsbaserte produkter i kombinasjon med periodisk høy motortemperatur er fysjom, ikke bare for ledninger men også slanger av forskjellig slag.

Ole Petter

Har Tectyl på sprayboks. Det kan vel ikke være så galt? Tectyl har jeg sett anbefalt til å bruke på kabelsko.

Hvor får jeg tak i Carlofon eller Terrosol?

Her er forresten et bilde av starteren jeg tok ut. Dårlig tanngard!

small_img_4645.jpg

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Cortech omsettes ikke i butikker så vidt jeg kjenner til. Årsaken er trolig at det oppfattes som dyrt sammenliknet med andre produkter. Jeg kjøper i kartonger fra proffbransjen. (det er forresten ikke så dyrt, for trekker man fra løsemidlene som fordamper, så er det ganske drygt sammenlignet med mye annet som inneholder 70-80 % wite sprit).

Carlofon og Terrosol selges vel også som regel i proffbransjen, og brukes mye på karosseriverksteder. Jeg tror importøren av det ene produktet heter Friman Dahl.

Tecktyl er sikkert geit nok til å sprøyte inn startmotoren etc. men jeg synes det blir litt tilgriset.

Jeg bruker transparange produkter slik at det også ser litt fint ut.

Cortech har vel det mest komplette beskyttelsessystemet, og jeg bruker en del korrosjonsinhibitorer som installeres i sikringsskap etc. slik at kontaktorer og sikringsautomater ikke ruster i stykker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...