Jump to content

Eksostemperatur måler (SABB)

Diesel248

Recommended Posts

Hei :flag:

Eg har lest litt (mykje) :crazy: om eksostemperatur. ein kan visst kontrolere motorens tilstand ved denne målinga. Eksostemperaturen er ein fasit over tilstanden :wink:

Er det noen som har slikt??

Eg tenker å sette det på underluka til ein SABB :yesnod:

På Maritim.no har dei ein VDO målar med sensor som skal festast på eksosbend. :eek:

Takk for alle svar og innlegg! :lol:

GOD PÅSKE!

Redigert av Diesel248 (see edit history)

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Jeg har en slik eksostemperaturmåler fra VDO.

På motoren har jeg en egen nippel beregnet til montering av giveren. Den sitter rett i forkant av turboen.

Å feste giveren på eksosbendet blir litt for langt ut, men det følger med en nippel som man kan sveise fast på et passende sted.  Borr et 10mm hull i eksoskanalen før turbo. Sveis på medfølgende nippel. Ferdig. Nå er det jo ikke bare å borre heller fordi du vil jo ikke ha masse metallspon liggende i kanalen rett før turboen. De må suges opp eller fjernes på et vis.

Så til nytteverdien.

Eksostemperaturen gir et bilde av motorens tilstand. Et meget nøyaktig bilde. Produsenten av motoren sier at eksostemperaturen min skal være 650 grader ved full belastning. Det har den, og da vet jeg at innsprøytning av diesel, luftblanding, kjøling og turbo fungerer som det skal. Dette er jo ikke noe jeg trenger å sjekke kontinuerlig. Likevel er det greit å kunne ta en titt nå og da.

Det finnes flere nyttige ting med en eksostemperaturmåler. Den viser meg når motoren begynner å bli varm og den viser meg hvor fort motoren blir kald. Hvor fort kan du begynne å gi jernet fra kald motor? Hvor pent bør du ta det når du slakker av? Er det lurt å la motoren gå et ekstra minutt akkurat nå før man trykker på stopp eller er den kald nok?

ADisse tingene er ikke så fryktelig nøye. Uten eksostemperaturmåler gjør jo litt fornuftig tenking samme nytte. Man tar det litt pent både opp og ned og regner med at det blir bra. Om man ikke trengte å ta det pent ved å titte på eksostemperatyrmåleren man ikke hadde, har man jo uansett ikke gjort annet enn å sløse vekk ørlite grann tid sånn for alle tilfelles skyld.

Alt i alt? Et instrument jeg ikke ville være for uten. Spesielt ikke når motoren begynner å bli gammel. Skulle ting ikke være som de bør være, er eksostemperaturen gjerne det første stedet du ser symptomer.

På min Ford Sabb 180 hk er det montert Wema tempeeraturføler for eksos på eksosbendet. Det er montert etter turbo og foran der kjølevannet går inn i eksosbendet. En mutter er sveist på selve bendet og føleren er festet i denne mutteren. Enden av føleren skal inn til midten av eksosbendet.

Målingene gir ganske riktige temperaturer, men målingen kan lett påvirkes av ledninger som inntil ledningen fram til instrumentet. På min motor skal temperaturen være maks 550 grader.

Hei.

Her går det unna, mykje info svar dag til dag. :smiley:

Det er snakk om ein 2sylindra SABB DIESEL. vannkjølinga kommer inn på bendet. Ikkje i lydpotta. :nono:

Eg tenkte og sette den i luka på "under sida" av lydpotta. Der skulle temperaturen vere riktig i forhald til motoren. :yesnod:

Men, Men takk for alle innleg! :flag:

Norsk motorhistorie --> Still going strong :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...