SeaMaster175 Startet 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Startet 2.Mars.2004 Hei alle sammen! Jeg lurer på gvordan man kan skifte alle borgangene under på våres 28' tresnekke. Er dette noe man kan gjøre selv eller bør man gjøre det selv? Sett gjerne opp hvordan man gjør det....! mvh jonhei Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 2.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2004 Da råder jeg deg til og ta kontakt med et båtbyggeri for hjelp. For det blir et skikkelig prosjekt. Eller kanskje bytte båt Men det finnes en bok som heter trebåten (tror jeg det var) mye nyttig info der. Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Hei Jeg tror ikke du burde starte på et så stort prosjekt dersom du ikke har drevet med dette før. Da bør du, som Bastard også var inne på, vurdere å bytte båt. Er det virkelig så ille at alle bordgangene bør byttes? Hva er problemet? Er det mange sprekker? Dersom båten er så dårlig vil jeg tro det er flere ting som bør vurderes. Hvordan er den f.eks. i hælen? Ta tak i propellen og kjenn om det er "fast fisk" når du drar frem og tilbake. Videre bør du sikte langs kjølen. Denne skal være rett. Dersom kjølen bøyer opp på midten er båten kjølsprengt. Litt bøy(et par cm.) er ikke uvanlig, men mye bøy indikerer at båten er svekket, feks. dårlige spanter. Jeg anbefaler deg altså IKKE å gjøre dette. Det er MYE jobb. Det koster MYE penger...Og det er trolig også ANDRE ting som i såfall også er dårlige på din båt. Jeg skulle bytte et par-tre bord i bunnen på en båt, og endte opp med å bytte 18 bord og en del spant, forsterke kjølen, bytte motorsugger mm. Det blir ofte mye mer jobb enn du hadde tenkt når du begynner å rive. Dersom du likevel velger å gjøre jobben, må du passe på å få borda hele ut slik at du har mal for nye. Du må også være forsiktig med å ta ut for mange på en gang, samt vurdere plasseringen av bukker etc slik at båten ikke blir skadet under jobben. Konkrete spørsmål vedr. selve jobben får vi ta en annen gang dersom du starter på dette, nå må jeg jobbe. Sitér dette innlegget Link to post
SeaMaster175 Svart 3.Mars.2004 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Sitat Hei Jeg tror ikke du burde starte på et så stort prosjekt dersom du ikke har drevet med dette før. Da bør du, som Bastard også var inne på, vurdere å bytte båt. Er det virkelig så ille at alle bordgangene bør byttes? Hva er problemet? Er det mange sprekker? Dersom båten er så dårlig vil jeg tro det er flere ting som bør vurderes. Hvordan er den f.eks. i hælen? Ta tak i propellen og kjenn om det er "fast fisk" når du drar frem og tilbake. Videre bør du sikte langs kjølen. Denne skal være rett. Dersom kjølen bøyer opp på midten er båten kjølsprengt. Litt bøy(et par cm.) er ikke uvanlig, men mye bøy indikerer at båten er svekket, feks. dårlige spanter. Jeg anbefaler deg altså IKKE å gjøre dette. Det er MYE jobb. Det koster MYE penger...Og det er trolig også ANDRE ting som i såfall også er dårlige på din båt. Jeg skulle bytte et par-tre bord i bunnen på en båt, og endte opp med å bytte 18 bord og en del spant, forsterke kjølen, bytte motorsugger mm. Det blir ofte mye mer jobb enn du hadde tenkt når du begynner å rive. Dersom du likevel velger å gjøre jobben, må du passe på å få borda hele ut slik at du har mal for nye. Du må også være forsiktig med å ta ut for mange på en gang, samt vurdere plasseringen av bukker etc slik at båten ikke blir skadet under jobben. Konkrete spørsmål vedr. selve jobben får vi ta en annen gang dersom du starter på dette, nå må jeg jobbe. Hei fs! Grunnen til at jeg lurer på det er at vi kjøpte båten i August 2003 og har aldri satt ut en tresnekke før. Vi har oppdaget at det er noen få sprekker, så jeg bare tenkte, vis uhellet skulle være ute ville det være kjekt å vite.... mvh jonhei Sitér dette innlegget Link to post
fs Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Hei igjen Det var godt å høre at det ikke er værre. Noen små sprekker må du regne med på en gammel tresnekke. Dette er normalt og ikke noe problem. Mindre sprekker vil raskt trutne når du sjøsetter til våren. Jeg ser du har spurt om lekkasjer etc. et annet sted her på siten, og fått en del gode råd. Jeg kommer likevel med noe få men viktige: Dekk båten til for den værste vårsola. Ikke fyll noe i sprekkene, heller ikke Farm etc. Du bør kun bruke grease eller margarin. Dette er det eneste som går ut igjen 100% ved trutning. Smør på grease etter bunnstoffing der hvor du tror det kan komme til å lekke. Du kan ha LITT vann (ca. nederste bordgangen) i bunnen på land, men ALDRI mye, det vil kunne sprenge ut bordganger. Sjøsett tidligst mulig på våren. Sjekk lekkasjer før du slipper stroppene, ha med grease. Lykke til med fin båt. Sitér dette innlegget Link to post
Gjensidige Svart 3.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2004 Sitat Hei fs! Grunnen til at jeg lurer på det er at vi kjøpte båten i August 2003 og har aldri satt ut en tresnekke før. Vi har oppdaget at det er noen få sprekker, så jeg bare tenkte, vis uhellet skulle være ute ville det være kjekt å vite.... Småsprekker er ikke noe problem. Man bytter ikke bord i snekker før ved skade (hull) eller alvorlig råte, iallfall ikke under vannlinja. Grease og margarin er fint for trutning som det blir sagt her. Skulle det dukke opp større sprekker som ikke trutner fullstendig KAN Farm o.l. være en løsning. Farm kommer i tre (?) "viskositeter". Muligheten til å lage akkurat rett "viskositet" får man ved å blande tjære og kritt. MYE billigere er det også. Mauring kan også utførres med sagflis eller en passende maurtue(!), men metoden ble vel mest brukt på store plimsollere for å spare dokksettings- eller slipputgifter, snekker kan dras på land hvor-som-helst. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 4.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2004 Mauring er fy fy for trebåt :nono: Det er ikke noe særlig og holde på med dette over tid da bordganger sprenges. Noe som er utrolig er at folk bruker så mye tid på og finne måter og tette en trebåt på. Den beste måten er og klinke om.(og den dyreste) Og en ting til, har man mulighet så la båten ligge på vannet året rundt. For da slipper man alt dette med grease og margarin og jeg vet ikke hva. Kommer til og bruke grease sjøl i år da båten har ligget 2-3 år på land Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.