Jump to content

Kompressorlyd kad 32

Sirrams

Recommended Posts

Hei

Min kad 32 (ca 700 timer) har fått en kraftig "susing" fra kompressor (eller turbo?) i området mellom ca 1400rpm og 2200 rpm. Har hatt båten ett år, og syns ikke den var slik tidligere, derimot slo turboen inn omtrent ved ca 1400 rpm (uten noe ekstra "leven"), det ga bare en "automatisk" turtallsøkning.

Noen som kan kommentere om noe er feil?

Redigert av Sirrams (see edit history)

Hei og velkommen til Baatplassen :yesnod:

KAD32 har både kompressor og turbo. Kompressoren din slår nok inn på rundt 1400 rpm og kobler ut ved ca 2200 som du skriver. Da tar turboen over ettersom ladetrykket fra eksosen da er stort nok til at turboen lader.

Kompressoren din er mekanisk drevet, turboen er drevet av eksosen. Kompressoren er drevet av en rem i forkant av motoren (står sammen med generator remmen)- det kan være at denne hviner litt. Sjekk om remmene er tilstrekkelig strammet. Mulig også at det er kompressoren som uler litt - kanskje det er på tide å skifte oljen på den? Det finner du ut i instruksjonsboka.

Det er ikke uvanlig at KAD 32 gir fra seg en del lyd.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Min KAD32 (i min gamle båd) susede så meget, at jeg var ved at falde i vandet første gang jeg gassede op over 1500 RPM. Det er helt korrekt som Bitteliten skriver at kompressoren kører mellem 14-1500 og 2200 RPM og at det bestemt ikke er usædvanligt at den larmer som 47 støvsugere.

Men det virker jo lidt skummelt at den først gør det nu. Er du sikker på at den overhovedet har kørt tidligere? Normalt kan man tyddelig mærke når kompressoren slår til. Så accelerer båden markant. Har du mærket nogen forandring i acceleration før og nu?

Andy

Dette er et kjent problem, som jeg aldri fikk løst. Men alle kad32 motorer er ikke like, så derfor må det være mulig å løse det. Jeg hadde 2xkad 32, den ene hadde mye støy som du beskriver, så mye at jeg unngikk så langt det var mulig å operere i det aktuelle turtallsområdet. Den andre hadde ikke disse "unotene".

Hver sesong forsøkte jeg å få gjort noe med det, men bra ble det aldri....

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Jeg har en KAD43, som begynte å bråke litt vel mye.

Jeg fant ut at trykkluften fra kompressoren gikk gjennom et rør på (ca. 10cm i diameter ) og inn i luftintakket hvor luftfilteret er plassert. Jeg gikk ut i fra at luftstøyen enten kunne komme fra:

1. kompressoren selv

2. Luftlekkasje i pakninger som kobler røret til kompressor.

3. Spjeld inne i selve luftfilteret. Da kompressoren tar luft fra luftfilteret og komprimerer luften og så kjører det tilbake til luftintakket inne i luftfilteret. For å få til denne "omveien" når kompressoren starter, så må det gå via noen spjeld.

Jeg kjøpte et spesielt stetoskop hos biltema, som er beregnet for å høre ulyder med. (Retningsbestemt)

Jeg fant ut at min ulyd kom fra pos.2. Det var nemlig 2 o-ringer som skulle sørge for å tette skjøten mellom rør og kompressor og mellom rør og luftfilter.

Jeg kjøpte 2 nye o-ringer (Noe som egentlig var unødvendig). For det viste seg at de bare var litt ute av stilling.

Redigert av Sverre Olav (see edit history)

Jeg hadde KAD32 i min forrige båt. Jeg unngikk å kjøre i turtallsområdet hvor kompressor var aktiv. Det var rett og slett for mye lyd og jeg fikk rådet om at det var best for motor å bare benytte kompressor for aksellerasjon.

Min kompressor koblet seg inn med ca 1600 rpm og ut med ca 2600 rpm. Det betydde at jeg gikk aldri over 1500 rpm eller under ca 2800 rpm. Men det passet i grunnen meg bra fordi jeg enten kjørte langsomt (under 7 knop) eller i plan (over 18 knop). Planende båter liker seg uansett ikke i "mellomområdet" fordi båten bare ender opp med å "skyve vann" foran seg med et forhåndsvis stort drivstoff forbruk.

/Øystein

Puhhhh... da er gåten løst. Det var en lekkasje på en gumme skjøtemuffe på kanalen fra kompressoren. (I underkant selvfølgelig, vanskelig å oppdage.) Det jeg hørte var ikke ulyd fra kompressoren, men trykkluft som gikk ut i motorrommet uten å gjøre nytte for seg. Av og til kan det være enkelt og rimelig :yesnod: Takk for svar uansett.

Har selv båt med 2 stk kad32 2001 mod. Er også til tider plaget av støy fra kompressorene. Har fått ett tips om at det er mulig og sette på en bryter sånn at man kan koble ut kompressorene. Kan dette være skadelig eller er det noe annet som tilsier at dette ikke burde gjøres.

Dersom dette er mulig, er det noen som har løsningen på hvordan dette bør gjøres……? :confused:

Redigert av Marik (see edit history)

Hadde: Wx-11, Sandvik 945, Marex 330 Scandinavia, Beneteau Antares 680.

Har selv båt med 2 stk kad32 2001 mod. Er også til tider plaget av støy fra kompressorene. Har fått ett tips om at det er mulig og sette på en bryter sånn at man kan koble ut kompressorene. Kan dette være skadelig eller er det noe annet som tilsier at dette ikke burde gjøres.

Dersom dette er mulig, er det noen som har løsningen på hvordan dette bør gjøres……? :confused:

En kollega hadde tidligere båt med en kad41, sa han koblet en bryter på pluss ledningen til kompressoren (antagelig til innslags solenoiden). Koblet vekk kompressoren når han kjørte "innaskjærs".

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...