Jump to content

Fuktighet i mahogny

Storø RC 34

Recommended Posts

Hei!

Jeg er en kontorrotte som har kjøpt en Storø34 og dermed er rimelig spent på hvordan dette skal gå.

Båten har stått på land i vinter, og under befaringen målte vi fuktigheten i skrogen til omlag 23-25%

Min far som er trearbeider, men som ikke har peiling på trebåter mente at det burde ligget på omlag 16%

Har noen noe meninger om dette?

Redigert av Storø RC 34 (see edit history)

Ung mann i gammel båt....med båtførerbevis og SRC/VHF sertifikat

Konstruksjonstrevirke har en fuktighet på 18-20 % og da regnes det for tørt 16 -14 % fuktighet er nok ned mot det som regnes i trevirke som brukes til møbelproduksjon. Så at en båt som ligger ute har en fuktighet 23-25 % ville ikke jeg tro var avskrekkende. Heller normalt en båt ligger trods alt det meste av levetiden sin på vannet, Trevirket er hygroskopisk, det vil si at det tar til seg og avgir fuktighet avhengig av det mijøet det befinner seg i. Jeg ville derfor tro at en båt som var bygd i et " helt tørt/alt for tørt " trevirke kunne få store problemer når den kom på vannet. treværket sveller jo som vel de fleste vet når det tar til seg fugtighet.

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)

Du har ingen problemer der, 16% er rundt det vi går på når vi bygger hus, ingen invendige platekledninger før fuktigheten er rnede i cirka 15%

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Jeg mener ikke den relative fuktigheten i lufta nei. Hustypen vi bygger er godkjent av norsk astma og allergi forbund og materialler som kles inn skal da ha en fuktighet på maks 16%. Hvis jeg husker riktig nå da. Nært er jeg iallfall

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har båt av mahogny på eikespant. Har nå stått på land siden august 2006. Fuktig Vestlandsklima. Før vi tok henne opp hadde hun stått på land i en til to (litt usikker på dette) vintre. Sjøsatt i mai 2006. I fjor sommer kunne vi sende avispapir mellom enkelte bordganger. Hun fikk en grundig overskylling / dusj av sjøvann som ble pumpet inn i henne i flere omganger ut i juli og august. Vinteren kom og nå er hun nesten tett og snart klar for sjøsetting. Hun ble strippet for bunnstoff i 2006 og skal nå få seg et godt lag med ny delikatesse. Fuktigheten i mahognyen er nok til tider opp mot 20% under vannlinjen. Over vannlinje er det ikke så mye, 15%++.

Burde jeg også være urolig for dette måle resultatet ? Er jo av den oppfatning at mahognyen har det bedre i sjøen enn på land.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jobbet for noen år siden på et trebåtbyggeri. Der kjørte vi luftfuktere hele sommeren for at ikke materialene skulle bli for tørre. Hvis materialene var for tørr ville båten sprenges når den ble sjøsatt. Så litt fuktighet er nok ikke galt. Tørker en ferdig bygd båten for mye ut når den står på land vil den lekke som en sil når du setter den ut.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...