RichardN Startet 30.November.2002 Link til dette innlegget Startet 30.November.2002 Vi har daviter på båten, men er ikke så sikker på om de holder 180kg m/motor og alt utstyr selv om de ser ganske solide ut. Noen som vet hva jeg bør bruke for og feste forsterkninger på daviter slik at de kan holde 180kg? Alt av svar mottas! Sitér dette innlegget Link to post
Vestlending Svart 1.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2002 Er litt vanskelig å gi noe råd når vi ikke har sett de aktuelle davitene...Du har ikke et bilde du kan legge ut eller en skisse? Vil tror at den mest kritiske punktet er innfestningen av dvaitene i dekket. At du har skikkelige anleggsflater og solide gjennomgående bolter. Og selvsagt at dimensjoner ellers er OK og at sveisene holder. Sitér dette innlegget Link to post
BEG Svart 2.Desember.2002 Link til dette innlegget Svart 2.Desember.2002 Kreftene i festepunktene kan bli meget store. Daviter blir typisk "kraft X arm", jo lengre de "stikker" utover hekken, dess større kraft på festepunktene. Det kan være lurt å vurdere en skikkelig plate på innsiden av skroget der davitene er festet med gjennomgående bolter. Dermed fordeles kreftene over et større areal. Man kan også fordele kreftene med "støttestag" (f.eks en strekkfisk) som tar opp kreftene som virker "utover". Jo høyere opp disse kan festes, dess bedre. Håper det det siste her ble forståelig, litt vanskelig uten å tegne. Søk å feste lett(?)båten slik at den slingrer minst mulig i davitene. Slike bevegelser sliter åpenbart på festepunktene. Sitér dette innlegget Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.