Dra til sjøs! Startet 13.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2008 Det skal altså slipes og lakkes en del innredning. Teak og teakfiner, alt fra et par trapper,targabøyle og listverk til plane store flater. Regner med det er noen her som har slipt noen timer.. og har noen erfaringer å lære bort. Planen er å gå til innkjøp av 1 kanskje 2 gode slipere som kan dekke mitt behov så jeg slipper å gå bananas etter noen få timer..) Den eneste typen sliper jeg har erfaring med er en eldre SKIL plansliper som er sliten i bunnen og papiret slites lett av i kantene eller løsner, blir nok å pensjonere denne. Noen som har erfaring med proffutstyr som f.eks den blå serien fra Bosch? Er det verdt den ekstra prisen? Har et meget ambivalent forhold til dette med dyrt kontra billig verktøy, men det er vel ingen fasit. Dyrt er alltid dyrt, men billig kan av og til bli enda dyrere! Det finnes så mange forskjellige slipere: Plansliper Eksentersliper Multisliper Båndsliper Variosliper Deltasliper Hva bør jeg gå for, evt. styre unna? Proff eller "hjemmesnekker" modellen? Sitér dette innlegget Link to post
SamH Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Du trenger gjerne flere, dyre slipere er generellt MYE bedre å jobbe med om du skal slipe mye/lenge og du får deler til de også om noen år når du trenger det.. Jeg foretrekker eksenterslipere for store jobber, bruker Bosch GX 150 Turbo, det er en helt rå sliper. Den tar pent og forsiktig m du ønsker, men kan på grov setting/fullt turtall med 40-60 papir faktisk ta så mye at den er vrien å holde fast. 150mm pads (borrelås) kjøper jeg på biltema. Jeg sliper malingen av en 44's fot skuteside på rundt 4 timer med den. Den blir fort stor og klumpete til mindre arbeider eller der det er trangt. Til mindre finarbeid er jeg mest fornøyd med Feins multimaster når det gjelder kvalitet på jobben. vibreringshastigheten er helt annen enn de andre. En ulempe er latterlig stive priser på slipepair. Jeg har ikke funnet noe godt alternativ utover originalt enda, den vibrere så kraftig at velcro'n på uoriginalt ikke holder . Selv om kvaliteten på papiret er bra og det holder seg skarpt lenge, er det så dyrt at en kvier seg for å handle det. Multimaster'n kan også brukes til mye annet og en vil ikke være foruten nå en først har begynt å bruke en slik. For seriøs grovsliping (les graving) bruker jeg vinkelsliper med rondell. Sitér dette innlegget Link to post
microship Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 (redigert) Hva med trykkluftdrevet slipere? Har sett at proffer på bilverksted o.l. bruker dette. Virker som ganske rimelig og lett utstyr, og tåler etter det jeg forstår høy belastning. Ulempen er vel trykkluftslange og kompressor lyd. Noen med erfaringer, kanskje med verktøy fra Biltema (grøss?) eller Bauhaus Redigert 14.Mars.2008 av eslettha (see edit history) Sitér dette innlegget Microship "Båt er bedre investering enn aksjer" Link to post
Janoho Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Du må ha en diger kompressor med mye avgitt luft pr minutt. Jeg har prøvd en større slipejobb på bil med en V-twin kompressor fra Biltema, da gikk kompressoren hele tiden og du må ta pauser for at den ikke skal bli for varm. Jon Sitér dette innlegget Link to post
Dra til sjøs! Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Ja man kan få mye fint utstyr til luft, men ja, de krever mye luft. Har brukt en relativt liten luftdrevet nålepikke endel og da måtte jeg leie meg en dieseldrevet skruekompressor for å få noe fres på det. Til og med de største 2-fas kompressorene sliter med slikt verktøy. Noen flere erfaringer med ulike slipere? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Hei. For større jobber og hvor det skal slipes vekk mye materiale, har jeg brukt eksentersliper. Men nå har jeg hatt en del oppussing inne i salongen der det var behov for å matte ned/fjerne gammel og stygg lakk, så da ville jeg ikke ha så mye pussestøv i en nyvasket båt. Jeg slo derfor til og kjøpte en multisliper fra Black & Decker med integrert støvoppsamler. Og den har så langt fungert til fulle.Den sliper godt, og slipper ut minimalt med pussestøv. Den er en slik "strykejern" type, men kan også settes på rund skive og fungere som eksentersliper. Dette siste har jeg ikke kommet så langt at jeg har forsøkt. Makinen leveres i aluminiumskoffert med MYE slipepapir inkludert til under tusenlappen. Kvaliteten over tid, aner jeg ikke noe om. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Suzuki Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 jeg har 4 slipemaskiner: beltesliperen, en grønn Bosch maskin, er for de seriøst tunge jobbene. Gjør vei i vellinga, og med 40 papir kan den sammenlignes med en høvel. Exentersliperen; en SKIL maskin, av lav pris, 3-5 år gammal. Funker veldig dårlig, avvirker dårlig, rister som et helv.... og kan ikke anbefales. Verdt sin vekt i møkk. Trenger du exentersliper, sats minimum på en Grønn Bosch, men prisforskjellen opp til en Metabo er ikke avskrekkende. Plansliper; nå har jeg en tyvlånt Bosch. Kjøpte en dritt fra Biltema, som gikk til helv. første gangen jeg testet den. Kostet bare en slant, men ettersom den funka dårligere enn en håndpussekloss, kan ikke kjøp anbefales om du får den gratis engang. Tips;kjøp en som har BÅDE klyper for papir på rull og borrelås. Papir på rull koster bare en brøkdel. Deltasliper; har to stk. En Bosch 180W og en Skil fra Clas Ohlson. Skil`en er overlegen. Sterk, godt avvibrert og ganske stillegående. Bosch`en høres ut som en vibrator, og virker ikke plagsomt bra heller. Dårlig slipesåle. Superfil; Black & Decker beltesliper med 1,2-2cm bredt slipebelte. Kan brukes til ALT. Beste verktøyinvesteringen den måneden eneste minus er dyre slipebelter. Kan forme tre, plast og metall. Min er grønn og litt eldre, men den funker perfekt. Som vanlig hadde jeg mer verktøy enn jeg trodde Jeg ønsker meg en ny plansliper, det blir en Bosch eller Dewalt med middels stor slipeplate. Dessuten skal jeg ha meg en exentersliper. Dette blir trolig en Metabo eller Blå Bosch. Denne er øverst på prioriteringslista egentlig. Tenk litt på støvfjerning. Mange maskiner har enten som ekstrautstyr med i pakken, eller som løst ekstrautstyr sånne filter som skal fjerne endel støv. Alternativet er en sånn 5m slange fra Clas Ohlson påkoblet en slags " industristøvsuger " av noe slag. Jeg har en Kärcher, bråker som 5 Tupolev bombelfly og suger ikke plagsomt bra, men funker perfekt til dette behovet. Kostet vel ca 500kr på OBS, høres ut som om den skjærer seg neste sekund ( har vært sånn siden ny ) Må settes utendørs, da filteret ikke er noe å skryte av. Lang slange,minst 5m er påkrevet. Vanlig støvsuger funker til dette bruket i 3 dager. Skal du bruke maskina endel, sjekk kampanjetilbud på Jegard, Metabo.no , Makita.no og Dewalt. no. Det er tendenser til litt priskonkurranse på elektroverktøy iallefall i Osloregionen om dagen, så det er mulig å prute litt. Jeg syns personlig at det blir vanskeligere å vanskeligere å skille mellom godt og dårlig elektroverktøy. Kjøpte f.eks en Hitachi batteriboremaskin, denne var det bare problemer med fra dag en. Fikk kranglet meg til å returnere den etter 22mnd, og det er bra. Det som ikke var bra,er at det ikke burde være nødvendig å reklamere på såpass " kvalitets " produkter i utgangspunktet. Så; fortell gjerne hva du lander på. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
rago63 Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Har en 150 Eksenter av største modell i fra Metabo. Kan anbefales. Fest papiret godt i borrelåsen! God å jobbe med, fin balansering og ikke plagsomt vibrerende. 2 eksentermoduser, den største med 40-papir gjør vei i vellinga.... Sitér dette innlegget ....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO... Link to post
Dra til sjøs! Svart 14.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 ja her var det mye nyttig input, det er blitt litt av en jungel med ulike merker og typer av powertools. Har også en slik tupolev våt/tørr suger og den har fungert utmerket (også fra OBS..) Har sugd alt fra støv til herlige supper av rustskall,oljevann og maling. Ulempen er filterene som er grisedyre, nesten 300,- hvis jeg ikke husker feil. Kjøpt på Mekonomen. Fant også denne tråden med gode erfaringer. En god deltasliper tror jeg det i hvert fall blir. Ser ut som en deltasliper bygger mindre i høyden i forhold til en mouse sliper, kan være en fordel for å komme til i trappetrinn tenker jeg da. En deltasliper skulle vel dekke det meste av hjørner og kanter også. Videre tror jeg det vil stå mellom en eksentersliper eller plansliper? En slik Feins multimaster har jeg sett på flere ganger, men hoppet over pga. prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2008 Eksentersliperen og plansliperen overlapper hverandre nesten, men bare nesten også... Egentlig tror jeg man trenger begge, men har man plass til EN på investeringbudsjettet, bør du velge eksentersliper først. Gjør iallefall ikke feilen å kjøpe " 2 til prisen av 1 ". Du ender antagelig med to maskiner du er MISFORNØYD med, istedetfor EN du liker godt, og en du ønsker deg.... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Larspo Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Teakfiner: Her fungerer det dårlig med sliping. Du kommer garantert til å gå gjennom teak-laget og ødelegge hele plata. Kjøp et god hardmetall skrape. Bruk varmluft sammen med skrapa og "skrell" i vei. Med litt trening, så går dette relativt radig (pass på å ikke svi treverket). Når dette er av, tar du 120 papir på en eksentersliper og pusser veldig lett over for å "rufse" opp litt til feste av lakk. Store flater med massivt tre/teak: Båndsliper er desisdert best. Tar mye på relativt kort tid, og jobber stort sett av seg selv. Jeg har også brukt vinkelsliper med pusserondell til noen oppgaver, men dette er veeeldig grovt, og man må pusse ned med finere slipemetoder etterpå. Til slutt, avslutt med en eksentersliper lett over for å jevne ut litt av den grove båndsliperen. Merker? De fleste pusser godt, men kvalitetetn og levetiden avhenger av pris. Har selv en båndsliper fra Biltema, har surret å fungert godt for meg. Har også en mindre båndsliper fra bosh som jeg kan bruke på trange plasser. En gammel mouse/eksentersliper eller tilsvarene fungerer for å ta siste finish. Dersom du eks. bruker en mouse på 14 lag med lakk på store flater, så har du mye å gjøre...og du trenger mye papir (lakken fester seg i papiret og det blir fort ubrukelig). Konklusjon: En god skrape En varmluftspistol Båndsliper med grovt slipebånd (60) Eksentersliper med medium og fint papir (120 og 240). Tolmodiget og tid. Til oljede flater...bruk salmiakk. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Teakfiner:Her fungerer det dårlig med sliping. Du kommer garantert til å gå gjennom teak-laget og ødelegge hele plata. Kjøp et god hardmetall skrape. helt enig, og det blir veldig pent også med litt tålmodighet. til andre bruksområder er superfilen som suzuki viser til et helt unikt verktøy på sine måter. Sitér dette innlegget Link to post
Dra til sjøs! Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Takk for gode råd. Når det gjelder teakfineren, er det meste av dette oljet og planen var å gå over med en lett puss før lakking. Da noe av denne teakfineren er angripet av slike svarte prikker, er vel en lett puss nok til å fjerne dette. Hvis man er lett på hånden og forsiktig skulle vel det gå bra..? Men skal jammen prøve en salmiakvask før jeg finner fram slipepapiret. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Og apropos vask, så er det en god idé å vaske/avfette FØR en pusser og sliper. Så slipper en å gnu fett ned i lakken og treverket. Jeg bruker Aceton eller rødsprit. En klut fuktet med rødsprit er også fin til å fjerne pussestøv etter slipingen. Men alt dette er nok kjent for de som har tatt slike jobber noen ganger. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
jupan Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Jeg er en absolutt tilhenger av kvalitetsverktøy, og en absolutt motstander av billig drittverktøy... Når det gjelder verktøy så er det bare slik at du får akkurat det du betaler for. Andre kan si hva de vil, men det er ikke til å komme unna. Dyrt verktøy holder mye mye lengre enn billig verktøy. Jeg bruker 2 slipemaskiner. Fein Multimaster Top og Festool sin båndsliper. Multimasteren er helt rå å slipe på små flater og med profilslipesettet gjør den deg til en pussegud :D Festoolen er for en tanks å regne. helt RÅ. Lett å slipe med og å håndtere. Dette koster penger, men man har så utrolig mye igjen for det! Bosch er jo også helt ok verktøy, spesielt den blå serien. Helt greit bra. Biltema, kellen, clas ohlson og slikt er bare møkk. Kan liksågodt pusse for hånd... Black and decker er vel kanskje det eneste billigverktøyet du kan regner med holder en liten stund. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Double Weber Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Jeg bruker en vinkelsliper uten beskyttelse og med trinnløs justering av hastighet. Still ned hastigheten og sett på sandpapir skiver. Med en stødig hånd går det veldig fort og blir meget bra. Det krever litt teknikk, men er det som er mest effektivt når en har mye arbeid. Ble annbefalt å gjøre det slik av garvede seilskøyte byggere her i sør. De bygger collin archer, der er det nok tre å pusse på. Ingen andre maskiner kan måle seg. Prøvde å leie inn noen når jeg skulle pusse opp terrassen sist, men måtte gå over til gode gamle vinkelsliperen. Har selv tidligere hatt ei tresjekte og brukte den der hele tiden. Den får gjort jobben MYE fortere enn noen annen maskin. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Double Weber Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Bruk en stålbørste til å rense pusseskiven med når den er full av gammel lakk og dritt. Så slipper du å bytte de hele tiden. En kan sikkert rense en skive 5-6 ganger før en trenger å bytte den. Sitér dette innlegget Lykkelig Dracoeier ^_^ Link to post
Dra til sjøs! Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Nå har jeg sjekket ut denne FEIN Multimaster litt grundigere. Ser absolutt ut som et genialt verktøy å anskaffe. Sjekk for demo. Dropper innkjøp av en deltasliper og går for denne. Prisen her på 2495,- tror jeg er en bra pris. Top pakken med alt mulig tilbehør. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 17.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Den blir du helt klart fornøyd med. Jeg har brukt min til og kappe eikespant bla. Sitér dette innlegget Link to post
terapi Svart 20.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2008 Her var det mye fornuftig og brukbart verktøy, men har dere ikke registrert at dere blir bedre og stødigere med trening. Også de dyreste maskiner brenner... Du må ha flere type slipere, og god trening, Flere nevner grønn bosch, et godt alternativ. La maskinen gjøre jobben, ikke din tyngde. Sitér dette innlegget Link to post
alma Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Har alltid lurt på om ikke det veldig fort blir pusseroser når man bruker vinkelsliper med pusseskive? har sett mange bruke det , men det føles liksom litt naturstridig!!! Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Har alltid lurt på om ikke det veldig fort blir pusseroser når man bruker vinkelsliper med pusseskive? Du får fort sirkler av dette. Krever litt trening, men dersom du ikke legger vekt på vinkelsliperen og bare lar den "danse" oppe på, så går det stort sett bra. Det kjekke er at denne metoden tar mye, samtidig som man må bruke minimalt med muskler. Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 Jeg har i vinter slipt ned ALT teak i Hanto`n ved bruk av Fein multisliper og Skil eksentrsliper. Ved lite trykk og god fart på maskinene så ble resultatet helt ok. Forøvrig så beiset jeg alt 1 strøk m Mahognybeis. lakket 4 strøk(sålangt) med Epifahnes teaklakk. Begynner å se bra ut. Balja Sitér dette innlegget Link to post
Dra til sjøs! Svart 21.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 wow..dette der ser jo veldig bra ut. Bra jobba! Hvorfor denne mahogny beisen? Kun for fargen? Sitér dette innlegget Link to post
balja Svart 21.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2008 wow..dette der ser jo veldig bra ut. Bra jobba! Hvorfor denne mahogny beisen? Kun for fargen? Det er for fargen, og litt for å skjule at dette tross alt er 25 år gammelt med diverse slitasje og ujevnheter. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.