Jump to content

Temp. på eksos ut av skroget.

enter4u

Recommended Posts

Dette har jeg lurt litt på. På min md21a så lurer jeg på hvor mange grader termpen på eksosen holder i det den kommer ut av hekken?? Grunnen til at jeg spør er at jeg skulle satt på et y-stykke rett innenfor hekken så jeg får to utblåsninger. (Nyttig?...nei, men litt tøft) Og i 57mm er det leit å finne noe i stål, men er lettere i plast. Blir det for varmt for plasten, eller må det være i alu. eller stål?

Mulig du synes det hdde vært tøft, men det er ikke sikkert neste mulige eier har samme oppfatning.... men mulig du tenker å eie den resten av livet, så hvorfor ikke...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvis du finner et y stykke som er noe over på diametern. Feks 4-5 mm. Kan dette presses ned til den diameteren som passer slangen. Jeg har selv gjort dette flere ganger. Det gjøres ved hjelp av en slangepresse som brukes til pressing av hydraulikkslanger. Så hvis du spør på et eller annet hydraulikkverksted kan det hende de kan hjelpe deg.

Jeg har systematisk målt temperaturen på kjølevannet som blander seg med eksosen i blandebendet. Jeg husker ikke gradetallet eksakt, men det ligger under 40 gtrader Celsius, og påvirkes av temperaturen på sjøvannet.

Som horg viser til, ville jeg også ha anbefalt et rustfritt Y-bend.

Jeg ser ikke helt for meg hvilket Y-bend i plast som jeg ville stole på over mange år. Jeg antar at du skal ha Y-bendet innenfor skroget, og da er det lurt å bruke god kvaølitet slik at du unngår lekkasjer innvendig i båten. Du kan eventuelt sjekke med Vetuskatalogen og se hva de anbefaler.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...