Jump to content

Sterling 4 stegs digital splitter/lader


roaldbj

Recommended Posts

Jeg ser at Seatronic i sin nye kataloig på side 68 annonserer en Sterling 4 trinns digital spiltter/lader hvor det ifølge salgsinformasjonen er mulig å lade batteriene opp til 5 ganger raskere grunnet ny teknologi som er utviklet hos Sterling Power. Den har videre innebygd anti-sulfaterings funksjone. Det spesielle er at man kan koble den rett til dynamoen og få ut ladespenning til batteriene på 14.1 - 14.8 volt. Den selges i varuianter på henholdsvis 90 A, 160 A og 210 A.

Hva er det Sterling Power har utviklet her?

Link to post

Det er i allefall gode priser Setronic har....

90A laderen koser 2490 hos Seatronic og 3445 hos jørg.... er nesten 1000 lappen i forskjell, faktisk så selger Seatronic denne billigere med mva. enn Jørg uten mva.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Fine opplysninger. Så til spørsmålene som er litt mer sentrale. Jeg oppfatter at PDAR påvirker feltspenningen i dynamoen, mens den digitale splitteren/laderen omformer spenningen ut fra dynamoen før batteriene lades? Dette betyr i så fall at ladespenningen fra dynamoen kan være relativt lav (13.5 - 14.1 volt) mens den ut fra splitteren/laderen har høy spenning (14.1 - 14.8 volt). Fysikkens lover er vel klare, man får ikke mer ut enn man legger inn. Hva er da prinsippet for splitteren/laderen?

Link to post

Det som er "nytenkning" med denne boksen er vel at den reduserer spenningen ut fra dynamoen. Hvis man tenker seg en dynamo med standard regulering på 13,9V vil effekt uttaket alltid øke når spenningen synker slik at man ved å redusere spenningen tilstrekkelig kan ta ut maks effekt fra dynamoen uavhengig av batterspenning. Spenningen vil deretter tranformers opp og overvåkes slik at batteriene får riktig lade karakteristikk innenfor det maksimale av hva dynamoen tåler.

 

Fordelen her må være at man slipper å "operere" dynamoen og det vil da være langt enklere/hurtigere å montere. Samtidig unngår man å øke spenningen på dynamoen som er et problem som gjerne gir alarmer og annet tøys når man man har elektronisk motor styring. Produsentene er vel heller ikke spesiellt begeistret for at man bytter regulator i dynamoen med tanke på garanti etc.

 

I utgangspunktet må jeg si dette ser svært så bra ut, men det hadde vært interessant å høre om andre er mer reservert (pris er jo selvfølgelig et poeng).

Redigert av borref (see edit history)
Link to post
5 ganger raskere enn hva?? En dynamo med dårlig regulator?

Det er vel ganske sikkert en standard regulator den er sammenlignet med.

 

Av forklaringen hvordan den virker sier Sterling at den maksimerer strømmen fra dynamoen med å dra ned spenningen ut fra dynamoen til omtrent 13V. Den "forsterker" så spenningen inn på batteriene til 14,1 til 14,8V. Når batteriene er fullladet går den over til float so er 13,5 til 13,8V.

Link to post
Det er i allefall gode priser Setronic har....

90A laderen koser 2490 hos Seatronic og 3445 hos jørg.... er nesten 1000 lappen i forskjell, faktisk så selger Seatronic denne billigere med mva. enn Jørg uten mva.

:seeya:

Jørg

 

Redigert: Prisene mine stemmer etter den nye prislisten 2008c.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Litt forklaring til lader AB = Alternator til Battery Charger som jobber todelt.

 

Meningen er at man, hvis det finnes akseptabelt lading fra dynamoen allerede, ikke behøver særlig utvidet lading på startbatterier.

Startbatteriet blir altså ladet med standard-W-regulering.

 

På forbrukssiden finnes det derimot en ladeenhet som lader med tilpasset IUoUo-4-trinns som kan innstilles til type batteriet.

Man kan faktisk forestille seg en BBC-lader som er koblet parallelt med W-ladingen, slik at ladeffektiviteten blir opphøyet til omtalte 5 ganger rasker lading.

 

Forskjellen er bare at AB skifter hele ladestrømmen over til IUoUo så snart startbatteriet er på et akseptabelt verdi.

Dette skjer sånt ca. etter 20 minutter.

Men AB skifter tilbake til startbatteriet inni mellom og. slik at også start får tilstrekkelig lading.

 

Så er meningen av en AB-lader at man kan lade med 4-trinns på f.eks. forbruksbenken også når det finnes dårlig dynamoeffekt,

som f.eks. ved bruk av dynamoer av påhengsmotorer eller dynastarter m.m.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...