Diesel248 Startet 14.Mars.2008 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2008 (redigert) Hei Eg har lest litt (mykje) om eksostemperatur. ein kan visst kontrolere motorens tilstand ved denne målinga. Eksostemperaturen er ein fasit over tilstanden Er det noen som har slikt?? Eg tenker å sette det på underluka til ein SABB På Maritim.no har dei ein VDO målar med sensor som skal festast på eksosbend. Takk for alle svar og innlegg! GOD PÅSKE! Redigert 14.Mars.2008 av Diesel248 (see edit history) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Lotus Svart 15.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2008 Jeg har en slik eksostemperaturmåler fra VDO. På motoren har jeg en egen nippel beregnet til montering av giveren. Den sitter rett i forkant av turboen. Å feste giveren på eksosbendet blir litt for langt ut, men det følger med en nippel som man kan sveise fast på et passende sted. Borr et 10mm hull i eksoskanalen før turbo. Sveis på medfølgende nippel. Ferdig. Nå er det jo ikke bare å borre heller fordi du vil jo ikke ha masse metallspon liggende i kanalen rett før turboen. De må suges opp eller fjernes på et vis. Så til nytteverdien. Eksostemperaturen gir et bilde av motorens tilstand. Et meget nøyaktig bilde. Produsenten av motoren sier at eksostemperaturen min skal være 650 grader ved full belastning. Det har den, og da vet jeg at innsprøytning av diesel, luftblanding, kjøling og turbo fungerer som det skal. Dette er jo ikke noe jeg trenger å sjekke kontinuerlig. Likevel er det greit å kunne ta en titt nå og da. Det finnes flere nyttige ting med en eksostemperaturmåler. Den viser meg når motoren begynner å bli varm og den viser meg hvor fort motoren blir kald. Hvor fort kan du begynne å gi jernet fra kald motor? Hvor pent bør du ta det når du slakker av? Er det lurt å la motoren gå et ekstra minutt akkurat nå før man trykker på stopp eller er den kald nok? ADisse tingene er ikke så fryktelig nøye. Uten eksostemperaturmåler gjør jo litt fornuftig tenking samme nytte. Man tar det litt pent både opp og ned og regner med at det blir bra. Om man ikke trengte å ta det pent ved å titte på eksostemperatyrmåleren man ikke hadde, har man jo uansett ikke gjort annet enn å sløse vekk ørlite grann tid sånn for alle tilfelles skyld. Alt i alt? Et instrument jeg ikke ville være for uten. Spesielt ikke når motoren begynner å bli gammel. Skulle ting ikke være som de bør være, er eksostemperaturen gjerne det første stedet du ser symptomer. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 16.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Hei, takk for godt svar! Eg har tenkt og kjøpe ein slik måler frå VDO. Skal montere den på lydpotta! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Lotus Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Skal montere den på lydpotta! Der gjør den ingen nytte. Der er temperaturen en helt annen. Og har du som de fleste vannkjølt eksos? Ja da er du helt på viddene. Noen monterer en eksostemperaturalarm på lydpotta. Da går alarmen hvis kjølevannet forsvinner. Det er jo noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Noen (Sabb) monterer føleren på eksosbendet, etter turboen. Jeg tenkte å montere en slik der, men handler ikke fra Sabb....de er unødig dyre syns jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 Normalt kobles jo kjølevannet fra ytre kjølesløyfe inn på eksosbendet og kjøler ned eksosen. Sabb må tydeligvis gjøre det annerledes. Kan noen forklare meg hvordan det funker? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 ehhhhhhh, snakker vi om en 2 syl, sabb her eller? falt av lasset da det ble antydet turbo..... men nå er det jo påske kanskje derfor jeg er helt på jordet. heheheheh Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 (redigert) Hmm. ja...det ble visst noe med turbo, men skjønner jo nå at du ikke har turbo. !8 hk 2 syl. Sjekk med Sabb Motor. Men, skal sjekke dette på min i morgen.....ikke om jeg har turbo, men hvor nippelen sitter. Mulig jeg husker feil her...Uansett...eksostemp måler er fin å ha... Redigert 16.Mars.2008 av nimbuster (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 På min Ford Sabb 180 hk er det montert Wema tempeeraturføler for eksos på eksosbendet. Det er montert etter turbo og foran der kjølevannet går inn i eksosbendet. En mutter er sveist på selve bendet og føleren er festet i denne mutteren. Enden av føleren skal inn til midten av eksosbendet. Målingene gir ganske riktige temperaturer, men målingen kan lett påvirkes av ledninger som inntil ledningen fram til instrumentet. På min motor skal temperaturen være maks 550 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 En vannkjølt turbo må da påvirke eksostemperaturen vesentlig? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 16.Mars.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2008 En vannkjølt turbo må da påvirke eksostemperaturen vesentlig? Ja, det tror jeg er riktig, men min motor har ikke vannkjølt turbo. Derfor er det anbefalt å montere den i eksosbendet i rimelig avstand fra inntaket av kjølevannet til eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 17.Mars.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2008 Hei. Her går det unna, mykje info svar dag til dag. Det er snakk om ein 2sylindra SABB DIESEL. vannkjølinga kommer inn på bendet. Ikkje i lydpotta. :nono: Eg tenkte og sette den i luka på "under sida" av lydpotta. Der skulle temperaturen vere riktig i forhald til motoren. Men, Men takk for alle innleg! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.